Dilluns, 27 de juny de 2022 - Edició 1432
La República

Quatre dècades de projecte social al cor de la Garrotxa i 92 milions de iogurts i postres: La Fageda mira cap al futur

ACN Santa Pau – La seva imatge més icònica són els iogurts i postres làctics a les neveres dels supermercats. Però la seva raó de ser és el projecte social […]

Agències 24/06/2022

ACN Santa Pau – La seva imatge més icònica són els iogurts i postres làctics a les neveres dels supermercats. Però la seva raó de ser és el projecte social que la vertebra: l’atenció a les persones amb discapacitat i en risc d’exclusió social. La fundació La Fageda, amb seu a Santa Pau (Garrotxa), compleix 40 anys convertida en model de referència. Sota el seu paraigües hi ha avui 487 persones, de les quals 304 formen part de col·lectius vulnerables. Atendre’n les noves necessitats -cada cop els perfils són més diversos- i al mateix temps, apostar per la sostenibilitat en el pla empresarial són els principals reptes de La Fageda. Un ecosistema social que aquest 2022 ha sumat una nova pota: l’Escola de Noves Oportunitats que ja atén uns vuitanta joves.

Ara fa quatre dècades, el psicòleg Cristóbal Colón plantava la llavor del què és avui La Fageda. “Un home, que físicament és una barreja de filòsof clàssic i geni despistat, fa toc-toc a la porta de l’alcalde d’Olot per demanar-li un local on tirar endavant una activitat empresarial amb catorze persones amb malalties mentals”, recorda la fundació a la seva mateixa web.

Avui, continua l’escrit, aquella “quimera” s’ha convertit en tot un ecosistema social. Un projecte centrat en l’atenció a les persones amb discapacitat, que pateixen trastorns mentals severs o que es troben en risc d’exclusió social. La raó de ser de La Fageda és aquesta; i l’estructura empresarial que la recolza, el camí per avançar-hi.

“Totes les activitats empresarials del projecte, que no té ànim de lucre, són el mitjà per generar llocs de treball per a aquestes persones”, subratlla la fundació. “Perquè entenem que el treball dignifica, i que tothom pot tenir una feina adaptada a les seves necessitats”, hi afegeix l’entitat.

Des del cor de la Garrotxa, el projecte de La Fageda aplega avui 487 persones. D’aquestes, 304 són de col·lectius vulnerables. Unes 170 treballen a les diferents línies de negoci del centre especial de treball (jardineria, fàbrica de iogurts, gelats, melmelades, granja…). La resta, són usuàries d’altres serveis com el d’habitatge o el taller ocupacional.

<strong>Perfils més diversos</strong>

La directora general adjunta de La Fageda, Sílvia Domènech, posa en relleu que durant aquests 40 anys l’entitat “ha impactat positivament en la vida de moltes famílies” de la comarca. “La naturalesa i la missió del nostre projecte continuen més vigents que mai, obrint també els ulls a les noves necessitats socials de la Garrotxa”, subratlla Domènech.

Entre els principals reptes, la directora hi situa, precisament, el de “donar resposta” a aquestes noves necessitats emergents. Perquè cada cop, els perfils són més diversos i, per atendre’ls, cal crear nous serveis. “En són un exemple els de prelaboral per a persones amb malalties mentals o els d’inserció per als qui pateixen risc d’exclusió social”, especifica Sílvia Domènech.

En paral·lel, la directora també esmenta un altre repte: com afrontar l’envelliment dels usuaris del centre especial de treball (perquè la normativa actual no “encaixa” amb les seves necessitats reals).

<strong>92 milions de iogurts i postres</strong>

El model de La Fageda és un cas d’èxit que ha traspassat fronteres, perquè fins i tot s’estudia a universitats i centres de negoci de l’estranger. Hi han contribuït també el boca-orella, les 40.000 visites anuals que rep la finca del Mas Els Casals de Santa Pau (seu de la fundació) i la popularitat del seu producte estrella: els iogurts.

