Dijous, 6 d'octubre de 2022 - Edició 1533
La República

L’òpera bufa ‘Don Pasquale’ i la seva “burla ferotge contra la imperfecció humana” inauguren la temporada del Liceu

ACN Barcelona – El Liceu obre les portes de la segona temporada del 175è aniversari amb ‘Don Pasquale’ de Gaetano Donizetti, una de les obres més representatives de l’òpera bufa. […]

Agències 14/09/2022

ACN Barcelona – El Liceu obre les portes de la segona temporada del 175è aniversari amb ‘Don Pasquale’ de Gaetano Donizetti, una de les obres més representatives de l’òpera bufa. El mestre Josep Pons s’encarrega de dirigir la primera òpera de la temporada, que estarà a l’escenari del Gran Teatre del 21 de setembre fins el 9 d’octubre. En aquesta ocasió la producció de ‘Don Pasquale’ ve de la mà de Damiano Michieletto i va ser estrenada a l’Opéra de Paris el 2018. El director artístic del Liceu, Victor Garcia de Gomar, ha assenyalat que a ‘Don Pasquale’ hi ha “una burla ferotge contra la imperfecció humana. Aquesta òpera va sobre nosaltres i sobre com mirem que un home gran es pugui enamorar d’una persona més jove”.

El director d’escena, Damiano Michieletto, ha assenyalat que aquesta òpera és un regal. “La naturalesa de la comèdia és parlar de coses humanes. A les comèdies no hi ha esdeveniments apocalíptics, morts ni tragèdies, sinó coses petites que poden semblar estúpides però que acaben sent importants”. Michieletto ha remarcat que a la seva proposta ha intentat “aportar temes clàssics d’aquests personatges, que no estan no lligats al 1700, el 1800 o el 1900, sinó a coses que tenen a veure amb la humanitat. És un plantejament modern”, ha afegit.

L’òpera original de ‘Don Pasquale’ no és només una història còmica sobre el comportament desmesurat d’un home al crepuscle de la seva vida, és també una crítica al context sociocultural del segle XIX de Donizetti. Com ha explicat el Liceu, Donizetti carrega contra els matrimonis pactats i de conveniència, i defensa l’emancipació femenina en les noves idees romàntiques.

Pel que fa l’argument, Don Pasquale és un vell ric i avar i ha decidit casar-se i buscar un hereu perquè està decebut amb el seu nebot Ernesto, que en comptes d’acceptar el matrimoni per interès que li ha proposat, s’estima més triar per amor una jove vídua, Norina. Don Pasquale vol castigar Ernesto i demana al seu amic, el Dottor Malatesta, que li busqui muller. La intenció del vell és ridícula, per la qual cosa els seus parents li volen donar una lliçó: Norina es farà passar per la falsa germana de Malatesta, Sofronia.

<strong>Repartiment</strong>

El quartet principal de ‘Don Pasquale’ estarà defensat per Carlos Chausson i Alessandro Corbelli, el Dottor Malatesta, el cantaran Andrzej Filonczyk i Carles Pachón. Els tenors que assumiran Ernesto seran Xabier Anduaga i Santiago Ballerini. I Norina serà representada per les catalanes Sara Blanch i Serena Sáenz.

<strong>Escenografia</strong>

La producció, que disposa d’una escenografia de Paolo Fantin i un ús de recursos com el croma, aportat per Roland Horvath, situa l’acció en un marc més abstracte que  natural. La casa de Don Pasquale és, en la proposta de Michieletto, una estructura minimalista esbossada: el sostre es resol amb un joc de llums fluorescents, no hi ha parets, i a mesura que l’obra avança els contorns de la casa es van esvaint.