Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

TMB genera un impacte econòmic, social i ambiental de 2.400 MEUR a l’any, segons un estudi de l’UPF

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) genera un impacte de 2.395,6 MEUR cada any a Catalunya, segons un estudi de la UPF Barcelona School of Management. Aquesta xifra és 6,5 vegades superior a la que rep de les administracions i converteix TMB en un “tractor” econòmic i social. L’empresa va generar el 2019 un valor econòmic de 1.394 milions d’euros a l’àrea metropolitana de Barcelona amb la seva activitat, l’1,02% del PIB. A Catalunya, l’impacte va ser de 1.689 milions d’euros, el 0,67% del PIB. Així mateix, va generar 22.899 llocs de treball a l’àrea metropolitana i 27.887 a tot Catalunya, l’1,33% i el 0,80%, respectivament. L’ocupació generada multiplica per 3,3 la dimensió de la plantilla directa, de 8.457 persones.

Per altra banda, el servei prestat per TMB representa anualment un estalvi en externalitats de 706,5 milions d’euros. Aquest és el cost addicional que suportaria la societat si TMB no existís, en concepte de temps de desplaçament, ús d’infraestructura viària, accidents, efectes en la salut de les persones i impacte ambiental en les emissions de diòxid de carboni, consum d’energia i cicle de vida dels vehicles. L’impacte global de TMB és el resultat de sumar l’impacte econòmic, social i mediambiental i restar-li les aportacions econòmiques de les administracions públiques. El 2019, TMB va rebre 368,8 milions d’euros en concepte de prestació de serveis i va generar una riquesa a la societat de 2.395,6 milions d’euros. D’aquests, 1.689,1 milions corresponen a l’impacte econòmic i 706,5 a l’impacte social i mediambiental. D’aquesta manera, cada euro aportat dels fons públic va generar 6,5 euros com a retorna a la societat.L’objectiu de l’estudi era calcular el valor global de l’activitat de TMB el 2019 en els territoris on va prestar servei, la resta de l’àrea metropolitana i el conjunt del país. Per conèixer el valor social lligat a TMB, s’ha calculat per una banda el valor econòmic i per l’altra el social i ambiental, concretament en l’estalvi generat per la societat en terme de congestió, contaminació, accidents i el fre del canvi climàtic, entre altres.L’impacte econòmic total és el resultat de sumar l’impacte directe, l’indirecte i l’induït. És a dir, l’estudi ha tingut en compte la creació de renda i ocupació generada per TMB gràcies a la seva activitat, així com la creació de renda i ocupació que els treballadors generen a través del consum de béns i serveis i la creació de renda i ocupació a tots els sectors de l’economia. Els autors de l’estudi han estat l’actual rector de la Universitat Pompeu Fabra, Oriol Amat, i la investigadora de l’àrea d’Operacions i Tecnologia de la UPF Barcelona School of Management, Erola Palau.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió