Dissabte, 18 de setembre de 2021 - Edició 1150
La República

Mercabarna prova un sistema d’alertes per prevenir accidents amb vehicles industrials a través de la tecnologia 5G

ACN Barcelona.-Mercabarna ha provat un sistema d’alertes per prevenir accidents amb vehicles industrials a través de la tecnologia 5G. En concret, s’ha fet servir un carretó elevador i una bicicleta […]

Avatar
Agències 03/12/2020

ACN Barcelona.-Mercabarna ha provat un sistema d’alertes per prevenir accidents amb vehicles industrials a través de la tecnologia 5G. En concret, s’ha fet servir un carretó elevador i una bicicleta que seguien una trajectòria de col·lisió. Gràcies al 5G i a la fusió de tecnologies de comunicació i localització avançades, es pot fer un seguiment de tots dos. Quan el sistema detecta un perill segons la trajectòria del ciclista, s’emet un senyal per activar una botzina d’avís i notificar un dels dos vehicles que hi pot haver una col·lisió. De moment, es tracta només d’una prova i s’iniciarà una fase d’estudi per tal d’aplicar-la als vehicles industrials que recorren les 90 hectàrees que formen Mercabarna, que no es preveu que s’acabi fins d’aquí a un any.

Cada dia accedeixen una mitjana de 14.000 vehicles al recinte alimentari, el principal mercat majorista d’aliments frescos d’Europa. La majoria són tràilers, camions o furgonetes però també hi ha 1.400 carretons elevadors, que circulen sense parar portant productes frescos d’un lloc a l’altre, i un centenar de bicicletes, que utilitzen alguns compradors per moure’s pels mercats majoristes.El projecte s’anomena ‘5G Anti Collision’, s’emmarca en la iniciativa 5G Barcelona i compta amb la col·laboració d’Orange, la Mobile World Capital i el suport del Departament de Polítiques Digitals del Govern.Les empreses responsables de les tecnologies aplicades en la prova pilot són la Fundació i2CAT i el Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC). La iniciativa ha demostrat la viabilitat d’integrar solucions híbrides de posicionament que augmenten la precisió i robustesa de sistemes de navegació per satèl·lit en serveis 5G.Tant el carretó com la bicicleta porten equipat un dispositiu connectat a la xarxa 5G que permet l’enviament i recepció de missatges de forma constant. A més, duen també un altre dispositiu necessari per geolocalitzar els vehicles de forma precisa, fusionant dades de posicionament proporcionades via satèl·lit, sistemes autònoms inercials que mesuren l’acceleració i la rotació del vehicle i mesures de distància basades en tecnologia ràdio que aporta “precisió addicional i fiabilitat”.De moment, aquesta possibilitat es podrà assajar, principalment, als exteriors dels polígons de Mercabarna, ja que la cobertura 5G encara no acaba d’arribar a tots els interiors. La presidenta de Mercabarna i regidora de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona, Montserrat Ballarín, ha explicat que la iniciativa es va començar a gestar a l’estiu del 2019 i l’ha definit com “una passa més per millorar la seguretat” al recinte. “El 5G obre tot un univers d’oportunitats al qual no volem ni podem renunciar”, ha apuntat Ballarín. “Fa cinc anys hi havia una mitjana de 190 accidents dins del recinte i en els dos darrers hem baixat fins a 101 accidents, la xifra continua sent alta però s’ha reduït un 50%”, ha afegit.Un cop fet amb èxit la primera prova pilot, ara tocarà treballar en l’adaptació i d’escalabilitat, més enllà del carretó i la bicicleta. Segons ha explicat el director del Programa 5G de Mobile World Capital Barcelona i conseller delegat de 5G Barcelona, Eduard Martín, la tecnologia posada en pràctica aquest dijous “podria ser aplicable a altres vehicles i escenaris i altres circumstàncies”. En la mateixa línia, el director territorial d’Orange a Catalunya, Víctor Vera, ha destacat que un dels aspectes més “importants” de ‘5G Anti Collision’ és la “capacitat de rèplica”, no només a Mercabarna sinó a zones logístiques o aeroportuàries on hi ha un trànsit molt dens.Per últim, el conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, ha destacat que la prova pilot pot ajudar al recinte alimentari a guanyar competitivitat i a convertir-se en una “infraestructura del segle XXI”. A més, ha reivindicat que aquesta prova pilot “no és un bolet” sinó “fruit d’una estratègia que fa dos anys que es treballa” per “anar creant un ecosistema” al voltant del 5G, una tecnologia que encara no és comercial i que s’ha d’anar provant amb diverses proves pilots.