ACN Amposta – Reivindicar el procés de recerca que s’amaga al darrere d’un projecte artístic. Aquest és un dels objectius principals de la nova exposició que el Centre d’Art Lo Pati d’Amposta acollirà des d’aquest dissabte, amb una performance inaugural, i fins al pròxim 3 de novembre. La mostra ‘Segar i cantar’ neix de la mà del projecte Garba, una plataforma d’investigació col·lectiva i experimental que busca promoure la reutilització de matèries primeres i de rebuig del delta de l’Ebre a través de l’art. Per aquest motiu, els artistes presenten escultures de guix que integren crostes de musclo i d’ostres triturades o farina d’arròs, així com barrets fets amb fibres de cultiu local com ara el borró o la ginesta.
“Normalment, els projectes es presenten quan el procés ja ha acabat, i en aquest cas fem la presentació a mitjà termini”, ha destacat la directora del Centre d’Art Lo Pati, Aida Boix, qui ha explicat que la iniciativa va néixer el 2023 i es preveu que acabi el 2025. Segons Boix, d’aquesta manera es pot “explicar i posar en valor la importància de la recerca i la investigació en els processos artístics”, els quals acostumen a ser a porta tancada.
Per aquest motiu, ha subratllat que amb l’exposició ‘Segar i cantar’, el públic podrà veure “com un projecte va evolucionant” i descobrir “amb què s’acaba convertint”. I és que al llarg dels gairebé dos mesos que la mostra estarà a l’equipament, aquesta anirà canviant en funció de com evolucioni el projecte. De moment, la proposta s’inaugurarà aquest dissabte al migdia amb una performance de la mà de Laia Estruch que “pren com a punt de partida els ‘cants de batre’, unes cançons d’arrel popular i improvisades vinculades als treballs agrícoles”, segons han exposat des de Lo Pati. De fet, la proposta artística d’Estruch es documentarà i s’inclourà a l’exposició.
<strong>’Segar i cantar'</strong>
La mostra es distribueix en tres parts. Per una banda, s’exposen una desena d’escultures de guix i recobertes de materials de rebuig que es troben al delta de l’Ebre com les closques dels musclos o les ostres, pètals de flors o algues, entre altres. Les peces, que han estat elaborades per l’escultor David Bestué fan referència al cos humà i es presenten seguint l’estructura d’un jardí d’escultures.
Seguidament, trobem un conjunt de barrets -com a part de la indumentària laboral relacionada amb la zona- creats per la dissenyadora Sara de Ubieta a partir de fibres de cultiu local com ara el borró o la ginesta. Ubieta no només exposa peces pròpies, sinó també les que ha elaborat conjuntament amb altres dissenyadores com Jordina Bravo, Beatrice Oettiger i Tim Johnson.
Finalment, la mostra ‘Segar i cantar’ també exposa, en una de les parets de Lo Pati, un conjunt de documents i imatges enregistrades durant el procés de recerca de la iniciativa.
Per la seva banda, el comissari Marc Navarro tindrà la funció de “decantar la recerca i concentrar-la en un text i una publicació” que apareixerà durant els mesos d’exposició. Es tracta d’un assaig breu que se situa a mig camí entre la història alternativa dels transports de passatgers i el relat sobre la vinculació entre art i transports.
La mostra també servirà per donar a conèixer un altre projecte d’edició. Es tracta de la creació d’una sèrie de sis pòsters amb la voluntat que esdevinguin un espai de diàleg entre creadors i col·lectius que operen des de les Terres de l’Ebre. Segons han detallat des de Lo Pati, cadascun d’aquests pòsters recollirà la transcripció d’una conversa entre un artista i un col·lectiu, així com una peça gràfica desenvolupada pel mateix artista a partir d’aquest intercanvi.
Aquest conjunt de converses s’editaran mensualment des de l’octubre fins al mes de març del 2025. Al llarg d’aquests sis mesos Lo Pati esdevindrà el punt de difusió d’aquestes converses que es distribuiran de forma gratuïta.
<strong>El projecte Garba</strong>
Aquests tres artistes formen part del projecte Garba. Es tracta d’una plataforma d’investigació col·lectiva i experimental que va néixer el 2023. A partir de processos productius del delta de l’Ebre, com el cultiu d’arròs i de mol·luscs o la construcció de barraques, els artistes proposen tècniques d’aprofitament i de generació de materials.
Entre altres, el projecte busca reivindicar el valor de la investigació. “No és tant arribar a una forma final, sinó reivindicar aquesta investigació viva i donar-li un espai”, ha conclòs Navarro.