Dissabte, 31 de juliol de 2021 - Edició 1101
La República

Les vendes de vehicles lleugers a Catalunya cauen un 11,9% en el primer semestre respecte a 2019, fins a 22.072

ACN Barcelona.-Les vendes de vehicles lleugers a Catalunya han caigut un 11,9% en el primer semestre respecte al mateix període de 2019, segons l’Associació Nacional d’Empreses del Sector Dues Rodes […]

Avatar
Agències 05/07/2021

ACN Barcelona.-Les vendes de vehicles lleugers a Catalunya han caigut un 11,9% en el primer semestre respecte al mateix període de 2019, segons l’Associació Nacional d’Empreses del Sector Dues Rodes (ANESDOR). En total, s’han venut 22.072 unitats, un 14,3% més en comparació amb els primers sis mesos de l’any passat. A l’Estat, el sector dels vehicles lleugers ha tancat el primer semestre amb 95.609 unitats venudes, un 26,7% més respecte al mateix període de 2020, però un 5,3% per sota de les xifres de 2019. Tot i aquesta caiguda, l’evolució de les dades del primer semestre ha portat ANESDOR a revisar a l’alça les previsions. L’entitat preveu superar les 200.000 unitats venudes i moderar la caiguda respecte a 2019 fins a l’1,1% a finals d’any.

A Catalunya, les vendes de vehicles lleugers en el primer semestre han disminuït un 11,9% en comparació amb els primers sis mesos de 2019. Les matriculacions de motocicletes, amb un pes del 90,6% en aquest mercat, han caigut un 9,5% respecte al 2019, però han augmentat un 24,6% en comparació amb 2020. En total, el primer semestre d’aquest any se n’han venut 20.012 unitats. Per altra banda, s’han matriculat 1.265 ciclomotors a Catalunya en el primer semestre, un 44,2% per sota de les xifres de 2019 i un 55,2% inferior a les de 2020. Els altres vehicles lleugers, com els tricicles, han registrat 795 vendes, un 19,7% més que els primers sis mesos de 2019 i un 87,1% per sobre de les xifres de 2020. Pràcticament totes les comunitats han crescut en vendes de vehicles lleugers respecte a l’any passat i 2019 i Catalunya i Andalusia han tingut un bon comportament. Madrid ha estat una de les places “més dèbils” pel descens en la renovació de flotes del vehicle compartit, amb més incidència sobre el mercat.Per tipologia de vehicle, la motocicleta és la “gran palanca” del sector, amb una quota del 85% sobre el total dels vehicles lleugers. El primer semestre s’han matriculat 81.990 unitats a tot l’Estat, un 7,4% per sota de la xifra de 2019 i un 25,6% per sobre de les dades de 2020. Els particulars concentren un 84,5% de vendes de motocicletes. A aquest canal li segueixen la venda a empreses, amb un 13,3%, i les motocicletes de lloguer, amb un 2,2%. Aquest últim ha estat el canal que “més ha patit”, amb una reducció del 51% respecte a 2019 i del 45,4% respecte a 2020. Aquest descens s’explica per la renovació de la flota, no tan “voluminosa” com en semestres anteriors. Tot i això, el canal d’empreses i l’ús professional d’aquest vehicle ha impulsat el creixement del mercat, ja que la moto s’ha posicionat com una eina “molt útil” en el creixement del comerç electrònic i el repartiment d’última milla.Dins d’aquesta categoria, l’alta cilindrada s’ha comportat millor que en altres moments, amb un creixement del 35% respecte a l’any passat i una caiguda del 3,3% respecte a 2019, per sota de la mitjana. Per segments d’ús, la meitat de les motos venudes (40.291 unitats) han estat escúters, tot i que aquest no és el segment amb un creixement més pronunciat. A aquesta li segueix la moto de carretera, amb 37.386 unitats venudes i un creixement del 4,8% respecte a 2019. La moto de camp ha mantingut la quota habitual, amb 3.894 unitats matriculades i un creixement del 16,8% respecte a fa dos anys.Per altra banda, el primer semestre ha tancat amb 8.649 ciclomotors matriculats, un 1,8% menys respecte als primers sis mesos de 2019 i un 14,6% en comparació amb el mateix període de 2020.En aquest cas, el mercat particular representa un 70,2% del total, seguit del canal de lloguer i empreses, ambdós amb un pes del 14,9%. “El ciclomotor és una potent eina urbana, tant per particulars en modalitat de lloguer o propietat, com pel repartiment d’última milla en la modalitat d’empresa”, ha assegurat el secretari general d’ANESDOR, José María Riaño. Les matriculacions d’altres vehicles lleugers han estat l’única categoria amb creixements respecte a 2019. En concret, ha experimentat un augment del 39,2% en comparació amb els sis primers mesos de fa dos anys i un increment del 87,5% respecte al mateix període de 2020, fins a 4.970 unitats.L’evolució registrada en el primer semestre de l’any ha fet que ANESDOR revisi les previsions a l’alça. El gener, l’associació va estimar un creixement del 6% respecte a 2020, amb 195.000 vehicles venuts. Ara, l’entitat preveu superar les 200.000 unitats, amb un increment del 9,2% en comparació amb l’any passat i moderant la caiguda respecte a 2019 fins a l’1,1%.En qualsevol cas, l’associació ha alertat de la venda creixent de les motos d’ocasió. De fet, per cada moto venuda es venen 2,5 motos d’ocasió. ANESDOR ha assegurat que no es tracta d’una “bona notícia”, ja que la mitjana d’edat d’aquests vehicles supera els deu anys i no incorpora els sistemes de reducció d’emissions i seguretat de les motos més noves. En aquest sentit, Riaño també s’ha mostrat “preocupat” per les dades absolutes de la sinistralitat. El secretari general de l’associació ha insistit en “redoblar els esforços” per evitar la mortalitat i ha advertit que l’antiguitat del parc dificulta l’arribada de la nova tecnologia. “Necessitem infraestructures més segures i polítiques integradores”, ha reclamat el secretari general d’ANESDOR. Riaño ha assegurat que la moto no pot continuar sent “la gran oblidada” i ha reclamat que formi part de plans de recuperació en l’àmbit d’automoció.