Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

L’únic guió cinematogràfic de Lorca, Frederic Amat i la Agrupación Señor Serrano centren la nova temporada del Lliure

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Teatre Lliure de Barcelona acollirà en la seva nova temporada, del desembre del 2020 al març del 2021, l’adaptació teatral de l’únic guió cinematogràfic de Federico García Lorca, ‘Viaje a la Luna’, a càrrec de Marta Pazos; la proposta de dansa i autòmats ‘RRR’, de l’artista Frederic Amat, cabosanroque i La Veronal, i ‘The Mountain’, una obra de l’Agrupación Señor Serrano. Segons ha explicat el director de la sala, Juan Carlos Martel, entre les propostes també hi haurà la seva primera obra des que dirigeix el teatre: ‘La malaltia’, un docudrama escènic a partir d”El mal de la joventut’, de Ferdinand Bruckner. “El Lliure persisteix en la defensa de la cultura”, ha assenyalat Martel.

La sala, que espera omplir el 50% d’aforament permès durant els propers mesos, ha programat aquests espectacles amb una caiguda pressupostària d’1,2 MEUR, el que els ha deixat amb una suma de 7,2 MEUR, “un nivell malauradament igual que el 2004”, ha dit.Una quinzena d’espectacles fins al marçDe desembre a març de 2021, una quinzena d’espectacles parlaran de les grans fallades del sistema. La temporada començarà el 23 desembre amb ‘Geologia d’una faula’ d’Éric Deniaud i Aurélien Zouqui. La companyia libanesa Collectif Kahraba presenta un espectacle familiar sobre les faules perses que van inspirar Marie de França i Jean de La Fontaine. En escena, uns escultors-arqueòlegs troben la manera d’explicar aquests contes tot manipulant el fang. És un espectacle per gaudir de la representació plàstica i sonora de les històries que parlen de l’essència de la Humanitat i que són un patrimoni cultural compartit que no hi entén de fronteres.’Turba’, amb dramatúrgia de Nicolas Chevallier, i interpretació de Mariona Naudin, Ireneu Tranis, Alba Valldaura, Nicolas Chevalier i María García Vera, és una creació de la companyia Mos Maiorum. L’obra es va estrenar a l’octubre al Temporada Alta (a distància) i ho farà presencialment al Lliure, en una proposta de ficció i documental que indaga en allò que fa les persones humanes i que és clau en la supervivència de l’espècie: la capacitat d’actuar junts. Segons Ireneu Tranis, “si hi ha un espectacle que parla del que està passant és ‘Turba'”, ha dit. Es tracta d’una obra “incòmoda” i que planteja si és possible la revolta.Sota el paraigua de ‘Khatarsis’, el Lliure acollirà durant deu dies una sèrie de conferències performatives dutes a terme per artistes locals i que culminarà en un debat amb la participació d’artistes internacionals, també amb caràcter performatiu. La sala homenatja aquest gènere de les arts escèniques, ja existent des dels anys 60, com a resposta amb una certa subversió a tots els debats, taules rodones i conferències que ens assalten als mitjans o als centres culturals davant les crisis socials, econòmiques o sanitàries, fetes per experts que no sempre aconsegueixen connectar amb el públic en la seva manera d’exposar les idees.’Viaje a la Luna, amb l’únic guió cinematogràfic de Federico García Lorca (que va romandre ocult fins al 1999), es podrà veure a Gràcia del 3 al 14 de febrer. L’espectacle compta amb dramatúrgia i direcció Marta Pazos i és un projecte d’ITTeatre. Segons Pazos, es tracta d’obrir el propi procés creatiu, compartir-lo, i “què significa ser artista ara”, en una proposa “carregada de simbolisme i erotisme”, en un viatge interior “ple de passadissos i portes” que connecten amb ‘Un chien andalous’. Escrit durant la seva estada a Nova York, és una resposta a Luis Buñuel i a Salvador Dalí després d’haver vist el film ‘Un chien andalou’.Muntatges internacionalsSeguirà el muntatge internacional ‘Catarina e a beleza de matar fascistas’ sobre la “impunitat de la violència envers les dones”, segons l’ha descrit Juan Carlos Martel. És un projecte de Tiago Rodrigues estrenat aquesta setmana a Lisboa, on una família de feixistes es troba amb el dilema quan la darrera generació es troba “incapacitada” de seguir la tradició. Amb estada a Montjuïc els dies 5 i 6 de febrer, l’espectacle repassa la història d’una família peculiar: tots els seus membres es dediquen a matar feixistes.Tiago Rodrigues parteix del cas real de Catarina Eufémia, una camperola assassinada el 1954 mentre reclamava drets laborals –un crim que no va ser mai jutjat–, i que