Diumenge, 26 de setembre de 2021 - Edició 1158
La República

Oriol Broggi porta a escena els testimonis de dones en temps de guerra amb textos d’Svetlana Aleksiévitx

ACN Barcelona.-El director teatral Oriol Broggi reflexiona sobre l’amor i la por, a partir de textos de l’escriptora bielorussa Svetlana Aleksiévitx, guanyadora del Premi Nobel de Literatura l’any 2015, a […]

Avatar
Agències 14/12/2020

ACN Barcelona.-El director teatral Oriol Broggi reflexiona sobre l’amor i la por, a partir de textos de l’escriptora bielorussa Svetlana Aleksiévitx, guanyadora del Premi Nobel de Literatura l’any 2015, a ‘La guerra no té rostre de dona’. A l’espectacle, una dona, interpretada per Clara Segura, explica les històries de guerra viscudes en primera persona de moltes dones a un periodista, interpretat per Guillem Balart. En roda de premsa, Clara Segura ha destaca que els protagonistes de l’obra són “gent normal, gent petita” i que aquesta és la gran reivindicació de l’escriptora. L’espectacle de La Perla 29 s’estrena aquest dijous a la Biblioteca de Catalunya.

Els escrits d’Svetlana Aleksiévitx, a partir dels quals neix aquest espectacle, donen veu a aquestes persones que habiten la història, sobretot, a les dones. De fet, Segura ha explicat que l’autora reivindica als seus llibres que la història “no s’ha explicat mai a partir de les persones petites sinó dels grans esdeveniments, els grans ideals i els grans polítics. Ella es vol apropar la història a partir dels que han passat desapercebuts”.Segura ha destacat que el segle XX va ser molt convuls des del punt de vista soviètic i l’escriptora va fer una tasca molt emotiva de recollir tants testimonis de dones. L’actriu ha apuntat que ella dona veu “a gent normal, gent petita”. L’obra neix a partir del discurs ‘A propòsit d’una batalla perduda’, que l’escriptora va pronunciar quan va guanyar el Nobel. “A través de les seves traduccions, hem acabat agafant aquest discurs i hem construït un espectacle nou en funció de les sensacions que teníem incorporant fragments dels seus llibres”. Broggi, que dirigeix l’espectacle, ha expressat que dues de les paraules presents a l’obra són l’amor i la por enmig de la guerra. Per fer-ho, també han extret fragments d’altres obres de teatre com ‘Antigona’ o ‘Incendis’. La dramatúrgia de l’espectacle se centra en una trobada entre una persona que podria ser l’autora que té una entrevista amb una persona més jove que li pregunta sobre el passat. “Gràcies als seus llibres on es recullen els testimonis s’acaba sabent sobre un patiment que es trasllada de generació en generació i expliquen la història passada”. Posada en escenaBroggi ha explicat que a l’espectacle barregen el teatre de la sorra amb la carn i la vivència de l’actor i amb la visió de l’espectador a través de la càmera. “Quan l’espectador veu l’obra veu l’actor en directe a l’escenari i el veu també a través de càmera i de pantalles que hi ha en escena”. Això, ha afegit, permetrà que si es torna a tancar el teatre es pugui veure l’obra per streaming. El director ha assenyalat que en aquests temps de pandèmia, a l’equip de La Perla 29 els sortia fer “una història molt important”. Creu que si un espectador decideix sortir de casa i anar al teatre, havien de fer “una cosa imprescindible i trasbalsadora i molt forta”.Raig VerdAl llibre ‘La guerra no té cara de dona’, publicat en català per Raig Verd, s’explica que gairebé un milió de dones van combatre a les files de l’Exèrcit Roig durant la Segona Guerra Mundial i l’autora reuneix en l’obra el record i la memòria de centenars d’elles.