Diumenge, 20 de juny de 2021 - Edició 1060
La República

Lucena apressa el Govern a posicionar-se “les properes setmanes” sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat

ACN L’Hospitalet de Llobregat.-El president d’Aena, Maurici Lucena, ha insistit en demanar al Govern que es posicioni “les properes setmanes” sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat. Lucena s’ha mostrat escèptic […]

Avatar
Agències 08/06/2021

ACN L’Hospitalet de Llobregat.-El president d’Aena, Maurici Lucena, ha insistit en demanar al Govern que es posicioni “les properes setmanes” sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat. Lucena s’ha mostrat escèptic respecte la utilitat de la taula de diàleg anunciada ara fa una setmana pel president Pere Aragonès, que encara no s’ha celebrat: “La taula és benvinguda, però no oblidem que la decisió l’ha de prendre el Govern”. En una trobada virtual amb l’empresariat del Baix Llobregat, Lucena ha recordat que el Consell de Ministres hauria de donar el vistiplau a la inversió del Prat, com a molt tard, a finals de setembre. En paral·lel, si tira endavant l’ampliació, s’ha compromès a preservar l’actual ús segregat de les pistes per no incrementar l’impacte acústic dels vols.

Lucena ha remarcat que el Govern d’Aragonès té pràcticament l’última paraula per poder fer l’ampliació de l’aeroport del Prat, ja que el seu suport és bàsic per poder demanar després l’aval de la Comissió Europea sobre l’impacte mediambiental. “Si considera que els ajudarà la taula de diàleg i les anàlisi que s’hi puguin desenvolupar, està bé, però són ells qui han de prendre la decisió”, ha subratllat. A l’espera que s’anunciï una data per reunir aquesta taula, Lucena ha estès la mà a “explicar tant com calgui” el projecte per a l’ampliació del Prat per convèncer el Govern. Segons va anunciar Aragonès, la intenció d’aquest espai de debat és arribar a una decisió consensuada entre la Generalitat, els ajuntaments de Barcelona i del Prat de Llobregat, el govern espanyol, Aena i les administracions locals vinculades als aeroports de Reus i Girona. També està previst la participació indirecta de les organitzacions empresarials, socials, veïnals i ecologistes. De moment, aquest dimarts Lucena ha buscat la complicitat d’una trentena d’empresaris del Baix Llobregat i del Barcelonès, amb qui ha compartit l’acte organitzat pel Fòrum Empresarial del Llobregat. El president d’Aena ha reiterat els beneficis econòmics directes i indirectes que tindria el Prat si esdevingués un HUB internacional, i s’ha compromès a minimitzar els impactes nocius que podria tenir l’ampliació de les instal·lacions.En aquest sentit, ha apuntat que el nou pla director protegiria l’actual sistema segregat de les pistes, el qual es va acordar abans de l’entrada en funcionament de la T1 per minimitzar l’impacte acústic als veïns de l’entorn, especialment els de Gavà Mar. Lucena ha recordat que actualment la pista més propera al mar només s’utilitza per als enlairaments –excepte els combois més grans-, mentre la pista interior es destina als aterratges. “Això actualment és un ‘pacte de caballers’ que tenim amb els municipis, i que volem consagrar per llei”, ha assegurat.Segons ha detallat, des del 2002 Aena té una autorització que li permetria utilitzar les pistes de forma indistinta, fet que donaria peu a ampliar el nombre de vols per hora actual, passant de 80 a 90 operacions. Lucena ha dit, però, que és una opció del tot descartada “perquè hi ha consciència sobre la importància de la qualitat de vida dels municipis de l’entorn”. “Com que no volem modificar el sistema d’operacions, volem allargar la pista de mar per a què hi puguin operar absolutament tots els avions i assolir així les 90 operacions per hora”, ha detallat.D’altra banda, el president d’Aena ha defensat les compensacions mediambientals previstes a canvi de la invasió d’espais naturals protegits. Ha precisat que l’ampliació de l’aeroport afecta més de 47 hectàrees protegides, de les quals 27 són hàbitat d’interès comunitari, i s’ha compromès a compensar-ho amb la renaturalització de 280 hectàrees d’alta protecció. Lucena ha defensat que això suposa una compensació d’1 a 10, si bé ha admès que la proporció es redueix a 1-5 si es calcula tenint en compte les 47 hectàrees globals afectades a la zona natural La Ricarda.”Si justifiquem bé a Europa les raons econòmiques i socials que motiven l’ampliació de l’aeroport, no dubteu que aquesta compensació es pot fer”, ha asseverat. Pel que fa al detall, ha reconegut que una part de les 280 hectàrees podrien solapar-se amb l’ampliació de zones d’especial protecció de les aus (ZEPA) en què ja treballa el Govern arran de l’avís que la Comissió Europea va fer al febrer. No ha entrat, però, a concretar la proposta d’Aena i ha remarcat que seran espais on estarà garantit un nou hàbitat per a fauna i flora “d’especial valor ambiental”.Sobre aquesta qüestió, la directora de l’aeroport, Sonia Corrochano, ha subratllat la voluntat de pactar la compensació amb la Generalitat i de preveure la creació de nous espais humits per propiciar la presència d’aus. “Cal que la solució tingui totes les condicions per cobrir els valors mediambientals, recuperar espais i ampliar zones d’hàbitat”, ha apuntat Corrochano, que s’ha mostrat optimista amb la validació de la Comissió Europea “si hi ha un consens ampli al territori”. Lucena ha recordat que ara per ara Aena preveu una inversió de 1.700 euros per tirar endavant l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. A grans trets, suposaria ampliar la pista de mar, crear una nova terminal satèl·lit i crear una connexió subterrània per tren. El calendari actual amb què treballa la companyia és iniciar les obres el 2025 i acabar-les el 2031. El Consell de Ministres hauria de donar-hi el vist-i-plau a finals de setembre com a molt tard, ja que la inversió forma part de la partida econòmica del període 2022-2026.Zero emissions el 2040D’altra banda, pel que fa a les emissions generades des de l’aeroport del Prat, Lucena ha assegurat que l’any 2040 la infraestructura no emetrà “ni una sola partícula” vinculada a l’efecte hivernacle, mentre el 2026 esperen neutralitzar les emissions de carboni.Preguntat sobre la introducció de combustibles verds, ha defensat el desplegament de projectes de recerca conjunts amb les aerolínies per assegurar la seva implantació tan aviat com se’n pugui estendre el seu ús, especialment pel que fa a la infraestructura que comportaria el canvi de carburants. Lucena s’ha compromès a incentivar l’ús d’energies verdes a les aerolínies un cop estigui desplegada la xarxa de subministrament.