Edició 2091

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 16 de abril del 2024
Edició 2091

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 16 de abril del 2024

L’OCDE alerta de la manca d’organismes de vigilància en diferents països per garantir la seguretat digital dels infants

|

- Publicitat -

ACN Brussel·les – L’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) ha alertat de la manca d’organismes públics de vigilància en la majoria dels països per garantir la seguretat digital dels infants. En un estudi publicat aquest dilluns, l’OCDE apunta que les tecnologies digitals s’estan convertint en una eina a l’alça en camps com l’aprenentatge, però adverteix que la manca de control fa que “s’estigui perdent l’oportunitat” d’aprofitar-se dels beneficis que aporta la digitalització. Alhora, l’organització subratlla la necessitat de dotar d’una formació de base a col·lectius com els mestres per alertar dels perills de la xarxa en les primeres etapes de la vida de les persones.

El document de l’OCDE destaca el potencial de la digitalització, però es mostra preocupada pels danys morals que aquesta pot causar entre els infants, l’assetjament, les amenaces a la privacitat i l’aparició de noves bretxes digitals. Si bé destaca que la majoria de països se centren a promoure un ús segur i responsable de les noves tecnologies, també apunta que els estats encara no han optat per mesures restrictives com la prohibició a certs productes.

Publicitat

En aquest sentit, considera que hi ha línies d’actuació que estan “incompletes” i fa una crida als diferents estats a destinar més suport en totes aquelles iniciatives vinculades a l’educació i la cura dels més petits.

Per una banda, l’OCDE recomana als governs que animin als proveïdors reforçar la seguretat digital de les seves eines, especialment entre la població de menys de sis anys. Encara que durant els últims anys s’hagin introduït certes regulacions en termes de protecció de privacitat, l’organització creu que haurien de ser les mateixes empreses les que haurien de millorar en aquest aspecte, evitant així que siguin els estats els que vagin a remolc.

En relació amb el sector educatiu, l’informe lamenta que fins ara no s’hagin destinat suficients recursos a la formació en competències digitals del professorat. “La digitalització continuarà tenint un impacte en l’educació i l’aprenentatge i en la forma com els infants interactuen i es relacionen amb la societat; els països haurien de fixar objectius clars per reconèixer les complexitats del sector i involucrar tots els agents rellevants”, defensa l’OCDE.

De fet, l’organització assenyala que la gran part de les mesures adoptades en els últims anys s’han centrat a facilitar la comunicació entre les famílies, sense anar més enllà cap a altres àmbits.

<strong>Posar fi a la bretxa digital</strong>

L’estudi també posa especial èmfasi en atacar la bretxa digital, tant de gènere com de classe social. Segons l’OCDE, la digitalització ja divideix a les persones des de les primeres etapes de la vida. L’organització apunta que les nenes i els infants nascuts en famílies de menys recursos tenen menys probabilitats de perseguir carreres professionals en camps intensius en tecnologia.

En aquest sentit, l’entitat veu “prioritari” tancar aquesta bretxa. L’OCDE proposa acudir a les famílies, impulsant iniciatives que permetin a les llars amb fills donar a conèixer els beneficis de la digitalització a través d’eines no invasives com ara puzles o cartes. No obstant això, l’organització també puntualitza que aquest enfocament no està prou desenvolupat i no compta amb el suport massiu dels governs.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió