Dijous, 24 de juny de 2021 - Edició 1064
La República

L’ISE aterra a Barcelona amb “baixes expectatives” però amb ganes de demostrar que el món audiovisual “està en marxa”

ACN Barcelona.-L’Integrated Systems Europe Live & Online (ISE), aterra a Barcelona amb la intenció de marcar un abans i un després en el sector de les conferències post-pandèmia. La fira […]

Avatar
Agències 01/06/2021

ACN Barcelona.-L’Integrated Systems Europe Live & Online (ISE), aterra a Barcelona amb la intenció de marcar un abans i un després en el sector de les conferències post-pandèmia. La fira audiovisual més gran del món es fa per primera vegada a la capital catalana aquest dimarts i dimecres després de celebrar-se a Amsterdam durant 16 anys. Organitzat per les associacions AVIXA i CEDIA, el saló tindrà un format 50 vegades més reduït a l’habitual i és el primer que se celebra al recinte de Gran Via de la Fira des del desembre de 2019. Alguns dels 80 expositors admeten que arriben amb “baixes expectatives” a un esdeveniment amb assistència limitada que aplegarà 5.500 persones, segons previsions del director de la fira, Mike Blackman.

Els expositors ocupen 4.000 metres quadrats, un terç del ‘hall 2’ del recinte de la Fira de Barcelona a Gran Via, una diferència substancial amb la planificació oficial, que implicaria, com amb el Mobile World Congress, la instal·lació sencera, amb vuit pavellons.El sector encarrila un any encara complicat pels efectes que la covid ha tingut sobre els grans esdeveniments i no es recuperarà plenament fins al 2022, quan Blackman preveu que s’iniciï un creixement substancial fins al 2025. Serà llavors quan s’espera que el sector facturi 85.000 milions de dòlars al món. D’altra banda, el director de l’ISE ha assegurat que “Catalunya s’està posicionant com un hub de l’audiovisual d’Europa” i ha mostrat la disposició del salo de “catalitzar aquest desenvolupament”.Organitzat per les associacions AVIXA i CEDIA, l’esdeveniment combina la presència física amb la virtual i aplica un estricte protocol de seguretat que obliga tots els participants a fer-se un test d’antigen al recinte i a dur una mascareta FFP2.La fira compta amb marques com Panasonic, Shure, Arthur Holm, Equipson, d&b audiotecnik o Waapiti, però no acull pràcticament cap llançament mundial de productes.Algunes de les poques empreses que han vingut presencialment a Barcelona han aprofitat el canvi d’ubicació de la fira per obrir oficina a la capital catalana. És el cas d’Infiled, el fabricant xinés líder de pantalles LED, que va obrir un showroom de 500 metres quadrats Barcelona el gener d’aquest any.El vicepresident d’Infiled a Europa, Orient Mitjà i Àfrica, Marco Bruines, admet que han rebaixat les expectatives que tenien en els anteriors edicions però, alhora, van tenir clar que calia participar. “Vam decidir que calia promoure la indústria. Tothom es pot queixar que no està passant res però nosaltres volíem ser aquí per demostrar que ens tornem a posar en marxa”, ha dit a l’ACN. Infiled ha portat una petita mostra de productes a la fira, i espera captar clients cap al seu espai al centre.Empreses com Infiled han notat especialment la manca de demanda del sector d’esdeveniments però han pogut “sobreviure” gràcies al mercat ‘indoor’ i ara preveuen que les empreses hauran de posar-se al dia i “fer les inversions que han quedat relegades” durant la pandèmia. “2021 encara serà difícil i la recuperació real serà el 2022”, ha previst Bruines.També van considerar que la ciutat es posicionava un eix europeu de tecnològica audiovisual prometedor els alemanys Lang Ag que també han decidit situar a Barcelona la seu de la filial Lang Iberia. La companyia ofereix suport tècnic, lloguer i venda de productes d’alta gamma. En concret, al saló presenten novetats en tecnologia LED, que es pot construir en qualsevol mida amb