Dijous, 2 de desembre de 2021 - Edició 1225
La República

Tres concerts a La Faràndula i al Palau de la Música commemoren el 150è aniversari del naixement d’Amadeu Vives

ACN Barcelona.-La Fundació Òpera a Catalunya en coproducció amb la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música commemoren el 150è aniversari del naixement d’Amadeu Vives, un dels impulsors de l’Orfeó Català, […]

Avatar
Agències 25/11/2021

ACN Barcelona.-La Fundació Òpera a Catalunya en coproducció amb la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música commemoren el 150è aniversari del naixement d’Amadeu Vives, un dels impulsors de l’Orfeó Català, amb tres concerts, dos al teatre La Faràndula de Sabadell aquest divendres i diumenge i al Palau de la Música el 29 de novembre. Les actuacions, amb direcció musical de Xavier Puig, oferiran una selecció de romances i duets de sarsuela. Els concerts comptaran amb el tenor Josep Bros, considerat un dels màxims exponents del repertori del cant romàntic, i la soprano Isabella Gaudí, acompanyats per l’Orquestra Simfònica del Vallès, el Cor d’Amics de l’Òpera de Sabadell i el Cor de Cambra del Palau de la Música.

El programa inclou una selecció de romances i duets de sarsuela d’alguns dels títols més emblemàtics del gènere, des de fragments de l’òpera Euda d’Uriach fins a les seves sarsueles més representatives: ‘Bohemios’, ‘Maruxa’, ‘La villana’, ‘La Generala’ i, sobretot, ‘Doña Francisquita’, així com composicions corals que va llegar a l’Orfeó Català, com la suite ‘Follies i paisatges’ (1928) i la nostàlgica ‘L’emigrant’, sobre una poesia de Jacint Verdaguer. El concert al Palau es retransmetrà en directe per streaming i de manera gratuïta a través de la plataforma Palau Digital, a fi de donar a conèixer al més ampli públic possible l’obra de qui és un dels grans compositors catalans de tota la història.El Palau de la Música ha remarcat que Amadeu Vives i Roig és “un dels compositors catalans més importants de tots els temps”. Va néixer el 18 de novembre de 1871 i des de ben jove, als 13 anys, va establir amistat amb Lluís Millet, vincle que els va portar a la decisió de crear l’Orfeó Català amb la finalitat de fomentar la música catalana i de recuperar la música de grans mestres universals. L’any 1894 Amadeu Vives va deixar la direcció de l’entitat, que va compartir amb Millet, i va renunciar a tots els càrrecs que hi ocupava esdevenint soci protector. Tot i aquesta renúncia, l’amistat entre Millet i Vives, i la relació amb l’entitat, van continuar sent cordials al llarg de la seva vida.Pel que fa al seu llegat compositiu, el Palau ha ressaltat que hi coexisteixen dos elements importants: “la seva vinculació espiritual amb Catalunya”, amb obres dedicades a l’Orfeó Català, moltes de les quals “amarades del nacionalisme musical català, tal com ho són les lletres de Jacint Verdaguer, com ‘L’Emigrant’ i el drama líric ‘Canigó’, del qual només va musicar alguns fragments, i també altres obres de clara arrel catalana, com ‘La Balanguera’, amb lletra de Joan Alcover. D’altra banda, el compositor va dedicar una part important de la trajectòria al gènere líric en castellà, amb títols com les sarsueles ‘Doña Francisquita’, ‘Colomba’, ‘Bohemios’ o ‘Maruxa’.