Dilluns, 21 de juny de 2021 - Edició 1061
La República

Més de 1.100 empreses del sector audiovisual sumen una facturació de 6.700 milions d’euros

ACN Barcelona.-Més de 1.100 empreses del sector audiovisual sumen una facturació de 6.700 milions d’euros i ocupen unes 26.000 persones a Catalunya, segons l’estudi ‘El sector audiovisual a Catalunya. Actualització […]

Avatar
Agències 19/11/2020

ACN Barcelona.-Més de 1.100 empreses del sector audiovisual sumen una facturació de 6.700 milions d’euros i ocupen unes 26.000 persones a Catalunya, segons l’estudi ‘El sector audiovisual a Catalunya. Actualització Estratègica’ elaborat pel Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General d’Indústria, ha elaborat en col·laboració amb el Clúster Audiovisual de Catalunya i la consultora Cluster Development. A la presentació dels resultats, la directora general d’Indústria, Matilde Villarroya, ha destacat que aquestes anàlisis permeten tenir una radiografia detallada i actual de les principals magnituds del sector a Catalunya i “identificar la situació competitiva del sector, les tendències de mercat i els reptes de futur”.

Així, segons ha assegurat Villaroya, el sector està “ben posicionat” per a fer front a aquests reptes. Per la seva banda, el president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, ha remarcat que “aquesta anàlisi estratègic destaca les oportunitats de negoci al voltant de la ficció, el creixement de la indústria del videojoc a Catalunya i el paper clau de la tecnologia audiovisual en els models de negoci futurs d’aquesta indústria”. Per a ell, les conclusions reforcen la demanda del Clúster de construir una gran infraestructura audiovisual a Catalunya, amb platós per produir ficció i un parc tecnològic audiovisual per convertir el país en el hub audiovisual del sud d’Europa.Tres segmentsEn l’estudi s’han identificat tres segments de negoci principals a Catalunya. El primer l”entertainment’ audiovisual que inclou empreses que realitzen continguts (i la seva cadena de valor) com productores que desenvolupen continguts propis (ficció, TV i videojocs); proveïdors especialitzats (efectes especials, postproducció, doblatge i so); empreses de base tecnològica amb tecnologies transversals d’aplicació també a l’àmbit audiovisual, i empreses orientades a la distribució i exhibició.Segons l’estudi, un segon segment és la comunicació, la publicitat i els esdeveniments que inclou bàsicament les agències de comunicació, màrqueting i publicitat i la seva cadena de valor (realització d’espots, màrqueting digital i pàgines web) També inclou les empreses que es dediquen a la realització d’esdeveniments en temps real. Finalment, el tercer segment és el dels mitjans de comunicació dedicats a la producció i emissió de notícies.Segons el pes de cadascun dels segments, l”entertaiment’ audiovisual és el primer en facturació (amb un 58%) i en nombre de treballadors (53%), però pel que fa al nombre d’empreses, el primer negoci és el de la comunicació i publicitat (60%).Tendències i canvis en el negociL’estudi s’ha centrat en l’àmbit de l”entertainment’ audiovisual, ja que és el que té més volum de negoci. En aquest sector s’estan produint diferents canvis, on destaquen l’increment del negoci per l’entrada de noves plataformes que demanden molt contingut audiovisual; una forta inversió en nous continguts “internacionalitzables”, i un fort impacte de les noves tecnologies (VR, AR, big data, 5G). Tots aquests canvis impliquen tant al procés creatiu, com el de la producció i el de la distribució i permeten reduir costos, crear nous productes i experiències i millorar el coneixement del mercat.L’estudi conclou que el sector viu un moment de “canvi i oportunitat” gràcies a la forta demanda de contingut en l’àmbit nacional i internacional. A Catalunya hi ha un ric ecosistema amb talent creatiu i tècnic que pot aprofitar l’oportunitat, però cal que s’orientin als clients de més creixement i millorin la seva internacionalització, guanyant massa crítica.En aquest sentit, els principals reptes per a les empreses de serveis de producció i especialitzats de l”entertaiment’ audiovisual (on s’ha concentrat el gruix de l’estudi) són estratègies de creixement en entertainment audiovisual pels segments de mercat de major creixement i estratègies de desenvolupament amb empreses de Videojocs de IP pròpia, i també creixement i diferenciació de les empreses de serveis per l”entertaiment’ audiovisual, seguint clients de continguts i incorporació de noves tecnologies en tot el procés.Altres reptes són la necessitat de desenvolupar el potencial audiovisual del vertical Corporate, Comunicació, publicitat i MICE, i la millora de l’ecosistema, per exemple a través del suport a empreses de base tecnològica i atraure’n de noves, major interacció amb l’ecosistema tecnològic de Barcelona, disposar d’espais de trobada entre la tecnologia i l’audiovisual (‘hub’ audiovisual) i millorar oferta de platós en quantitat i qualitat. L’estudi conclou que és un moment de canvi i oportunitat en el negoci de l”entertaiment’, gràcies a la “forta demanda” de contingut a nivell nacional i internacional.A banda, Barcelona acollirà el proper any 2021 l’ISE, la principal fira del sector de l’audiovisual i els sistemes integrats a Europa. A partir del pròxim any, la fira se celebrarà a Barcelona, que prendrà el relleu a Ginebra i Amsterdam, ciutats que l’havien acollit fins al moment. L’any 2019 l’ISE va reunir en un espai de 50.000 metres quadrats més de 81.000 assistents i 1.300 expositors procedents de prop de 200 països.