Diumenge, 20 de juny de 2021 - Edició 1060
La República

Taula rodona sobre la qualitat de l’aire al mig del carrer Aragó de Barcelona per debatre com guanyar espai al vehicle

ACN Barcelona.-Una taula rodona sobre la qualitat de l’aire a Barcelona ha tallat aquest diumenge el carrer Aragó de Barcelona per debatre com guanyar espai al vehicle. El debat ha […]

Avatar
Agències 30/05/2021

ACN Barcelona.-Una taula rodona sobre la qualitat de l’aire a Barcelona ha tallat aquest diumenge el carrer Aragó de Barcelona per debatre com guanyar espai al vehicle. El debat ha estat organitzat pel CSIC i ha comptat amb el científic Xavier Querol, investigador de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA), que ha defensat que cal “pacificar el trànsit” de les “autopistes urbanes”. Per la seva banda, la portaveu d’Ecologistes en Acció María García s’ha mostrat partidària de la implantació “d’un peatge urbà i d’una taxa anticontaminació”. La taula rodona s’ha emmarcat dins de la 5a #RevoltaVeïnal que ha tallat aquest matí alguns dels carrers més transitats de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Olot, Premià de Mar i Sabadell.

Querol ha defensat que “cal separar més la ciutadania del trànsit”. “Les ciutats desenvolupades s’han transformat per ser més sanes” i han pacificat les “autopistes urbanes”, ha destacat. Entre altres mesures, el científic ha apostat per un transport metropolità ben coordinat, reduir el nombre de vehicles amb un peatge urbà i que es restringeixi el pàrquing només als residents dels barris. També s’ha mostrat partidari de restringir la distribució urbana de mercaderies perquè “les furgonetes de repartiment i els taxis estan al voltant de 10 hores al dia circulant per la ciutat”. Davant d’això ha assegurat que “els taxis no poden donar voltes buits i s’han d’electrificar”. En aquest sentit, ha criticat que “qui compra els cotxes elèctrics ara són les famílies d’alt poder adquisitiu, que no necessiten subvenció”. “Subvencionem a les zones on hi ha problemes d’aire, on hi ha distribució de mercaderies”, ha suggerit. A més, ha destacat que un dels punts més importants per fer les ciutats més saludables és fer un “redisseny urbà”. “Fem les superilles, guanyem espai al vehicle i fem que sigui més agradable anar a peu o amb bici”, ha conclòs.Al debat també hi ha participat el regidor d’emergència climàtica i transició ecològica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, que ha reconegut que “tenir una ciutat més verda és un repte difícil”. Amb tot, a parer seu, s’han fet “moltes passes” i la “zona de baixes emissions ha funcionat prou bé”. “És una mesura que ràpidament s’ha entès la seva importància per la salut i per tant això ens fa ser optimistes de què podem seguir avançant”, ha assegurat.A tocar del de la taula rodona sobre la qualitat de l’aire a Barcelona, s’ha fet un taller de CSIC4Girls sobre l’atmosfera per a nens de la mà de la investigadora Mar Viana. Els més petits han pogut entendre aspectes complexos gràcies a petits experiments. A més a més, en el marc de la Cloenda de la Festa de la Primavera, s’ha organitzat un concert d’Aurosmyth i Dj. Bruno, un taller de testos i intercanvi de plantes amb escocells, un torneig de voleibol i jocs infantis.A la cinquena #RevoltaVeïnal s’han sumat entitats i veïns de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Olot, Premià de Mar i Sabadell que han tallat alguns dels carrers i carreteres més transitatsper obrir-los a la ciutadania. La protesta ha reclamat, una vegada més, a les administracions una aposta urgent i decidida per fer municipis “més verds, més justos i més humans”. Els concentrats han exigit que es posi la salut i la vida de les persones per davant dels vehicles privats, així com un canvi valent per incentivar la mobilitat sostenible. A Barcelona les protestes s’han fet en tres punts: dos al carrer Aragó i un tercer al passeig Maragall.