Dimecres, 29 de setembre de 2021 - Edició 1161
La República

Neix la xarxa de cinemes independents Promio com a “fòrum de treball i discussió” del l’exhibició independent

ACN Barcelona.-El Festival de Sevilla ha acollit aquest dimarts la presentació de la nova xarxa de cinemes independents Promio, integrada per les sales catalanes Cinemes Girona i Zumzeig de Barcelona, […]

Avatar
Agències 10/11/2020

ACN Barcelona.-El Festival de Sevilla ha acollit aquest dimarts la presentació de la nova xarxa de cinemes independents Promio, integrada per les sales catalanes Cinemes Girona i Zumzeig de Barcelona, Cinema Edison de Granollers, la gironina Truffaut, i les sales estatals Duplex Cinema de Ferrol, Numax de Santiago, Codex Cinema de Lugo, Cine Estudio CBA i Cine Embajadores de Madrid, i Cineciutat de Palma de Mallorca. Segons ha explicat el president de Promio, Ramiro Ledo, la plataforma “neix amb la voluntat de convertir-se en una eina a disposició de les sales, com a fòrum de feina i discussió sobre el cinema independent i d’autor, que els permeti avançar junts.

Ledo ha detallat que la xarxa ha començat amb set promotors inicials (Duplex, Cineciutat, Girona, Zumeig, Truffaut, Numax i Cine Estudio) i espera a finals de setmana arribar a ser una vintena, ha desitjat. Per a sumar-s’hi, ha detallat que el requisit és que les sales tinguin una “presència majoritària de cinema de països minoritaris”, de manera que s’exhibeixi cinema de nacions “infrarrepresentades”.Per la seva banda, el vicepresident de Promio, Javier Pachón, ha destacat que volen ocupar l’espai que ocupen altres sales europees, com la dinamització cinematogràfica; promoure la cinematografia; fomentar l’exhibició en versió original; l’alfabetització audiovisual, i aixecar ponts a centres educatius. També ha considerat “crucial” impulsar mesures d’estímul econòmic, no només a la programació, sinó també a la digitalització, i que el cinema i la cultura es tractin com una línia industrial més, i promoure l’experiència cinematogràfica a les sales. “Si alguna cosa ens està ensenyant la pandèmia és que l’experiència comunitària és clau”.”Som agents culturals”Ledo ha destacat que a l’Estat hi ha més de mig centenar de cinemes que comparteixen la defensa de la diversitat cinematogràfica, i que exhibeixen cinema europeu: “Som tots agents culturals de proximitat i els nostres cinemes són lloc de trobada i dinamització social”, a més de projectar en versió original, i col·laborar amb el teixit cultural del seu entorn. D’aquesta manera, Ledo ha remarcat: “Som agents de dinamització cultural”.A més, Ledo ha dit que en moltes ocasions el primer contacte amb el cinema té lloc a les seves sales, i ha destacat que són la principal via de comercialització de les pel·lícules independents, i que són “un factor prescriptor decisiu”. Per això, ha destacat que de les sinergies que es creïn, dependrà que les pel·lícules puguin arribar al màxim públic possible, de manera que també ha demanat la protecció de la qual gaudeixen els seus companys europeus.Pel que fa al títol de la xarxa, ha detallat que Alexandre Promio va ser el responsable del sector cinematogràfic Lumière i formador d’operadors, a més de ser el primer operador Lumière que va filmar a Espanya”.Aquesta xarxa Promio vol representar tots els cinemes de l’Estat que defensen la diversitat cultural, amb una quota de pantalla dedicada a pel·lícules espanyoles, europees i de tercers. L’objectiu principal es defensar la diversificació cinematogràfica, així com ajudar a millorar el sector; fomentar la versió original i subtitulada; potenciar l’alfabetització audiovisual; impulsar mesures d’estímul econòmic; defensar l’experiència cinematogràfica a la sala.Suport institucionalLa directora general de l’Institut de Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA), Beatriz Navas, ha remarcat que l’associació ha de servir “per enfortir els cinemes que estan compromesos amb la diversitat”. si bé les circumstàncies “no són fàcils”, ha destacat que “notícies positives” com les d’ahir fan recuperar “energies” per mirar el futur amb esperança i pensar que les activitats culturals “puguin tornar a una certa normalitat”.La cap de la Unitat Europa Creativa Media, Lucía Recalde, ha destacat que la xarxa arriba en un moment “important” en el qual la col·laboració és més important que mai, i ha remarcat el paper dels cinemes com a “lloc de trobada” després del confinament, a més d’avisar que no hi ha cap actor que sol pugui afrontar els desafiaments.Xarxes europeesPer la seva banda, el director d’Europa Cinemas, Claude-Eric Poireaux, ha destacat el compromís de les sales en la cinematografia europea, i ha esmentat especialment que les sales Barcelona i Mallorca “tenen un paper molt important” per la seva innovació i originalitat en la gestió dels espais, i pel fet de donar “un exemple pioner, ja que es tracta de gestors actius que no esperen rere el taulell els espectadors.Des de la Confederació Internacional de Cinemes d’Art i Assaig (CICAE), Christian Brauer, ha celebrat que “és una gran notícia” la creació d’aquesta associació i ha reivindicat que les democràcies necessiten la cultura, que el cinema “obre els ulls cap a altres cultures”, i especialment en aquesta crisi, de manera que cal mostrar el que es fa en l’àmbit local. Igualment, les federacions de cinemes d’assaig francesa i italiana han destacat la importància d’aquesta xarxa en l’àmbit espanyol.