Diumenge, 17 de gener de 2021 - Edició 905
La República

Professionals de disciplines socials defensen la reobertura de les escoles i carreguen contra qui demana el tancament

ACN Barcelona.-Professionals de diferents disciplines socials han defensat la reobertura dels centres escolars. A més, han expressat la seva sorpresa davant d’aquells que demanen tornar a tancar-los “en absència d’una […]

Avatar
Agències 11/01/2021

ACN Barcelona.-Professionals de diferents disciplines socials han defensat la reobertura dels centres escolars. A més, han expressat la seva sorpresa davant d’aquells que demanen tornar a tancar-los “en absència d’una evidència contundent” i “ignorant els costos socials”. En el text, asseguren que la situació actual és “marcadament diferent” de la del març. En primer lloc, per l’evidència científica que “invalida el suposadament elevat paper transmissor dels menors de la malaltia”, una taxa de contagi inferior a la d’adults i sense simptomatologia greu. A més, argumenten que cal tenir en compte que l’impacte del tancament dels centres ha produït ja una pèrdua d’aprenentatge generalitzada i un augment de la desigualtat.

Els professionals, que van de la sociologia a la pedagogia passant per l’economia o la ciència política, asseguren que el nombre de grups-classe confinats es va mantenir al voltant del 2% en el primer trimestre, amb xifres similars entre el professorat. En canvi, asseguren que l’impacte del tancament ja no és hipotètic sinó que el confinament del març ja ha provocat conseqüències. “Les condicions d’educabilitat han estat clarament desiguals, en funció dels contextos familiars i escolars”, asseguren. En aquest sentit, lamenten que infants i joves han experimentat una reducció del seu ritme d’aprenentatge a causa del tancament escolar i aquest ha estat especialment greu entre l’alumnat d’entorns més desafavorits. Afegeixen que també s’han observat efectes en els àmbits de salut física, mental i emocional. Pel que fa als contagis, apunten que dins les aules han estat “extremadament reduïts” i l’escola ha ajudat a la gestió de la pandèmia. Per tot això, demanen que la presa de decisions públiques es faci tenint en compte una multiplicitat de dimensions i partint d’una mirada “àmplia” del concepte de salut i de salut pública. “Les decisions polítiques no poden respondre únicament al risc de contagi i no poden deixar de tenir en compte els costos socials que se’n deriven i que afecten a moltes esferes de la societat, tal com s’ha fet en d’altres àmbits socials més enllà de l’educació”, reivindiquen.”Volem manifestar el nostre clar posicionament a favor de l’obertura escolar, com a instrument essencial de lluita contra la desigualtat educativa i garant de l’equitat social. Aquest compromís ha de ser especialment inequívoc ara que la covid ha generat un increment de la precarietat social i econòmica i ha endurit les condicions de vida de moltes famílies amb menors a càrrec. Ho fem amb una mirada àmplia, fonamentada en l’evidència dels nostres àmbits de recerca, i reconeixent la informació proporcionada des d’altres disciplines científiques”, resumeixen. Segons ells, cal assegurar l’escola presencial durant tota l’etapa obligatòria i, en la mesura del possible, també en els estudis postobligatoris i universitaris. Reconeixen però que per fer-ho, “calen recursos, voluntat política i la participació de tota la comunitat educativa des de la implicació i la responsabilitat compartida”.

Relacionats