Divendres, 1 de juliol de 2022 - Edició 1436
La República

L’OBC s’acomiada de Kazushi Ono amb una aplaudida versió de la Resurrecció de Mahler: “Gràcies, mestre i fins aviat”

ACN Barcelona – Amb Gustav Mahler i la seva monumental Resurrecció, el director japonès Kazushi Ono s’ha acomiadat aquest diumenge com a titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional […]

Agències 29/05/2022

ACN Barcelona – Amb Gustav Mahler i la seva monumental Resurrecció, el director japonès Kazushi Ono s’ha acomiadat aquest diumenge com a titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), on va arribar el 2015. Ono, que ha estat llargament ovacionat pel públic, ha conduït magistralment una peça que per ell té avui un doble sentit, de “rebuig” a la violència i de reivindicació de la dignitat humana. Ho ha fet en companyia de l’Orfeó Català. El concert, que tanca la temporada de concerts de l’OBC, es va programar fa dos anys, quan no tenia el sentit que ha pres amb la invasió d’Ucraïna. El director artístic de l’OBC, José Sanchis, ha agraït la tasca a Ono amb aquest missatge en català i japonès: “gràcies, mestre i fins aviat”.

El primer concert d’Ono amb l’OBC va ser el 20 de setembre de 2015 a la Basílica de la Sagrada Família, on va dirigir el Rèquiem de Fauré. Sanchis l’ha recordat com a memorable i ha reiterat que aquest diumenge ha dit adéu amb la Resurrecció de Mahler. “Mort i resurrecció, tanquem el cercle”, ha conclòs el director artístic de l’OBC que ha donat les gràcies a Kazushi Ono “en nom de l’Auditori i de l’orquestra”.

El mestre nipó ha rebut una eufòrica i llarguíssima ovació del públic de l’Auditori de Barcelona, que s’ha posat dempeus.Aquest ha estat darrer concert d’aquesta temporada de l’OBC, tot i que en les pròximes setmanes l’orquestra farà una sèrie d’enregistraments discogràfics amb el seu nou director titular, Ludovic Morlot, que s’incorpora de facto a partir del setembre. Qui també s’ha acomiadat de l’OBC és el violinista Toni Penya, que després de 45 anys ha dit adéu a la formació.

Segons Ono, la ‘Resurrecció’ de Mahler envia més que mai un missatge sobre la pèrdua de la dignitat de la humanitat per culpa de la violència, “que ha de ser absolutament rebutjada en el nostre món”.

En una roda de premsa feta dimarts de la setmana passada, el director de L’Auditori, Robert Brufau, va fer balanç de l’etapa de set anys que l’OBC tanca ara amb l’adéu de Kazushi Ono. Brufau va parlar d’un període “de creixement artístic” des del seu debut i fins a l'”extraordinària” gira de l’orquestra pel Japó l’estiu del 2019, seguit del parèntesi obligat per la pandèmia, i culminat amb un “renaixement i un cant a la passió per la vida” just abans de passar el relleu a Ludovic Morlot. El director li va desitjar sort i encerts en la seva nova etapa al capdavant de l’Orquestra Filharmònica de Brussel·les, i li va demanar que vingui a visitar L’Auditori “ben aviat”. De fet, l’equipament ja busca data perquè torni com a director convidat.El primer concert d’Ono amb l’OBC va ser el 20 de setembre de 2015 a la Basílica de la Sagrada Família. El seu llegat com a director titular de l’orquestra barcelonina és haver abordat la integral de simfonies de Brahms, la participació en el Festival Beethoven (de qui després va dirigir la Novena Simfonia amb proposta escènica d’Agrupación Señor Serrano) i, per sobre de tot, la gira de cinc setmanes al Japó l’estiu del 2019, on es va interpretar l’òpera ‘Turandot’ de Puccini amb posada en escena d’Àlex Ollé, i també un programa simfònic.