Dijous, 2 de desembre de 2021 - Edició 1225
La República

Les restriccions al trànsit de Barcelona són insuficients per complir la legislació ambiental europea, segons un estudi

ACN Barcelona.-Les restriccions al trànsit de Barcelona són insuficients per complir la legislació de la qualitat de l’aire europea, segons un estudi del Supercomputing Center i de la Universitat Politècnica […]

Avatar
Agències 23/11/2021

ACN Barcelona.-Les restriccions al trànsit de Barcelona són insuficients per complir la legislació de la qualitat de l’aire europea, segons un estudi del Supercomputing Center i de la Universitat Politècnica de Catalunya. Els investigadors conclouen que una renovació optimista de la flota de vehicles i la reducció de trànsit del 25% esperada per l’ajuntament per al 2024 reduiria la concentració de diòxid de nitrogen (NO2) entre un 20% i un 30%, cosa que amb prou feines seria suficient per complir amb la mitjana anual de 40 μg/m3 de NO2 legislada per la Unió Europea. A més, remarquen que sense mesures més dràstiques es produeix un efecte rebot en zones properes.

A més, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) recentment va reduir el límit de NO2 recomanable per a la salut de 40 a 10 μg/m3, el que suposa un repte encara més gran per a la ciutat.L’estudi, publicat a la revista ‘Science of The Total Environment’, analitza l’impacte de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), la implantació de les superilles i l’urbanisme tàctic. Els investigadores remarquen que quan només s’implementen mesures relacionades amb la reducció de l’espai disponible per al transport privat, com les superilles o les actuacions d’urbanisme tàctic, els canvis a les emissions d’òxids de nitrogen són insignificants (+ 0,1%), ja que les mesures tenen un efecte rebot a les zones confrontants. Segons l’article, aquestes restriccions generen una redistribució del trànsit al llarg de la xarxa i per tant també una redistribució de les emissions a nivell de carrer, amb variacions d’òxids de nitrogen de fins a un 17% més o menys en carrers específics com a conseqüència de les noves rutes dels vehicles i la variació del flux de trànsit i velocitat.Basant-se en els límits anteriors establerts per l’OMS, la Comissió Europea va establir a la directiva relativa a la qualitat de l’aire de 2008 que la mitjana anual de concentració de NO2 no ha de superar els 40 micrograms per metre cúbic. L’Ajuntament de Barcelona ha detectat que, després de l’aturada causada pel confinament i malgrat les mesures aplicades per limitar el trànsit rodat, el mes d’octubre passat les concentracions van tornar a superar aquest límit, com ja passava abans de la pandèmia.D’acord amb els resultats d’aquest estudi i considerant que l’OMS ha reduït el límit de NO2 recomanable de 40 a 10 micrograms per metre cúbic, la qualitat de l’aire de Barcelona continuarà sent inacceptable per a la salut dels ciutadans fins que no hi hagi una reducció del trànsit circulant a la ciutat més dràstica.