Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

Més de la meitat dels 2.322 nous habitatges de la Marina del Prat Vermell de Barcelona seran de protecció oficial

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Tres de cada deu dels 2.322 habitatges que estan en obres o en projecte al barri de la Marina del Prat Vermell seran municipals i més de la meitat (1.297) seran de protecció oficial. Són dades que ha destacat l’Ajuntament de Barcelona aquest dimarts després que la tinenta d’alcaldia Janet Sanz i el regidor Marc Serra hagin fet balanç de la transformació d’aquest barri del districte de Sants-Montjuïc. Està previst que a la tardor acabin les obres del nou Parc de les Tretze Roses, que ha de ser un pulmó de 21.000 m2. Hi ha més projectes sobre la taula, com la transformació del passeig de la Zona Franca en un eix que vertebri els barris. També, connectar la Marina i la Zona Franca amb Ciutat Vella per carril bus i carril bici.

La Marina del Prat Vermell preveu acollir uns 28.000 habitants i 12.000 habitatges, crear entre 8.000 i 11.000 llocs de treball i transformar un entorn de 75 hectàrees, equivalent a 40 illes de l’Eixample. La transformació té un horitzó previst de 16 anys per completar-se.

Publicitat

El govern municipal vol que el barri sigui “un nou pol de vida, verd, habitatge i activitat econòmica més ben connectat entre si i amb la resta de la ciutat”, destaca en un comunicat.

El 2006 es va aprovar la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) de la Marina, però el ritme de desenvolupament no va ser el previst per diverses raons, entre les quals la situació econòmica. El pla es va actualitzar per poder reactivar-se i adaptar-se al nou context i el 2019 es va aprovar una nova MPGM i un nou Pla Especial d’Infraestructures (PEI). El nou planejament preveu la transformació d’un teixit industrial i de magatzems a un de mixt.

<strong>Habitatges</strong>

Hi ha 12.000 habitatges previstos en el planejament del barri, dels quals el 52% seran assequibles i la resta lliures. La Marina representarà la concentració més gran d’habitatges amb algun tipus de protecció de tota la ciutat, i d’aquests al voltant de la meitat formarà part del parc municipal d’habitatge. Ara n’hi ha 2.322 en obres o en projecte. 

S’han construït 6 edificis amb 410 habitatges, dels quals 200 són protegits, i s’estan alçant 6 blocs més amb 765 pisos, 510 de protecció. Del total en obres, està previst que 531 habitatges acabin aquest any.

Pel que fa concretament al parc públic d’habitatge, l’Ajuntament de Barcelona ha impulsat la construcció de 7 promocions que es troben en diferents fases i que sumen un total de 655 habitatges, el 85% de lloguer i la resta en fórmules que en garanteixen la titularitat pública com el cohabitatge i el dret de superfície.

Hi ha construïda la promoció delegada d’habitatge cooperatiu de La Chalmeta, amb 32 habitatges. L’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) té en marxa les obres de 3 promocions de 414 habitatges. D’entre aquestes tres, en els propers mesos han de finalitzar els treballs d’una promoció de lloguer assequible de 108 habitatges.

El consistori també destaca l’inici d’obres recent de la segona promoció d’habitatge públic més gran de l’Estat, amb 234 habitatges (la primera és Illa Glòries, també a la ciutat). La tercera promoció pública en obres consta de 72 habitatges dotacionals que està previst que finalitzin durant el 2023. La resta de promocions públiques previstes es troben en fases prèvies a les obres.

Hi ha tres edificis privats en construcció que sumen 351 habitatges, dels quals 96 són protegits; dos edificis d’habitatge privat amb llicència i sis més amb llicència en tràmit que sumen 938 pisos, dels quals 378 protegits.

<strong>Una escola bressol municipal i un CAP</strong>

Perquè els nous veïns disposin dels serveis necessaris, hi ha diversos equipaments en marxa, com una escola bressol municipal per a 100-150 infants. Està prevista a la segona promoció de 234 habitatges de l’IMHAB, les obres de la qual haurien d’acabar el tercer trimestre del 2025. 

El consistori també vol crear un centre de dinamització d’infants i adolescents amb inici d’obres el 2024 i, d’altra banda, ha iniciat els treballs amb el Consorci Sanitari de Barcelona per a la cessió del sòl per a un centre d’atenció primària (CAP). També es projecta un institut-escola, entre altres equipaments.

<strong>Verd</strong>

Des de l’estiu passat s’estan fent les obres del Parc de les Tretze Roses, entre els carrers de Pontils, Ulldecona, Cal Cisó, Ferro i Arnès. Tindrà dos prats i dos jardins, s’hi plantaran fins a 220 arbres i s’instal·laran elements de joc i espais d’estada amb bancs i cadires. El pressupost és d’uns 5,35 milions d’euros (MEUR) i suposarà una superfície verda de 21.000 m2, que s’ampliaran fins als 23.900 m2 quan es desenvolupi un dels sectors just a tocar del parc.

També s’estan impulsant infraestructures ambientals modernes: la xarxa d’ecoenergies i la xarxa d’aigües regenerades.

<strong>Més connectat</strong>

El consistori també vol remodelar el passeig de la Zona Franca perquè deixi de ser una barrera en forma d’autopista urbana per esdevenir “un eix de caràcter cívic que cusi els barris de la Marina del Prat Vermell, la Marina de Port i la Font de la Guatlla amb Montjuïc i l’Hospitalet”.

Aquest mes ha acabat el procés participatiu de diagnosi i s’han recollit propostes que passen per eixamplar voreres, garantir l’accessibilitat i millorar la transversalitat amb la connexió amb Montjuïc i amb la plaça Cerdà i la Zona Franca, entre altres. Ara s’enceta la fase d’estudis previs per acabar definint el projecte de la nova reurbanització.

A més, el consistori vol crear una nova connexió amb carril bus i carril bici per unir la Marina del Prat Vermell i la Zona Franca amb Ciutat Vella i el centre de la ciutat, després que l’Estat acceptés les al·legacions de l’Ajuntament i el Port perquè la Ronda Litoral no s’ampliés. La idea seria fer un corredor urbà de transport públic i carril bici pel viari del port que vagi des de la plaça de les Drassanes fins al passeig de la Zona Franca.

<strong>Pressupost</strong>

El barri ha mobilitzat des del 2015 una inversió d’uns 119 MEUR en habitatges, urbanitzacions, infraestructures i equipaments. En els propers anys la xifra pujarà fins a uns 419 sumant tota la inversió pública i la dels operadors privats de l’àmbit vinculada al Pla Especial d’Infraestructures, la urbanització de zones verdes, nous vials i infraestructures i la transformació del sòl, segons indica l’Ajuntament.  

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió