Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

Obertura desigual dels petits comerços catalans el primer dia de la fase 0 de desconfinament

ACN Barcelona.-L’obertura dels petits comerços catalans en el primer dia de la fase 0 de desconfinament ha estat desigual. Fonts de Pimec han indicat que si bé les perruqueries han […]

Avatar
Agències 04/05/2020

ACN Barcelona.-L’obertura dels petits comerços catalans en el primer dia de la fase 0 de desconfinament ha estat desigual. Fonts de Pimec han indicat que si bé les perruqueries han obert en un 75% dels casos, la restauració pràcticament no ha aixecat la persiana. Molts pocs han obert per fer menjar per emportar. Pel que fa al comerç en general, Pimec estima que han obert un 35 o 40% de les botigues. A Barcelona, fins a les 14 hores havien aixecat la persiana entre un 25 i un 30%. “No és fàcil, en tenim moltes ganes i necessitat”, ha dit a l’ACN el president de PIMEComerç, Àlex Goñi, que ha lamentat que s’han sentit “abandonats” per les administracions després de dos mesos tancats.

(Aquesta notícia actualitza l’anterior sobre el mateix tema amb noves dades actualitzades sobre l’obertura de comerços)També ha denunciat abandonament a l’hora d’aplicar les mesures de seguretat que ara exigeix el govern espanyol. Ha lamentat no haver disposat d’aquestes instruccions uns dies abans, i ha qualificat les mateixes i la manera com han estat comunicades de “despropòsit”.Goñi assenyala que per a un empresari “gran o petit” estar tancat dos mesos és el “pitjor” que li pot passar i considera que les mesures imposades pel govern en aquesta primera fase del desconfinament no els ajudarà a reprendre l’activitat, com per exemple la cita prèvia, que hi hagi un client per treballador, haver de deshigienitzar les peces de roba que s’hagi emprovat un client i netejar el provador després cada ús. Amb tot, el president de PIMEComerç comprèn que s’hagin de prendre aquestes precaucions perquè “el Covid és aquí fora”.Àlex Goñi també assegura que entén aquells comerciants que s’esperin fins a la següent fase de desconfinament davant aquestes mesures, ja que els requerirà una inversió important en neteja o mampares, entre d’altres, que els pot no sortir en compte.La mitjana de la despesa que haurà de fer cada comerciant per tenir el local obert al públic depèn de cada negoci. Per exemple, en una perruqueria s’hi haurà d’invertir més ja que pot requerir la retirada d’algunes butaques o la instal·lació d’algunes mampares, i tot això, recorda Goñi, després de dos mesos sense obrir i havent d’afrontar despeses ordinàries com els autònoms.El president de PIMEComerç calcula que després d’aquesta crisi el comerç electrònic “avançarà moltíssim”. En aquest sentit, ha celebrat que des de la seva patronal s’hagi treballat molt en la digitalització i que alguns establiments, sobretot els dedicats a l’alimentació, hagin pogut subsistir gràcies a les comandes per Internet o per whatsapp. En aquest sector, pronostica que la digitalització ha passat d’un 20%-25% fins al 70%. “Sinó estaríem morts”, ha dit. Concretament, Goñi calcula que el 55% del comerç ja està digitalitzat i que ara anirà a l’alça.A Barcelona, un 10% del comerç ha reprès l’activitatPer la seva banda, Barcelona Comerç, que agrupa 24 euros comercials de proximitat a Barcelona, assegura en un comunicat que només han obert un 10% dels establiments que van interrompre la seva activitat després de l’estat d’alarma, d’acord amb les dades recollides. Segons l’entitat, mesures com la cita prèvia ha fet que hagin decidit ajornar uns dies l’obertura fins ben bé la setmana que ve, l’11 de maig, quan aquest percentatge ja podria ser del 20%.Amb motiu d’aquest retorn progressiu a la normalitat, Barcelona Comerç i els seus 24 eixos comercials han llençat la campanya ‘Ara et toca a tu’ per atraure els veïns als establiments de proximitat o ja posat en marxa un servei de repartiment de comades a domicili per a les botigues que fins ara no oferien aquest servei.