Divendres, 18 de juny de 2021 - Edició 1058
La República

Lucena reclama decidir abans de l’estiu si es vol ampliar de l’aeroport del Prat perquè esdevingui un hub internacional

ACN Barcelona.-El president d’Aena, Maurici Lucena, ha instat les administracions locals a decidir abans de l’estiu si accepten que l’aeroport del Prat ampliï la tercera pista amb l’objectiu que les […]

Avatar
Agències 13/04/2021

ACN Barcelona.-El president d’Aena, Maurici Lucena, ha instat les administracions locals a decidir abans de l’estiu si accepten que l’aeroport del Prat ampliï la tercera pista amb l’objectiu que les instal·lacions es converteixin en un hub internacional. Es tracta d’una actuació que implicaria la invasió d’un espai natural al Delta del Llobregat, tot i que el president d’Aena ha ofert compensar amb deu vegades més la zona protegida afectada. “No es farà res contra l’opinió majoritària del territori”, ha assenyalat al debat ‘Barcelona i les seves infraestructures clau’ de Barcelona Tribuna. Per la seva banda, el president de Saba, Salvador Alemany, ha demanat que no s’ataqui l’automòbil. “Els projectes es reparteixen a partir subtileses”, ha advertit.

En la seva intervenció, Lucena ha assenyalat que “la proposta hi és” i que la companyia està disposada a invertir 1.700 milions d’euros en l’ampliació de l’aeroport del Prat, que consistiria en l’ampliació de la tercera pista sobre una zona protegida i una terminal satèl·lit, dos projectes que Aena sempre ha dit que van vinculats. Lucena ha afirmat que li resulta “impactant” que ara que la companyia és “a tocar” de concretar aquesta actuació llargament reivindicada pels sectors econòmics el projecte estigui “molt discutit internament”. “Ha de ser Catalunya que debati si vol realment entomar aquesta proposta”, ha insistit.Per Lucena, és una situació de “caixa o faixa” ja que és una actuació que caldria incloure o no en els plans per als pròxims cinc anys i no es tornaria a posar sobre al taula fins al finals d’aquesta dècada. En cas que es descarti ampliar l’aeroport ara, aquesta opció no es tornaria a posar sobre la taula fins a finals d’aquesta dècada i no seria una realitat almenys fins al 2035.Com a novetat, el president d’Aena ha explicat que s’incrementarien les compensacions a canvi d’envair una zona protegida per a l’ampliació de la pista curta. Concretament, la companyia ha ampliat la proporció d’1 a 10, davant de la d’1 a 5 oferta inicialment, tal com va detallar el mateix president en una conferència al Cercle d’Economia fa poc més d’un any. Aquesta compensació s’ha doblat després de les converses amb les administracions locals i després d’analitzar la disponibilitat dels terrenys amb els ajuntaments de l’entorn. L’espai que la companyia facilitaria a aquests municipis serien al voltant del mateix Delta.Alemany, crític amb les limitacions a la mobilitatEl president de Saba i expresident d’Abertis, Salvador Alemany, s’ha mostrat crític amb les limitacions a la mobilitat al centre de Barcelona i ha avisat que els ciutadans de fora de Barcelona “no poden rebre el missatge que no s’hi pot anar en cotxe”. “Hem de combatre les emissions però no podem confondre l’enemic. L’enemic no és el cotxe, les emissions deriven de la gestió”, ha dit el president de Saba, que ha indicat que quan la circulació es restringeix les emissions augmenten. “No podem limitar el funcionament de la infraestructura per resoldre les emissions”, ha continuat.Per Alemany, un altre dels missatges que no es pot traslladar a l’exterior és que a Barcelona hi ha un “atac a l’automòbil” i que “la indústria de l’automòbil i especialment l’auxiliar no està ben acceptada a la nostra ciutat”. “Depenem molt en PIB, en llocs de treball… Els projectes, els models, es reparteixen a partir de petites subtileses”, ha advertit el president de Saba, que ha afegit que Barcelona no té una estructura laboral “barata” però sí elements de talent complementaris”.Per últim, Alemany s’ha mostrat partidari de regular l’entrega dels milers de paquets diaris procedents del comerç electrònic i l’entrada en escena de la logística nocturna amb l’ús dels aparcaments de la ciutat per aconseguir un repartiment “regulat, ordenar i eficient”.En aquesta línia, el president de FGC, Ricard Font, ha insistit en la idea d’aprofitar les infraestructures ferroviàries per al trasllat de mercaderies als centres de la ciutat en hores no punta i fer les distribucions a partir de les estacions. “Imaginem aquestes estacions plenes d’armaris per deixar les entregues del comerç electrònic. Aquesta és la solució”, ha comentat Font. El president de Ferrocarrils també ha dit que la mobilitat ferroviària “ha de dialogar” amb la resta i que el transport ha de ser multimodal, com per exemple habilitar aparcaments disuassoris al costat de les estacions de trens. “La intermodalitat és bàsica”, ha reiterat Font, que ha afegit ha de permetre guanyar “espai, temps i diners”.L’acte també ha comptat amb la presidenta del port de Barcelona, Mercè Conesa, que ha apostat per un “diàleg intens i consolidat” entre la ciutat i el port i ha afirmat que el retorn de les infraestructures ha de ser econòmic però també cal mesurar la seva viabilitat social i ambiental. Davant el pròxim retorn dels creuers a Barcelona, Conesa considera que la pandèmia haurà ofert una oportunitat per gestionar una arribada dels turistes a la ciutat més ordenada” i que les visites siguin concertades, en grups bombolla i més reduïts, d’acord amb els operadors. “Ja tenim un sostre, no creixerem més en visites de creueristes, la infraestructura és la que és”, ha resumit.