Diumenge, 26 de setembre de 2021 - Edició 1158
La República

Raquel Sánchez creu que prorrogar un any la negociació sobre el Prat “generaria més inconvenients que beneficis”

ACN Santa Perpètua de Mogoda.-La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, creu que prorrogar un any la negociació de l’ampliació de l’aeroport del Prat “generaria més inconvenients […]

Avatar
Agències 13/09/2021

ACN Santa Perpètua de Mogoda.-La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, creu que prorrogar un any la negociació de l’ampliació de l’aeroport del Prat “generaria més inconvenients que beneficis”, ja que es tracta d’un projecte que el govern espanyol “fa dos anys que explica”. En una visita a la fàbrica d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, Sánchez ha insistit que hi ha hagut “temps més que suficient” per prendre una decisió i ha demanat al Govern que “ratifiqui l’acord que es va assolir el 2 d’agost” per ampliar la infraestructura. D’altra banda, la ministra ha afirmat que aquesta qüestió es pot parlar a la taula de diàleg entre els executius català i espanyol que s’ha de reunir aquesta setmana, però ha subratllat que “no és el fòrum idoni”.

“Aquest tema no és objecte de la taula de diàleg, però si es planteja se’n podrà parlar”, ha dit la ministra, que s’ha apropat a les instal·lacions vallesanes per supervisar la fabricació de trens de Renfe. L’exalcaldessa de Gavà ha aclarit que el Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA), on s’hauria d’incloure l’ampliació, “no només tracta el projecte del Prat sinó totes les inversions que afecten el conjunt d’aeroports de l’Estat”. Unes inversions que, “hauríem de ser capaços d’accelerar” en un moment de recuperació econòmica.En aquest sentit, la ministra ha tornat a demanar al Govern que “ratifiqui” l’acord al qual va arribar amb el vicepresident Jordi Puigneró sobre aquest projecte, la negociació del qual ha descartat posposar. Sánchez ha argumentat que “fa dos anys” que l’ampliació s’explica en meses tècniques “on s’ha pogut conèixer de primera mà els efectes” que tindrà. “La Generalitat ha de tenir un posicionament clar sobre si vol o no vol l’ampliació”, ha dit.La composició de la taula de diàlegSánchez ha afegit que el govern de coalició “no defuig parlar de qualsevol tema” sempre que s’inclogui “en el marc de la llei i la constitució”. En aquest sentit, ha tancat la porta a tractar temes com l’amnistia o l’autodeterminació a la taula entre governs. “No s’han de plantejar impossibles d’entrada”, ha afegit.Pel que fa a la composició de l’espai de negociació, que ha de tractar el conflicte polític entre Catalunya i l’Estat, la socialista ha avançat que els detalls i la presència o no del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, “se sabran molt aviat”.RenfeLa ministra ha supervisat l’avenç de la fabricació de 152 trens de gran capacitat per a Renfe, cosa que suposa una inversió de 1.447 milions d’euros per a l’operadora pública, l’adjudicació més gran de la història del ferrocarril a l’Estat. En la visita a la fàbrica de més de 360.000 metres quadrats, Sánchez ha destacat que els llocs de feina que es poden generar “poden ser molts més” en el moment que es firmi el contracte entre la Generalitat i Renfe pels serveis de Rodalies.La ministra ha subratllat que “és necessari que es materialitzi el contracte entre Renfe i la Generalitat” per a que l’empresa pública encarregui a Alstom 76 trens més, cosa que suposaria incrementar la inversió en 873 milions d’euros addicionals. En aquest sentit, ha assegurat que el Ministeri continua treballant per a traspassar al Govern els “recursos econòmics” que permetin fer front a aquest contracte, tal com es va preveure en els pressupostos estatals.