Diumenge, 13 de juny de 2021 - Edició 1052
La República

Ravel uneix el mestre Josep Pons i el pianista Javier Perianes en el disc ‘Jeux de Miroirs’

ACN Barcelona.-Josep Pons, el pianista Javier Perales i l’Orchestre de París són el trio protagonista del disc dedicat a Ravel, ‘Jeux de miroris’ (Harmonia Mundi), publicat recentment. El cor és […]

Avatar
Agències 17/12/2019

ACN Barcelona.-Josep Pons, el pianista Javier Perales i l’Orchestre de París són el trio protagonista del disc dedicat a Ravel, ‘Jeux de miroris’ (Harmonia Mundi), publicat recentment. El cor és el ‘Concert en Sol major’ del compositor francès, que Pons i Perales volien enregistrar “fa molt temps”. Però en la gestació va sorgir la idea d’incorporar-hi dues peces més (‘Alborada del gracioso’ i ‘Le Tombeau de Couperin’), en versió piano i orquestrada, i així jugar amb la idea dels “miralls” entre elles i, també, pel vincle entre el director d’orquestra i el pianista. Pons i Perianes, que han col·laborat sovint i ja havien enregistrat un disc junts amb l’orquestra de la BBC, interpretaran Ravel en un concert el 10 i 11 de gener al Capitole de Toulouse.

El disc es va enregistrar l’any passat en directe a la Philharmonie de París, la nova sala de Jean Nouvel, després de temps de gestació del projecte. Feia anys que Pons i Perianes volien gravar el ‘Concert en Sol major’, han explicat aquest dimarts des del Gran Teatre del Liceu. El seu desig, sumat a la relació d’anys amb l’Orchestre de París i l’acord amb la discogràfica Harmonia Mundi van desencallar el projecte. Una discogràfica amb la qual Pons ha desenvolupat una quarantena de projectes discogràfics dels més de 50 publicats al llarg de la seva carrera. El nom, ‘Jeux de miroir’ (joc de miralls), es deu a la inclusió de dues peces més de Ravel, ‘Alborada del gracioso’ i ‘Le Tombeau de Couperin’, en la seva primera versió pianística i la posterior orquestració feta pel mateix compositor basco-francès. “De la mateixa manera que Ravel dedica tot un llibre de composicions a un seguit d’amics seus en una obra que s’emmiralla en Couperin”, explica Josep Pons. El director musical del Liceu i el pianista han remarcat que en les obres de Ravel cap de les dues parts (orquestra i piano) perden la seva essència i són genuïnes, iguals però diferents a la vegada. Pons i Perianes han col·laborat en diverses ocasions i, de fet, junts van enregistrar un disc amb l’orquestra de la BBC al teatre Barbican de Londres. A la presentació del disc, aquest dijous, els dos músics s’han desfet en elogis cap a Ravel, un pianista i compositor de qui Pons ha destacat com a elogi que no sap apreciar grans diferències entre les seves obres primerenques i les de maduresa. El disc amb Perianes ajuda a descobrir les capacitats i la “bellesa” de les composicions de Ravel, així com el seu talent per l’escriptura pianística combinada amb la mestria de les versions orquestrals que va escriure de moltes d’aquestes peces, sense fer-ne una traducció literal sinó fent- ne “obres noves” que recullen l’essència de l’original.D’altra banda, Perianes ha lloat la figura de Josep Pons i l’ha descrit com un “orfebre” a l’hora de treballar. “És com un restaurador de mobles antics”, ha destacat sobre la seva capacitat de treure brillantor als repertoris. De fet, el pianista ha revelat que durant els assaigs previs a la gravació del disc els músics de l’orquestra de París van deixar els instruments per aplaudir el mestre, la qual cosa ha considerat extraordinària sent ell un director estranger dirigit un repertori francès que els músics de l’orquestra poden considerar com a “seu”.Els aficionats a Ravel que vulguin gaudir també de la col·laboració entre el mestre Pons i el pianista espanyol poden assistir al doble concert que oferiran els dies 10 i 11 de gener al teatre Capitole de Toulouse amb l’Orquestra Nacional del Capitol, amb un repertori centrat en el compositor francès que inclou el ‘Concert per a piano en Sol major’, l”Alborada del gracioso’ i la ‘Rapsòdia espanyola’, així com les suites núm. 1 i 2 d”El sombrero de tres picos’ de De Falla.