ACN Barcelona – El mercat literari en català compta amb una nova editorial, Clandestina, impulsada per dos socis, Imma Muñoz i Ilya Pérdigo, i amb el gènere negre com a pal de paller principal. La iniciativa donarà continuïtat a la col·lecció de Crims.cat, que editava fins ara Alrevés i que compta ja amb una setantena de títols, i crearà també una nova col·lecció, la Biblioteca Clandestina, que publicarà els primers volums el febrer de l’any que ve. El nou segell recuperarà narrativa generalista de finals del segle XIX i principis del XX que, per raons històriques diverses, no s’han pogut llegir en català. Els dos primers volums seran ‘Els trenta-nou esglaons’, de John Buchan, i ‘L’home a qui se l’empassà la terra’, de Carolyn Wells.
El vincle d’Ilya Pérdigo amb el món editorial sorgeix fa més d’una dècada juntament amb el seu germà i dos socis més, amb qui va fundar l’editorial Alrevés, centrada en la novel·la negra en català i castellà. Ara, han decidit separar els camins i continuar les trajectòries editorials en solitari.
Amb la decisió, Crims.cat passarà a editar-se des de l’editorial Clandestina, que buscarà no només donar-li “continuïtat” sinó ampliar-ne el nombre de títols anuals, passant de 8 a 10 a l’any. També planteja ampliar el seu catàleg a la narrativa negra juvenil. “És un dels millors gèneres perquè els joves s’engresquin en la lectura”, explica Pérdigo en declaracions a l’ACN.
Segons els socis de Clandestina, el gènere negre ajuda a explicar la realitat actual i a contextualitzar els contextos econòmics, polítics i socials. “Posa davant del mirall l’ésser humà i, per tant, hi aprofundeix”, descriu Ilya Pérdigo.
<strong>Acord amb l’editorial Sajalín</strong>
En el nou camí iniciat per Clandestina, s’hi compta un acord amb Sajarlín, una editorial amb una trajectòria paral·lela i especialitzada en editar en castellà novel·la negra, especialment, la nord-americana. Fruit de l’entesa, anualment Sajarlín i Clandestina publicaran un llibre conjuntament en castellà i català. S’estrenaran, al maig, editant ‘Dead city’. De Shane Stevens.