Dimarts, 15 de juny de 2021 - Edició 1055
La República

Puig tanca el 2020 amb 72 milions de pèrdues per la caiguda de les vendes d’un 24%: “És el pitjor any de la història”

ACN Barcelona.-El grup de perfumeria Puig tanca el 2020 amb 72 milions de pèrdues i una facturació de 1.537 milions d’euros, una caiguda de les vendes del 24%, que encara […]

Avatar
Agències 28/04/2021

ACN Barcelona.-El grup de perfumeria Puig tanca el 2020 amb 72 milions de pèrdues i una facturació de 1.537 milions d’euros, una caiguda de les vendes del 24%, que encara hauria sigut més acusada sense la compra de la marca britànica de maquillatge Charlotte Tilbury l’estiu passat. “És el pitjor any de la nostra història”, ha sentenciat el president i conseller delegat de l’empresa, Marc Puig, en la roda de premsa anual per presentar els resultats, que s’ha celebrat aquest dimecres. El grup es troba en plena reestructuració i aposta per la vertical de maquillatge i de productes per a la cura de la pell. Tot i aquest 2020 “complicat”, preveu duplicar les xifres de venda en dos anys i triplicar-la en cinc, arribant als 4.500 milions de facturació el 2025.

La pandèmia ha perjudicat les empreses del sector de la perfumeria, la moda i la cosmètica especialment perquè els confinaments i les mesures de distància socials per reduir contagis de coronavirus han reduït considerablement els esdeveniments, les reunions i les celebracions. “L’any 2020 ha sigut complicat”, ha resumit Puig. Sense l’adquisició de Charlotte Tilbury, el negoci recurrent hauria caigut un 32%.Malgrat aquesta davallada de la facturació, el president de la multinacional catalana ha remarcat que el resultat brut d’explotació (ebitda) s’ha mantingut en 93 milions d’euros, cosa que indica que “tot i l’impacte de la covid, la companyia ha generat caixa”.Durant el 2020, el propietari de marques com Carolina Herrera o Paco Rabanne va decidir reestructurar-se en tres divisions: la de perfumeria tradicional; la marca de maquillatge Charlotte Tilbury i l’acabada de crear Derma, que incorporarà companyies com Uriage i Apivita, així com Isdin. El fre provocat per la covid, però, no ha aturat el llançament de la línia de maquillatge de Carolina Herrera o l’obertura de botigues com la de Dries Van Noten a Shanghai o a Los Àngeles.La modificació organitzativa suposa un canvi respecte dels últims 15 anys de política empresarial, en els quals el grup es definia com “una companyia que construïa una imatge de marca en la moda i que traduïa aquesta imatge a la perfumeria”. Un cop assolit l’objectiu de representar el 10% de la quota de mercat mundial del sector, Puig ha decidit alterar aquest funcionament per aprofitar la tendència mundial que dona com a resultat un millor comportament de les marques de maquillatge i els productes dermatològics.Ara, Puig centrarà el creixement en l’impuls a la implantació a la Xina i a Àsia en general, un mercat que ara suposa el 7% i que esperen que passi al 25%. El grup de perfumeria, moda i cosmètica també apostarà per incrementar la distribució en el canal digital, que ara representa un 13% i que esperen que suposi el 30% del total d’aquí a cinc anys.Augmentar les vendes a través d’Internet és un repte per la perfumeria, un producte que té menys penetració en línia per la dificultat de poder olorar els perfums a distància. Tot i aquest hàndicap, Puig ha destacat que marques com Carolina Herrera ja venen un 24% dels perfums per Internet.Tot plegat, per assolir la xifra de 4.500 milions d’euros en vendes el 2025, cosa que triplicaria les que s’han firmat durant l’any passat. “La nostra cartera ens permet ser optimistes”, ha assegurat Puig, que ha pronosticat que tornaran a tenir beneficis el 2021. No obstant això, no serà fins “d’aquí a 2 o 3 anys” que es recuperarà els resultats previstos abans de la pandèmia.El president i conseller delegat del grup s’ha mostrat optimista també de cara a la recuperació econòmica, que ha pronosticat que serà intensa i en forma de ‘V’.El sotrac de la pandèmia ha comportat un ajustament de plantilla al grup, que té presència a 26 països, que el president i conseller delegat de l’empresa no ha quantificat. D’altra banda, ha descartat, de moment, que l’estratègia de creixement inclogui contractació de personal.A més, el president del grup de perfumeria i moda ha destacat que entre el 2014 i el 2020 el grup va reduir un 55% la seva empremta de carboni.Record per Mariano PuigA l’inici de la roda de premsa, el president de la companyia ha tingut un record pel seu pare, Mariano Puig, mort el 13 d’abril als 93 anys. “Si no fos per ell no seríem aquí”, ha afirmat. El conseller delegat de l’empresa ha definit el seu progenitor com “una persona que ha deixat una estela de projectes darrere, no només a l’empresa”. Mariano Puig va ser l’impulsor de l’expansió internacional del grup i un dels fundadors de l’Institut de l’Empresa Familiar (IEF).