és símbol de la resistència antifeixista i de l’emancipació de la dona a Portugal. A través seu, Rodrigues planteja diverses preguntes sobre la violència.També de factoria internacional, el Lliure acollirà a Gràcia, del 17 al 26 de febrer, la ‘Triología del Pacífico’, integrada per ‘Tierras del Sud’, ‘Teatro Amazonas’ i ‘Extraños mares arden’, de l’autora i directora Laida Azkona Goñi i Txalo Toloza-Fernández. Azkona ha explicat que es podrà presentar la trilogía sencera en el seu ordre dramatúrgic, no en el cronològic, que explora les relacions del capitalisme, les noves formes de colonialisme i la cultura contemporània, i es basa en les icones de Brasil, Argentina i Xile.”És una trilogia travessada per la idea del desert”, ha sintetitzat. ‘Tierras del Sud’ versa sobre el naixement de la nació argentina, fundada després d’una campanya militar “sobre el genocidi d’un poble originari”. La Selva amazònica centra ‘Teatro Amazonas’, al voltant d”un dels llocs més complexos del món” sobre el qual s’han fet nombrosos discursos, però s’ha errat en la seva gestió. Finalment, la trilogia viatja al desert més àrid del planeta ‘Extraños mares arden’ a Xile, tot posant en relació el naixement de l’art contemporani de la mà dels Guggenheim.Debut de MartelAmb idea i direcció de Juan Carlos Martel, ‘La malaltia’ es podrà veure del 5 de març a l’11 d’abril a Montjuïc. Ha explicat que l’espectacle serà el primer projecte que liderarà des que és director de la sala, que “neix de la necessitat de tancar una trilogia social”. A a partir d’un text clàssic, la peça genera un material documental per visibilitzar aspectes que es tendeixen a amagar, com la prostitució, el suïcidi i l’asfíxia a la joventut.A partir del clàssic ‘El mal de la joventut’, de Ferdinand Bruckner, l’obra tindrà dramatúrgia d’Íngrid Guardiola, que ha precisat que l’obra versa sobre l’amor, la mort i el sistema capitalista, i també ha destacat que hi ha una experimentació amb el teatre. Per a la seva realització, la sala ha fet un casting amb un repartiment en curs que de moment integraran Emma Arquillué, Guillem Balart, Francesc Marginet, Elena Martín, Martina Roura i Mariantònia Salas.Dansa i performanceEn el marc de la Quinzena metropolitana de Dansa, Frederic Amat, cabosanroque i La Veronal duran a Gràcia, del 12 al 14 de març, la proposta de dansa ‘RRR’, sobre la qual Amat ha dit que serà “com una muntanya, però amb estrats”, amb l’essencial de Cabo San Roque i coreografies de Marcos Morau i La Veronal, a banda d’una “riuada” a escena. Per a Amat, “són espectacles que s’han d’escoltar, veure i fluir”, amb set personatges que són autòmats i escultures, fora de les convencions, i que produeixen sons i taques.D’altra banda, L’Agrupación Señor Serrano durà a Montjuïc ‘The Mountain’ del 17 al 21 de març. L’obra, amb dramatúrgia i direcció Àlex Serrano, Pau Palacios i Ferran Dordal, combina en escena la primera expedició a l’Everest, l’èxit de la qual és encara avui incert, amb Orson Welles que sembra el pànic al seu programa de ràdio ‘La guerra dels mons’, jugadors de bàdminton que juguen a beisbol, un web de ‘fake news’, un dron que escruta el públic, molta neu, maquetes, ràdio, pantalles mòbils, imatges fragmentades i Vladímir Putin que disserta satisfet sobre la confiança i la veritat.Segons la companyia, la peça és una indagació sobre la veritat, la mentida, l’acte i el simulacre. En escena hi ha múltiples pantalles sense aconseguir veure el significat de tot. “La veritat és un camí que s’ha de recórrer cada vegada encara que sigui inhòspit”, han dit.La sala també acollirà altres espectacles com ‘Criaturas del desorden -ficciones botánicas-‘, d’Elena Córdoba, i l’esclat reivinidcatiu de la Barcelona dels anys vuitanta amb ‘José y la Barcelona disidente (work in progress)’, amb autoria de La Línea i direcció d’Úrsula Tenoriocia.Lliure digitalMartel ha destacat que durant la segona onada han registrat un “consum destacable” dels seus serveis en línia, que ha arribat al miler d’usuaris sense voler substituir el presencialisme. Per això, se seguirà apostant en la digitalització del teatre, i s’obre una nova manera de gestionar la rebuda de projectes.”Necessitem gestionar-ho de manera àgil”, ha dit Martel. El director ha detallat que d’aquesta manera es donarà una resposta personalitzada als projectes que arriben. A més, al febrer el teatre presentarà un nou web, i també tindrà un nou arxiu.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió