Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1151
La República

‘Mur al descobert’ narra l’arrencament de les pintures romàniques que va servir per salvar el romànic català

ACN Castell de Mur.-L’exposició ‘Mur al descobert’ dona veu als protagonistes de l’arrencament de les pintures romàniques de Mur l’any 1919, un fet que va suposar un punt d’inflexió en […]

Avatar
Agències 08/08/2021

ACN Castell de Mur.-L’exposició ‘Mur al descobert’ dona veu als protagonistes de l’arrencament de les pintures romàniques de Mur l’any 1919, un fet que va suposar un punt d’inflexió en la preservació de l’art a Catalunya. L’arquitecte Lluís Domènech i Montaner, el llavors president de la Mancomunitat, Enric Prat de la Riba, o el col·leccionista Lluís Plandiura són alguns testimonis que recull la mostra. “Arrencar-les per 7.500 pessetes, comprar-les per 100.000 i subhastar-les per 92.100 dòlars va ser un bon negoci”, es pot llegir que diu Plandiura. “Van ser molts diners, però segurament són les millors pintures romàniques que hi ha a cap museu nord-americà”, sosté George Shakelford, conservador del Museum of Fine Arts de Boston, on hi romanen des de 1921.

L’exposició, que acull la Col·legiata de Santa Maria de Mur, forma part del programa d’activitats amb motiu del centenari de l’arrencament de les pintures de Mur, interromput a causa de la covid-19.Els altres tres protagonistes de la mostra són Antoni Mir Casases, el primer a donar a conèixer les pintures; el mossèn Farràs, qui explica que es va vendre el mural per reparar el sostre de la canònica; i Franco Steffanoni, un dels tècnics italians que dominava la tècnica de l’strappo, utilitzada en l’arrencament.Farràs rector de la canònica de Mur va ser qui va vendre les pintures. Segons recull l’exposició, Farràs explica que a principis del segle XX la canònica no estava en el seu millor moment, mig abandonada en una parròquia amb dificultats econòmiques. És per això que al mossèn no li va semblar una mala proposta arreglar la teulada a canvi d’unes pintures poc valorades pels feligresos i oblidades darrere d’un retaule i les va acabar venent per 7.500 pessetes.La mostra explica que aprofitant el buit legal del moment, Plandiura va ser qui va comprar les pintures. Franco Steffanoni i els seus dos ajudants (els Arturos), vinguts expressament d’un taller de Bèrgam (Itàlia) i contractats per Pollack van arrencar les pintures l’any 1919.Després de ser comprades per Lluís Plandiura i d’estar-s’hi dos anys a la seva casa/museu del Born de Barcelona, les pintures es van traslladar a Nova York on es van subhastar. L’any 1921 adquireix les pintures per 92.100 dòlars el Museum of Fine Arts de Boston.Toc d’alerta per salvar el Romànic CatalàLes pintures romàniques de l’absis de la Canònica de Santa Maria de Mur, del segle XII, van ser arrancades i venudes per no tornar mai més, però aquests fets van servir d’alerta a la Mancomunitat. Enric Prat de la Riba va posar en marxa la Campanya de Salvament del Romànic Català, en el marc de la qual els frescos de les esglésies del Pirineu van ser arrencats i dipositats a l’actual Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). És precisament gràcies a aquesta campanya que el MNAC compta amb una de les millors col·leccions de pintura mural romànica del món.Per Enric Prat de la Riba “salvar l’art romànic pirinenc” va ser “un dels objectius fonamentals de la política cultural de la Mancomunitat”. “Mur és la penyora que vam haver de pagar per poder salvar la pintura mural romànica del país”, conclou Noemí Nus, responsable de realitzar els guiatges de l’exposició.La mostra s’ha pogut visitar, conjuntament amb la canònica i el castell, de dijous a diumenge durant el mes de juliol i seguirà oberta al públic de dimarts a diumenge a l’agost.