Diumenge, 20 de juny de 2021 - Edició 1060
La República

Ribera obre la porta a la reducció de l’IVA dels vehicles elèctrics però admet que “portarà temps”

ACN Barcelona.-La vicepresidenta quarta del govern espanyol i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha obert la porta a reduir l’Impost del Valor Afegit (IVA) dels vehicles elèctrics […]

Avatar
Agències 18/11/2020

ACN Barcelona.-La vicepresidenta quarta del govern espanyol i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha obert la porta a reduir l’Impost del Valor Afegit (IVA) dels vehicles elèctrics a l’Estat, però ha admès que “portarà temps” a causa de la complexitat del sistema fiscal espanyol, que, a vegades, “envia senyals contradictoris” amb les figures impositives. Ribera ha explicat que estudia conjuntament amb el ministeri d’Hisenda aquesta rebaixa fiscal al VI Forum Nissan en una intervenció en la qual ha reconegut que “sempre s’han mantingut oberts” a accedir a la baixada de l’IVA, una demanda compartida del sector automobilístic. De fet, la mateixa Nissan ha defensat que la mesura triplicaria les vendes de vehicles elèctrics.

“Com és possible que encara no hàgim aconseguit un consens en aquest sentit a Espanya?”, s’ha preguntat, el conseller delegat de Nissan Iberia, Bruno Mattucci, que també ha participat en la sessió, organitzada dins del congrés l’Smart City Live. Avui dia, el cotxe elèctric suposa menys del 2% de la quota de mercat a Espanya però “un 50% dels consumidors estan llestos pels vehicles elèctrics”, ha defensat el directiu del fabricant japonès. Ribera ha defensat que “la política fiscal és una política important i Espanya està molt per sota de la mitjana de fiscalitat ambiental, per bé i per mal, respecte al conjunt de països de la Unió Europea”.Mattucci, que va ser nomenat aquest setembre, ha recordat que ha reclamat a la ministra que l’Estat es posi al dia en el desplegament de punts de càrrega i li ha etzibat que Espanya continua “a la cua d’Europa”, amb només 0,9 punts cada 100 quilòmetres, quant a Holanda l’indicador és de 36 punts.”Tenim 5.800 punts de recàrrega a Espanya i en faran falta més de 200.000 el 2023. Això suposarà grans inversions”, ha dit Mattucci, que ha afegit que “el fre a aquest desenvolupament és bàsicament burocràtic” i ha denunciat retards de set mesos en els permisos.En aquest sentit, la ministra de l’executiu de Pedro Sánchez ha respost que el govern ha gestionat el procés burocràtic d’instal·lació de carregadors a la via pública declarant-los d’utilitat pública. També ha assegurat que la Llei de Canvi Climàtic inclourà obligacions per les gasolineres d’instal·lar carregadors ràpids “depenent del volum de venda”. “És cert que hem arribat tard a aquest debat i això no hauria d’haver passat”, ha admès Ribera.Durant la sessió, que ha durat 45 minuts, no s’ha fet cap referència al tancament de les 3 plantes industrials que el fabricant japonès té a Catalunya i que es farà efectiu a finals del 2021.