Dissabte, 29 de gener de 2022 - Edició 1283
La República

Principi d’acord entre els treballadors d’Amarres de Barcelona i l’empresa per desconvocar la vaga de dilluns

ACN Barcelona.-Els treballadors d’Amarres de Barcelona i l’empresa han arribat aquest divendres a un principi d’acord que serviria per desconvocar la vaga del dilluns que ve al Port de Barcelona. […]

Agències 14/01/2022

ACN Barcelona.-Els treballadors d’Amarres de Barcelona i l’empresa han arribat aquest divendres a un principi d’acord que serviria per desconvocar la vaga del dilluns que ve al Port de Barcelona. Tot i així, el document hauria de ser ratificat primer per la plantilla en una assemblea aquest dissabte a la tarda al recinte portuari. En cas que s’acceptés, la protesta s’ajornaria amb l’objectiu de donar més temps a les parts per continuar negociant un acord definitiu. Si, per contra, el principi d’acord és rebutjat els treballadors aniran a la vaga aquest 17 de gener, tal com estava previst. Les parts han mantingut trobades al llarg d’aquesta setmana, tant amb mediació com sense, per intentar acostar posicions per poder desconvocar la protesta de dilluns.

El conflicte rau en la unió de les empreses Mooring i Cemesa, fins fa poc competidores, en Amarres de Barcelona després que la Comissió dels Mercats i la Competència acceptés la fusió sota alguns condicionants, com per exemple no augmentar preus en els pròxims cinc anys com a mínim. Els treballadors d’ambdues empreses partien amb condicions d’origen molt diferents i, fins i tot, en el cas dels de Cemesa, no tenen una actualització del sou des del 2012. L’objectiu és que a partir de l’1 de gener hi hagués un nou acord entre empresa i amarradors però el nou any va començar amb una “subrogació a l’ús”, segons van denunciar els sindicats.Per això els treballadors han reclamat augments de més del 5%, en línia amb el creixement que està experimentant l’IPC en els darrers mesos, més un augment del 4% per al 2023 en base a les taules d’aquest any. També reclamen més efectius, ja que consideren que falta personal per a l’amarratge dels grans vaixells al port de Barcelona, així com mantenir l’actual sistema de torns, de 12 hores seguides durant tres dies i tres jornades de descans consecutives.Les tasques d’aquest col·lectiu consisteixen en amarrar i desamarrar els vaixells de càrrega i creuers. Per exemple, quan arriba un buc de gran eslora al Port de Barcelona, els portuaris són els encarregats d’ajudar a amarrar-los amb un bot a proa i un altre a popa empenyent-los fins que queden abarloats al moll. Paral·lelament, des de terra i amb l’ajuda de vehicles, es fixen les amarres al norai, també des dels dos extrems del vaixell. Per a aquestes maniobres, es requereixen almenys vuit persones, dues per cada punt. A banda, també s’encarreguen d’ajudar en els relleus de les tripulacions i aprovisionaments.Una altra de les reclamacions és que s’actualitzi un conveni col·lectiu, que actualment és dels anys 90 i que recull sous i condicions d’aleshores i no fa diferències entre categories.