Dissabte, 27 de febrer de 2021 - Edició 947
La República

Marc Rosich dirigeix una Maria Bayo convertida en Cleopatra al Teatre Poliorama

ACN Barcelona.-Maria Bayo torna als escenaris amb un concert teatralitzat on interpreta el personatge de Cleopatra des d’una visió renovada i amb reflexions que es mesclen amb la seva pròpia […]

Avatar
Agències 23/02/2021

ACN Barcelona.-Maria Bayo torna als escenaris amb un concert teatralitzat on interpreta el personatge de Cleopatra des d’una visió renovada i amb reflexions que es mesclen amb la seva pròpia vida. ‘Divina Cleopatra’, al Teatre Poliorama els dies 3, 5 i 7 de març, ha unit la soprano amb el director i dramaturg Marc Rosich, i Dani Espasa a la direcció musical. L’espectacle combina fragments d’àrees de l’òpera ‘Juli Cèsar’ de Händel i altre repertori al voltant de Cleopatra amb un monòleg que intenta “matisar” la visió que es té de l’última reina d’Egipte, fruit d’una literatura escrita només per homes i que l’ha presentat com “una dona perversa”. El resultat, un muntatge “refrescant” i “diferent” per part de Bayo.

A través de l’escenificació i textos recitats, l’obra mira de revertir la imatge de dona difícil, libidinosa i interessada que ha establert la ficció. “Nomes n’han escrit homes, per això en tenim una visió molt poc matisada. I aquí anem desgranant i veient que això no és veritat”, ha destacat Maria Bayo aquest dimarts. ‘Divina Cleopatra’ és el fruit d’un encàrrec de la productora Anexa a Marc Rosich perquè creés una peça de “lluïment” per a Maria Bayo, a qui els espectadors de teatre de Barcelona havien vist per darrera vegada al Borràs el 2018, aleshores en el paper de Maria Callas a ‘Master class’. Recordant la primera interpretació de Bayo d’aquest personatge mític, Rosich va imaginar un espectacle que girés al voltant de Cleopatra, un concert teatralitzat a partir de les seves interpretacions d’àrees barroques i altre repertori inspirat pel personatge, però amb una visió renovada i a través del qual la soprano també fos protagonista. L’espectacle, doncs, és com un “viatge” musical que introdueix el personatge a través de les composicions clàssiques que l’han evocat, però que es combina amb un monòleg –escrit per Rosich- on Bayo matisa la visió “d’homes” que ens ha arribat. La cantant actua acompanyada per un trio inusual d’acordió, violoncel i guitarra, i una escenografia i vestuaris austers. Bayo s’ha confessat “molt tocada” i emocionada de tornar als escenaris després del parèntesi de la pandèmia. Espectacle “fresc”Marc Rosich ha subratllat que el repertori del muntatge és força eclèctic, i que depara sorpreses en la segona part. La primera està pràcticament centrada en música barroca amb fragments de diverses àrees de l’òpera de Händel ‘Juli Cèsar’ (on apareix recurrentment la figura de Cleopatra).A més, ha dit que el resultat d’aquesta proposta és un espectacle “fresc” i “diferent” del que ha fet fins ara. Això, sense negar la dificultat que ha representat lligar i intercalar les peces musicals amb el text, una tasca que els ha dut un mes i mig de preparació. La soprano confessa que el personatge de Cleopatra li porta uns records “inoblidables”, i a insistit a reivindicar-lo com una “dona forta sobre la qual hi ha molts tòpics”. Bayo ha assegurat que no és feminista, en el sentit que no ha hagut de “lluitar” com a cantant pels seus drets com a dona, però sí que ha reivindicat que cal posar “la dona al seu lloc”, referint-se sobretot a la mirada masculina que pesa sobre molts dels personatges del repertori operístic.’Divina Cleopatra’ només es veurà tres dies al Teatre Poliorama, i en funcions no consecutives perquè la cantant necessita un dia per recuperar-se, segons ha explicat. El teatre, però, preveu que el muntatge torni més endavant per fer una “temporada” més llarga, ha indicat el productor Toni Albadalejo. On sí que ja han tancat actuacions és a Bilbao, properament, i més endavant probablement també als Teatros del Canal de Madrid, entre altres.