alta qualitat i contrast i l’estrena d’un nou model de pantalla de projeccions que pràcticament iguala la qualitat del LED.Alexander K. Prill, el director internacional de vendes de Lang Ag, assegura que la capital catalana s’està posicionant com “un hub d’esdeveniments i congressos a Europa”, és una “gran ciutat” amb “bones infraestructures” que permet que “moltes persones hi viatgin” a banda del bon temps. “Si vols proveir vídeo professional com nosaltres, Barcelona és un gran lloc on anar”, ha dit.Un dels estants més grans del saló és el de Catalunya, amb 200 metres quadrats, i que acull 20 empreses catalanes per facilitar la cerca d’inversors en els sectors de desenvolupament de hardware, software i serveis en el sector de l’àudio i el vídeo en àmbits com la realitat virtual, les plataformes de gestió de continguts, el mapping 3D, la gestió d’equipament o la producció audiovisual.Una dels expositors és Sono, l’empresa més antiga del sector a Catalunya, fundada el 1972 i que ha vingut “amb ganes de participar però fent una aposta molt forta per l’ISE 2022”, segons ha explicat Daniel Pérez, el seu director de vendes. L’empresa catalana, que té un centenar de treballadors, s’ha encarregat de muntar l’AV Experience Zone de l’ISE, on es faran conferències presencials i digitals, i que demostra les millores que la pandèmia ha propiciat en el món de l’audiovisual telemàtic.En el seu cas, s’han incorporat a la companyia socis especialitzats en comunicació audiovisual i han apostat per sistemes de realitat augmentada i de teletransportació hologràfica. “Hem invertit molts esforços per virtualitzar campus d’escoles, ens hem transformat per tenir platós de comunicació audiovisuals per poder fer esdeveniments online… La transformació ha sigut molt ràpida”, ha explicat Pérez.També tenen un estand a l’espai reservat per Catalunya companyies com Amate, OnionLab, OPTIMUS, Arthur Holm, nsign.tv, EZ Acoustics, ebantic, ADTEL, Watchity, Albadalejo o Lavinia Services.A més, la fira ha habilitat l’espai ‘Startup Nation’ per promoure sessions de treball en xarxa entre start-ups i tres fons de capital risc Telegraph Hill Capital, Inveready i Caixa Capital.D’altra banda, l’ISE acollirà xerrades d’un centenar de ponents, el primer dels quals han sigut el divulgador Marc Vidal, que ha ofert la sessió ‘Transformació digital per a empreses dirigides per la tecnologia’ i el conseller delegat del Sònar, Ventura Barba, que tractarà l’auge de les tecnologies amb motiu de la pandèmia. L’endemà dimecres, la doctora i presidenta del Retail Design Institute Spain, Maria Callís, oferirà una conferència sota el títol ‘Long Live Retail’.Tant el dimarts com el dimecres, el Clúster de l’Audiovisual de Catalunya oferirà tres sessions amb la col·laboració de Lavinia-Moment Factory, Onionlab i Minoria Absoluta. Tot i la dimensió reduïda, Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya ha qualificat l’esdeveniment de “fonamental” perquè significa “un punt d’arrencada per l’indústria audiovisual catalana que ha estat força aturada durant la pandèmia, sobretot en l’àmbit dels esdeveniments”.Segons Rutllant, “es fa difícil de dir” si la pandèmia ha anat bé o no al sector, perquè hi ha hagut una afectació molt diferent entre la indústria dels esdeveniments i espectacles però alhora ha suposat un “punt d’inflexió per al desenvolupament tecnològic” de moltes empreses.Actualment a Catalunya hi ha més de 1.100 empreses del sector audiovisual, que sumen una facturació total de 6.700 milions d’euros i ocupen a unes 26.000 persones, segons dades del Govern. Tot i la “fortalesa” de la indústria, Rutllant afegeix que per poder consolidar-la “és fonamental comptar amb una gran infraestructura audiovisual amb platós que donin sortida a la demanda gegant de ficció a escala mundial i treballar molt de prop l’àmbit tecnològic”.