ACN Barcelona.-El president d’Aena, Maurici Lucena, s’ha mostrat “moderadament optimista” sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat i que el projecte es pugui incloure en el DORA, que el Consell de Ministres ha d’aprovar després de l’estiu i que també inclou inversions als aeroports de la xarxa com l’ampliació de Barajas. En un col·loqui al Círculo Ecuestre amb el primer tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, Lucena ha negat que Aena faci “xantatge” quan demana un pronunciament sobre el Prat. “Una aposta d’una empresa de més de 1.700 MEUR en cap cas és un xantatge ni posar ningú contra l’espasa i la paret”, ha assenyalat. D’altra banda, Lucena ha augurat un “salt impressionant” de la indústria aeronàutica per reduir les emissions.
Lucena ha defensat que la inversió prevista per Aena de 1.700 milions euros no repercutiria en la companyia sinó en els agents econòmics de l’entorn a més d’atraure talent i fomentar la competició entre les grans capitals. “És una proposa que hauria de ser valorada amb especial atenció”, ha resumit.El president i conseller delegat d’Aena, que ha estat el ponent d’avui en el cicle ‘Agendes creuades Madrid-Barcelona’ del Círculo Ecuestre, ha argumentat també que aquest projecte desmenteix la “suposada mania” a Barcelona que se li atribueix a Aena. “Acceptem la inversió, és l’ocasió per desmentir el mite. Si fem aquesta proposta és perquè hi ha una confiança decidida amb Catalunya”, ha continuat el president d’Aena, que ha puntualitzat que l’objectiu “no és tant ampliar l’aeroport sinó convertir-lo en un ‘hub'”.Lucena, d’altra banda, ha contraposat el debat a l’entorn a l’ampliació de l’aeroport del Prat amb les facilitats que s’ha trobat amb el projecte d’ampliació en l’Adolfo Suárez-Madrid Barajas, on diu que no hi ha hagut “cap qüestionament” perquè hi havia consens que és “fonamental” per al desenvolupament econòmic de la zona. “Estic una mica bocabadat amb la diferència”, ha comentat. “Allà no hi ha hagut ni una sola veu en contra, no ha sigut ni notícia”, ha afegit. Sobre els arguments mediambientals a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona, Lucena ha afirmat que cal diferenciar el debat sobre La Ricarda i el de les emissions dels avions. Sobre aquest darrer àmbit, ha assegurat que les emissions del transport aeri suposen el 4% del total, una xifra relativa inferior a la de l’agricultura, a la construcció, la indústria i el transport terrestre, ha dit.Segons ha comentat, la indústria aeronàutica farà un “salt impressionant” en els pròxims deu anys i ha pronosticat que si al 2031, quan entraria en funcionament l’allargament de la tercera pista, els avions emetran molt menys que ara. “Demano confiança per al sector”, ha assenyalat Lucena, que ha recordat que la comissària europea de Transport situava per al 2035 els avions propulsats per hidrogen. Per la seva banda, el primer tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, ha defensat un cop més l’ampliació del Prat i ha destacat els efectes que tindria sobre l’ocupació. “Estem parlant de 15 cops l’actual plantilla de Nissan per no parlar dels llocs indirectes”, ha indicat. Collboni ha admès les discrepàncies en el si de la coalició de govern municipal així com del plenari.Collboni ha apostat per posar l’esforç en “treballar, entendre, empatitzar i donar arguments” en el debat sobre les compensacions mediambientals i els beneficis d’una major connectivitat aèria.”Ens juguem més que l’ampliació física d’un aeroport, ens juguem un model d’economia de país per al futur. Barcelona i Catalunya han d’estar més ben connectades de forma transcontinental amb les grans ciutats del planeta que generen talent, inversió i tecnologia”, ha argumentat el tinent d’alcaldia.