Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1152
La República

Tarragona limitarà la velocitat de circulació a 30 km/h a partir de dilluns

ACN Tarragona.-Dilluns entrarà en vigor a Tarragona la velocitat de circulació a la ciutat quedarà limitada a 30 km/h, amb l’excepció d’algunes vies principals. La mesura pretén millorar la seguretat […]

Avatar
Agències 09/09/2020

ACN Tarragona.-Dilluns entrarà en vigor a Tarragona la velocitat de circulació a la ciutat quedarà limitada a 30 km/h, amb l’excepció d’algunes vies principals. La mesura pretén millorar la seguretat i afavorir la convivència amb altres modes de transport com la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal, així com fomentar desplaçaments més sostenibles i saludables. En aquest sentit, a partir de mitjan octubre tres empreses de lloguer de patinets elèctrics podran començar a operar a la ciutat de Tarragona, segons ha avançat aquest dimecres el conseller de Territori i Mobilitat, Xavier Puig. Les firmes Buny, Bird i Reby podran desplegar un màxim de 500 patinets cadascuna amb el requisit que col·loquin espais d’aparcament on poder lligar els vehicles.

El canvi de la velocitat màxima permesa a les vies urbanes de la ciutat s’emmarca en l’actualització de l’Ordenança de Convivència i Ús dels Espais Públics. “És un canvi radical en la mobilitat i en el propi concepte de ciutat amb protagonisme per a les persones, i un dels canvis de major envergadura en les darreres dècades a Tarragona”, ha assenyalat Puig.La conversió de Tarragona en ‘ciutat 30’ ha tingut com a referent la ciutat de Pontevedra, on des del 2011 no hi ha hagut cap atropellament mortal. A Tarragona, en canvi, des del 2013 n’hi ha hagut sis i setze persones més han mort en accidents. La gran majoria de vies urbanes quedaran limitades a 30 km/h, tot i que hi haurà carrers on aquest topall es reduirà als 10 o 20 km/h. L’avinguda dels Països Catalans o el tram central de l’avinguda Roma mantindran els 50 km/h, i la Via Augusta continuarà amb una limitació a 40 km/h. En els propers dies s’acabarà de col·locar la senyalització, amb vuit grans panells a les principals entrades a Tarragona i senyals de trànsit a les diferents vies. A grans trets, la nova regulació vol incrementar al seguretat, potenciar els desplaçaments a peu i la comoditat dels vianants, i incrementar l’ús de la bicicleta i el patinet, que hauran de circular pels carrils habilitats o per la calçada. “El lema és córrer una mica menys per viure tots plegats millor i compartir espai públic”, ha resumit el regidor.Puig ha apuntat que el canvi de normativa persegueix una mobilitat més segura, sostenible i que fomenti els hàbits saludables. En aquest sentit, ha posat en valor que en temps de covid-19 la bicicleta i el patinet se situen com a opcions de transport “netes” de virus perquè són d’ús individual. Segons l’executiu local, aquest nou model es traduirà en més dinamisme comercial en moltes zones de la ciutat i en més competitivitat per l’estalvi de temps. Per això, l’àrea de Territori preveu fer una regulació gradual de les fases semafòriques per a afavorir una circulació més contínua i amb menys interrupcions, així com potenciar els aparcaments dissuasius.L’ordenança estableix que, per regla general, les voreres són pels vianants, i per tant queden alliberades de bicicletes i patins elèctrics conduïts per persones de 16 anys en amunt. Aquests hauran de conduir per carril bici, calçada en carrers de 30 km/h, àrees de prioritat invertida i àrees de vianants. En aquest darrer cas no poden superar els 6 km/h ni poden aproximar-se a un metre i mig d’altres vianants ni de la façana. Al carril bici i a la calçada s’estableix per a aquests vehicles una velocitat màxima de 25 km/h. Fins a 1.500 patinets de lloguerXavier Puig ha avançat que tres empreses de lloguer de patinets elèctrics podran començar a operar a la ciutat a mitjan octubre. Atès el gran interès mostrat per les companyies, s’ha pactat que puguin començar a treballar quan hagi passat un mes de l’entrada en vigor de l’ordenança. Cada firma podrà desplegar un màxim de 500 patinets a la ciutat, però abans, per cada 20 vehicles que activi, haurà de col·locar una bateria d’aparcaments que seran d’ús públic per a tota la ciutadania. Segons Puig, els patinets s’hauran de poder lligar amb un cadenat. Tot i això, provisionalment es permetrà aparcar fora d’aquests espais sempre i quan no s’impedeixi el pas de ningú, no s’inutilitzi el mobiliari urbà o no s’impedeixi l’accessibilitat. Els vehicles no es podran deixar aparcats, però, en arbres, en bancs, ni semàfors. El règim sancionador es mantindrà amb multes que van dels 100 als 3.000 euros, en funció de la gravetat de la infracció. Puig ha apuntat també que mantenen contactes amb una empresa de lloguer de bicicletes elèctriques perquè pugui operar la ciutat. Mentrestant, l’Ajuntament manté la voluntat d’impulsar a la tardor el nou carril bici entre Sant Pere i Sant Pau i la plaça Imperial Tarraco –on de moment no es permetrà el pas de bicicletes ni patinets per la calçada. El govern manté com a un objectiu de la legislatura la construcció d’un carril bici fins al Complex Educatiu, a l’antiga Laboral.