Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024

Marijn van Kreij mostra per primer cop a Barcelona la seva fascinació pel Picasso tardà

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Museu Picasso ha convidat l’artista Marijn van Kreij perquè hi exposi, per primera vegada, una sèrie de creacions centrades en l’obra tardana del pintor malagueny. L’holandès, que a partir del 2012 es va focalitzar en les “reflexions” artístiques al voltant de Picasso, presenta una exposició gratuïta que gira al voltant de la finestra, amb centenars de variacions d’una escena extreta de l’obra ‘El Taller’ (1956), del seu admirat artista. “Són variacions sobre la seva obra, de la mateixa manera que Picasso havia retocat la imatge de ‘Las Meninas’ de Velázque o de Rembrandt”, comenta el director del museu, Emmanuel Guigon, en la “rentreé” d’un estiu en què els visitants locals no han “compensat” la pràctica absència dels internacionals.

L’exposició ‘Contemporary Presences: Marijn van Kreij’, a la petita Sala Mauri del museu barceloní presenta el treball de l’artista holandès nascut el 1978 i prou conegut al seu país i més enllà. Amb imatges ja existents, i amb el dibuix com a pràctica artística, s’ha dedicat a desafiar el mite del geni creatiu, tot convidant l’espectador a fixar-se més en el procés de creació que en el resultat final. En aquest sentit, el 2012 va començar aquesta pràctica al voltant de l’obra tardana de Pablo Picasso, del qual és un gran admirador. El seu treball en aquest terreny ha donat des de les obres monumentals ‘quadrícules de Picasso’ fins a sèries expansives de dibuixos a mida A4 i A3 basats en els paisatges interiors de l’artista malagueny. L’exposició de van Kreij a Barcelona recull tots dos exemples. Està centrada al voltant de la finestra, un tema recurrent en Picasso i en ell mateix. L’artista presenta centenars de variacions d’una escena amb un marc de finestra blava extret de ‘El Taller’ (Picasso, 1956), amb la fórmula de les grans ‘quadrícules’ i l’A4 –en aquest cas pintades de forma ràpida i directa, en paper usat. La mostra es complementa amb la instal·lació sonora d’unes campanes de vent i una sèrie de tamborets que conviden l’espectador a seure, i un terra folrat de paper per recrear l’ambient d’un taller d’artista. Una “rentrée” de circumstàncies L’exposició de Van Kreij ha esta possible gràcies a la col·laboració de la fundació Mondriaan, i és un projecte que ja estava programat abans de la crisi del coronavirus i calendaritzat per estrenar-se ara. És la segona mostra que estrena el Museu des de l’inici de la pandèmia, després de la que ha dedicat a la descoberta de l’objecte surrealista ‘Jamais’, perdut des de 1938 i que Óscar Domínguez va regalar al pintor. El director del museu, Emmanuel Guigon, ha manifestat a l’ACN que aquella presentació va tenir un gran impacte a casa nostra i fora, i se n’ha mostrat molt satisfet. Però tampoc ha amagat que la situació del museu està marcada per la caiguda del turisme internacional, i que es preveuen uns mesos, i fins i tot un any vinent, d’adaptació a “una economia de crisi”. Guigon ha reconegut que caldrà “reinventar” els projectes de l’equipament d’acord amb la situació econòmica, sense concretar per ara si hi haurà cap renúncia a projectes expositius que estaven projectats. Això sí, l’adaptació es vol fer “sempre amb sentit” i vinculats a Picasso, la seva relació amb Barcelona i Catalunya. D’aquí a final d’any, l’única exposició que inaugurarà el museu és la “gran” mostra ja prevista -de celebració dels 50 anys de la important donació que Picasso va fer al museu als anys setanta-, a partir dels 19 quaderns de dibuixos de l’artista. Són “el laboratori” de la seva obra barcelonina, prèviament a La Corunya i els seus viatges a París, que es presentaran conjuntament amb obres de context, ha avançat.”Serà una nova mirada sobre la col·lecció, i volem seguir així, mentre esperem altres temps (millors) i mantenint la il·lusió envers el futur”, ha assegurat Guigon.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió