Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

SOS Baix Llobregat i Zeroport exigeixen que s’aturin tots els projectes d’ampliació del Port de Barcelona

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Les plataformes Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet exigeixen a les administracions que controlen el Port de Barcelona -Estat, Generalitat i Ajuntaments de Barcelona i el Prat- que aturin els projectes de creixement i expansió de la infraestructura que estan en marxa. En un comunicat, denuncien que els plans d’expansió del Port de Barcelona ometen sistemàticament l’actual crisi ambiental global i els efectes de la contaminació a l’àrea metropolitana i el delta del Llobregat. Per això, reclamen que s’obri un ampli procés participatiu social per decidir el model urbanístic i territorial que prioritzi la qualitat de vida, la sobirania alimentària i la conservació de la natura i el paisatge.

Les dues entitats, que agrupen centenars de petites organitzacions, recorden que el Port de Barcelona és el cinquè amb més emissions de gasos amb efecte d’hivernacle d’Europa, amb 2,8 milions de tones/any de CO2 emeses (Transport&Environment), i aporta entre un 9% i un 15% de la contaminació per partícules (PM10 i PM2,5) de tota la ciutat de Barcelona (Informe Barcelona Regional).

Publicitat

En aquest context, lamenten, estan en marxa tres projectes de creixement del Port: l’ampliació del moll Adossat per a dues noves terminals de megacreuers (total de 7); l’ampliació de la Terminal Prat (BEST), per augmentar la capacitat anual de 2,7 a 3,4 milions de contenidors, i el Pla Director Urbanístic (PDU), lligat a la construcció de noves terminals logístiques a l’antiga i a la nova llera del riu Llobregat i els voltants.

Denuncien també que el projecte que vol executar el Port mitjançant el PDU no té cobertura legal i que només pretén acontentar els ajuntaments implicats. Es tracta, diuen, d’un projecte per crear un munt de noves infraestructures viàries i ferroviàries al Delta, que afectaran molt més enllà de l’àmbit del Port. Així, estan previstes quatre noves terminals ferroviàries (tres a l’antiga llera del riu Llobregat i una a la nova llera) i també dos nous eixos viaris de quatre carrils pels dos marges de l’antiga llera, amb un gran nus viari de quatre nivells d’alçada. La declaració d’impacte ambiental de totes aquestes actuacions va caducar fa anys.

Una de les terminals de tren projectades està prevista al marge esquerre de la nova llera, a tocar de la proposta de la nova delimitació de la Zona d’Especial Protecció de les Aus del Delta (ZEPA) que està elaborant la Generalitat per complir amb els requeriments del procediment d’infracció que té obert amb la Comissió Europea. Aquí, recorden que la protecció de la nova llera del riu Llobregat era una obligació assumida per l’Estat i la Generalitat l’any 1998 i que el seu incompliment anul·la la declaració d’impacte ambiental que es va fer per al projecte de les terminals l’any 2007.

En relació amb l’activitat dels creuers, qualifiquen de “mera retòrica” les últimes declaracions de l’Ajuntament de Barcelona per a limitar-la, quan, recorden, va signar amb el Port el 2018 l’esmentada ampliació de les dues noves terminals de megacreuers i quan no s’ha presentat cap proposta concreta després de la reunió recent amb el Govern de la Generalitat.

 

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió