Dimecres, 5 d'octubre de 2022 - Edició 1532
La República

Professionals del teatre i la dansa demanen que la Llei Audiovisual exigeixi més a les plataformes per producció europea

ACN Barcelona – La federació ConAarte, que aplega associacions professionals d’actors, ballarins i directors de tot l’Estat -com les catalanes AADPC i APdC- reclamen al govern espanyol que sigui “més […]

Agències 21/01/2022

ACN Barcelona – La federació ConAarte, que aplega associacions professionals d’actors, ballarins i directors de tot l’Estat -com les catalanes AADPC i APdC- reclamen al govern espanyol que sigui “més ambiciós” en la Llei Audiovisual pel que fa al finançament del cinema estatal a través de les aportacions de les plataformes globals. El borrador de la llei estableix que aquestes hauran de destinar un 5% dels seus ingressos a l’Estat en cinema i sèries europees. El percentatge és insuficient per assegurar la “sostenibilitat” del teixit productiu, diuen, i reclamen que se’n fixi un “equiparable al que paga qualsevol productor independent sobre els ingressos obtinguts”. ConArte s’emmiralla amb el 20%-25% a què obliguen països com França o Itàlia.

“Fixar una aportació que, com a mínim, sigui equiparable a la que paga qualsevol productor independent sobre els ingressos obtinguts és una pretensió justa per a tots aquells que creen cultura audiovisual i donen feina dins del territori”, argumenten les diverses associacions de professionals del món del teatre i la dansa de tot l’Estat.

ConArte considera que l’obligació d’invertir el 5% dels ingressos de les plataformes a produccions europees és poc, “fins i tot per sota de l’aportació percentual de les cadenes públiques”, remarquen. En països veïns, afegeixen, s’estableixen aportacions d’entre un 20% i un 25%. “Sol·licitar que els percentatges s’equiparin al 20% que regulen països com França, Itàlia o Alemanya és una justa reivindicació dels i les treballadores del sector”, reblen.

La federació celebra que “sembla” que s’ha trobat una solució a la qüestió de les llengües oficials en les produccions audiovisuals, però lamenta que al seu parer el borrador “segueix sense aprofundir en la sostenibilitat del teixit productiu i, conseqüentment, en les millores que es podrien aconseguir en les condicions laborals dels qui fan possible el sector de l’audiovisual”.

Al seu parer, la proposta de l’executiu espanyol és “poc ambiciosa” pel que fa a l’aportació que les plataformes globals es comprometen per llei al sector audiovisual. Això, afegeixen, si “veritablement es vol un teixit productiu fort i estable que pugui oferir contractes decents a intèrprets, equips tècnics i de producció de l’Estat per a poder produir, rodar y emetre en castellà, català , gallec, euskera…”.

D’altra banda, ConArte fa notar que als Fons de Recuperació europeus la partida destinada a Cultura està “molt per sota de la recomanació de la UE”, amb un 1,2% que s’allunya del 2% aconsellat.