Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1100
La República

Save the Children veu amb bons ulls la limitació a la repetició de curs i el reforç a l’estiu però demana més recursos

ACN Barcelona.-Save the Children considera que les mesures acordades a la Conferència Sectorial d’Educació perquè la crisi provocada pel coronavirus afecti el menys possible l’aprenentatge i desenvolupament dels infants són […]

Avatar
Agències 16/04/2020

ACN Barcelona.-Save the Children considera que les mesures acordades a la Conferència Sectorial d’Educació perquè la crisi provocada pel coronavirus afecti el menys possible l’aprenentatge i desenvolupament dels infants són “adequades en els objectius”. Tanmateix, l’entitat alerta que a la pràctica poden no ser-ho “per la falta de concreció normativa i de recursos”, així com de consens amb les comunitats autònomes, que seran les que hauran d’aplicar-les. “Els acords van en la bona direcció però la seva eficàcia està subjecte a què es concretin encara més i es doti de recursos el sistema educatiu”, afirma Catalina Perazzo, directora de Sensibilització i Polítiques d’Infància.

L’organització aplaudeix que es busqui la promoció pràcticament generalitzada de l’alumnat i es redueixi a casos excepcionals la repetició, una mesura que diuen “s’ha mostrat ineficaç i afegiria més conseqüències negatives a les que ja té el confinament en els infants i adolescents, com és la desvinculació del ritme escolar”. Ara bé, Save the Children recorda que la repetició ja era una mesura excepcional en la llei “però no en la realitat” perquè gairebé 1 de cada 3 estudiants ha repetit als 15 anys. Per això, creu que seria necessari que el ministeri d’Educació acordés “criteris clars, com límits de percentatge d’alumnat o modifiqués els criteris de promoció presents a la normativa estatal”. Sobre l’obertura dels centres durant el mes de juliol una vegada finalitzat el període lectiu, l’organització apunta que es presenta com una “oportunitat” per oferir activitats que combinin el desenvolupament competencial amb l’oci de qualitat, sense que aquestes intervencions siguin dutes a terme pel personal docent a càrrec del curs escolar. Segons Perazzo, però, perquè aquest recurs arribi als qui més el necessiten serà fonamental “connectar-lo amb l’avaluació de necessitats d’aprenentatge de cada alumne i destinar-hi recursos suficients”.Save the Children aconsella, a més, que la planificació per al mes de juliol sigui liderada des de les administracions educatives en col·laboració amb els ajuntaments. Així mateix, defensa que el govern espanyol doti les autonomies de recursos “suficients” a través d’un programa de cooperació territorial.Per altra banda, des de l’entitat celebren que s’hagi aprovat també la proposta d’impulsar un programa especial de reforç educatiu el proper curs sobre la base del pla PROA (Programes de Reforç, Orientació i Suport), per millorar el rendiment dels infants amb dificultats. Amb tot, expressen que és “necessària” una dotació pressupostària per implementar aquest suport, que a més, haurà de fer-se tant en horari extraescolar com dins de l’aula. “Els centres educatius amb alumnat socialment desavantatjat arrastraven dèficits de recursos i personal adequat, com mostra l’informe PISA, i ara les necessitats educatives i psicosocials dels nens i nenes que atenen s’agreugen”, diu Perazzo. Per això, l’entitat proposa que aquest programa doti de recursos extra els centres educatius amb alumnat desfavorit, com baixades focalitzades de ràtio, professorat extra de suport, treballadors socials o orientadors. Sobre l’adaptació del currículum perquè durant el curs 2020-2021 els infants adquireixin els aprenentatges que aquest any no se’ls han impartit, l’organització mostra la seva preocupació per la sobrecàrrega de contingut. Així, demanen assegurar que les normatives permetin prioritzar continguts bàsics des d’un enfocament competencial. Per últim, Save the Children veu positiu que es dissenyin plans de contingència per respondre a possibles nous períodes de confinament, així com que es contempli identificar l’alumnat desconnectat o no localitzable i es plantegi prioritzar les tutories i espais per orientació, tot i que adverteix que caldrà dotar de mitjans a tutors i equips d’orientació perquè puguin comunicar-se amb els seus alumnes.