De la fàbrica de l’entitat, cada any en surten fins a 92 milions de postres làctics, que arriben a les llars de 2,8 milions de consumidors. A Catalunya, de fet, els iogurts de La Fageda tenen fins al 7,4% de la quota de mercat. I a aquesta gamma, la fundació també hi ha anat incorporant nous productes: els gelats i les melmelades. L’any passat, a tall d’exemple, dels primers se’n van produir 112.000 quilos; i de les segones, 123.000.

Sobretot, els productes de La Fageda es troben als lineals de botigues i supermercats (tot i que un 20% es destinen a hostaleria, en gran part a la restauració col·lectiva). El seu mercat natural és Catalunya, si bé també estan penetrant a les illes Balears i a Andorra.

<strong>Nou iogurt ‘Orígens'</strong>

Per commemorar els 40 anys, La Fageda treu aquest mateix juny un nou iogurt (que se sumarà a les 31 referències que ja té de postres làctics). Es tracta d’Orígens, “un iogurt a mig camí entre el natural i el grec, que és molt cremós i amb més nata”, explica Sílvia Domènech. Però no serà l’únic producte nou d’aquest 2022. També hi ha el flam d’ou, el gelat de pastís de formatge o iogurts desnatats sense lactosa. A més, també s’està treballant amb un desnatat ric en proteïna.

La directora general adjunta subratlla que la sostenibilitat és una de les “clares apostes” de La Fageda. I en destaca, per exemple, els projectes d’economia circular (els purins de la granja, transformats en compost, abonen els camps de farratge per a les vaques), l’estudi de la petjada de carboni, la regulació de vehicles a la finca o una caldera de biomassa.

<strong>Envasos més sostenibles</strong>

Dins els reptes en el camp empresarial hi ha buscar envasos més sostenibles. “Fa una colla d’anys que estem enfocats a veure quin ha de ser l’envàs de La Fageda del futur; malauradament, però, no té solució fàcil”, diu Domènech. “Estem estudiant contínuament les solucions disponibles al mercat, els materials que hi apareixen i fent proves amb clients i productes”, afegeix.

Per exemple, en el cas dels menjadors de les escoles, s’ha començat a introduir el iogurt a granel. “I pel que fa a producte, allò que fem és formular-los ja des del punt de vista de l’ecodisseny; és a dir, que aquell envàs tingui el menor impacte possible, i que quan arribi a les plantes de reciclatge es pugui reaprofitar del tot”, diu Domènech. Un concepte que ja s’aplica, per exemple, als iogurts líquids, a tota la gamma de cremosos, a les melmelades i als gelats.

<strong>Noves oportunitats</strong>

L’any passat, la part empresarial de La Fageda va facturar 28,2 milions d’euros (MEUR). Una xifra que, explica Domènech, aquest any es preveu que sigui similar. Durant el 2022, la fundació durà a terme inversions per valor d’1.014.000 euros (bàsicament, per a maquinària de làctics i melmelades o per a la investigació de nous envasos).

“El nostre objectiu és que les nostres activitats econòmiques siguin un mitjà, i no una finalitat; perquè la nostra raó de ser és ajudar els col·lectius vulnerables de la comarca”, subratlla la directora general adjunta. I dins aquesta voluntat, aquest 2022 La Fageda ha posat en marxa un nou projecte social: el de l’Escola de Noves Oportunitats (Noima).

Destinat a ajudar els joves d’entre 14 i 24 anys en risc d’exclusió social de la Garrotxa, es va engegar ara fa mig any i ja atén una vuitantena de nois i noies. L’escola té quatre programes actius, un dels quals centrat en el sector de la restauració (el d’auxiliar de cambrer). “Aquest estiu, una dotzena d’ells ja s’inseriran laboralment”, subratllen des de La Fageda.