Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

Sant Joan de Déu posa en marxa un centre de control per tenir una visió en temps real del que passa a l’hospital

ACN Barcelona.- L’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona ha posat en marxa un centre de control per tenir una visió en temps real dels processos que es duen a terme […]

Avatar
Agències 20/07/2021

ACN Barcelona.- L’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona ha posat en marxa un centre de control per tenir una visió en temps real dels processos que es duen a terme i de la situació dels pacients i dels professionals. És un projecte innovador a l’estat espanyol per gestionar el flux de pacients, millorar la qualitat de l’atenció i aportar capacitat d’anticipació a possibles complicacions. En una roda de premsa per presentar la iniciativa, els seus impulsors han destacat que el centre, en què s’integren un gran nombre de dades monitorades a través de pantalles, recorda les torres de control dels aeroports. També han recalcat que pot ser molt útil per gestionar els llits d’hospitalització i d’UCI en situacions d’emergència sanitària com la de la covid-19.

L’espai, batejat amb el nom de Còrtex, es va posar en marxa fa uns mesos i es troba en fase de desenvolupament. El centre de comandament permet als professionals saber en cada moment, per exemple, quants pacients han entrat a quiròfan; quants hauran d’ingressar a la UCI en les properes hores; quants seran traslladats de crítics a una habitació; la situació a Urgències o el temps d’espera de les proves PCR pendents de resultats. Aquesta visió de conjunt i en temps real del que està passant en cada moment a l’hospital ha d’ajudar els professionals a gestionar els llits i els recursos i evitar saturacions i colls d’ampolla; una informació que pot ser molt útil en situacions com la de la pandèmia del coronavirus, han destacat els responsables de la iniciativa en roda de premsa aquest dimarts.”Estic convençut que els hospitals del futur tindran un centre de control com aquest. Ara que el tenim en marxa, ens comencem a preguntar com podíem treballar sense ell, sense tenir una visió en temps real ni capacitat de predicció”, ha afirmat el director gerent de l’Hospital Sant Joan de Déu, el doctor Manel del Castillo. “La iniciativa marca un nou paradigma de gestió de l’organització per prendre decisions de manera més eficient i acurada”, ha assegurat l’adjunt a la Direcció Mèdica, el doctor Francesc Garcia Cuyàs. Els impulsors d’aquest espai s’han inspirat en l’experiència de centres dels Estats Units o el Regne Unit i l’emmarquen en el projecte de transformació d”hospital líquid’. “Els hospitals han canviat i ja no són només espais físics. Els pacients canvien; les seves necessitats són diferents i la manera com accedeixen a la informació, també. També canvien les tecnologies i els processos. I això ho ha accelerat la covid”, ha reflexionat Del Castillo. Control assistencial dels pacients amb problemes cardíacsA més del centre de comandament, la iniciativa integra dues potes més: un centre de contacte amb els pacients i les famílies i un centre de control assistencial avançat, anomenat eCare, que en els primers sis mesos de funcionament ha focalitzat l’activitat en els infants amb problemes cardíacs. Des de l’eCare, els professionals monitoren a distància els infants ingressats siguin on siguin de l’hospital: a l’habitació, passejant pel hall o a la sala de jocs. La iniciativa ha permès, per exemple, que nadons que abans havien d’estar ingressats en observació a l’UCI puguin ser traslladats a una habitació amb la mare amb un petit dispositiu connectat que n’analitza l’evolució en tot moment i alerta els professionals de qualsevol empitjorament. L’hospital està treballant ara per poder detectar abans aquestes complicacions i fins i tot prevenir-les. Les dades de cada pacient seran contrastades amb centenars d’altres casos mitjançant intel·ligència artificial, que permetrà generar nou coneixement sobre la malaltia i predir possibles complicacions. El cap de Cardiologia de l’Hospital Sant Joan de Déu, el doctor Joan Sánchez de Toledo, ha destacat que l’eCare presenta un sistema de semàfors, a partir de diversos paràmetres i algoritmia per detectar les necessitats dels pacients i facilitar-ne l’assistència. Així, el semàfor vermell adverteix que el pacient necessita un nivell d’assistència superior a l’actual -per exemple, si està a planta, ingressar a una UCI-, mentre que el verd mostra que pot rebre l’alta. Segons els responsables del projecte, en els primers mesos de funcionament l’eCare ha millorat l’experiència dels pacients i les famílies a l’hospital, en tenir més mobilitat, i ha permès reduir lleugerament l’estada a l’UCI. En els propers mesos, el centre preveu estendre la iniciativa als pacients de cardiologia hospitalitzats a casa i als infants amb altres patologies. Contacte amb les famíliesPel que fa a l’espai de contacte, és des d’on els professionals visiten a distància els pacients que no requereixen una atenció presencial i atenen les consultes assistencials de les famílies. En l’actualitat, el 46% de les visites que es fan a l’hospital són a distància.