Divendres, 17 de setembre de 2021 - Edició 1149
La República

Les pernoctacions de temporers sense sostre a Fira de Lleida es redueixen de forma considerable aquesta campanya

ACN Lleida.-El volum de pernoctacions de temporers sense sostre al pavelló 3 de Fira de Lleida s’ha reduït aquesta campanya de forma considerable en relació a l’any passat. Si bé […]

Avatar
Agències 20/08/2021

ACN Lleida.-El volum de pernoctacions de temporers sense sostre al pavelló 3 de Fira de Lleida s’ha reduït aquesta campanya de forma considerable en relació a l’any passat. Si bé el servei encara es prestarà fins a final de mes, a data de 18 d’agost, la Paeria tenia acumulades 7.513 pernoctacions, mentre que en tot l’estiu passat se’n van registrar 14.563. L’equipament disposa de 122 llits a més de dutxes, servei d’àpats, consigna i bugaderia. Fonts municipals han explicat a l’ACN que, en general, el servei ha funcionat amb normalitat i sense incidències destacables. Ho atribueixen al fet d’haver-lo coordinat amb una planificació més “acurada i treballada” que ha permès donar-li una visió “integral”, malgrat la situació sanitària per la covid-19.

El dispositiu d’atenció a persones temporeres a Fira de Lleida es va posar en marxa l’1 de juny i està centralitzat al pavelló 3. El primer pas per poder-hi entrar és la valoració social per part de l’Oficina Única de l’Ajuntament de Lleida. Fins a 31 de juliol hi havia registrades 5.544 pernoctacions i a data de 18 d’agost, aquesta xifra era de 7.513. Els usuaris del servei apunta doncs a què cauran de forma significativa si ho comparem amb l’any passat, quan l’estiu va venir marcat pels rebrots de covid-19 a Lleida i el Segrià en general. Era el primer any de la pandèmia, en què hi va haver un efecte crida de moltes persones que volien treballar a la fruita i no tenien lloc per dormir ni feina. La Paeria va notificar 14.563 pernoctacions als pavellons de Fira de Lleida des de l’1 de juny però sumant-hi altres serveis habilitats l’any passat com l’Hotel Rambla i l’Alberg Jericó a partir de la declaració de l’estat d’alarma al març, van ser un total de 23.282 les pernoctacions prestades a persones sense llar i temporers.Pel que fa a la resta de serveis que es presten a Fira de Lleida, les dades municipals apunten que fins aquesta setmana hi ha hagut 3.075 serveis de dutxa; s’han fet 750 atencions laborals; i 187 atencions jurídiques.Més de 60 persones als pisos amb lloguer reduïtEnguany, per primera vegada la Paeria ha habilitat 18 habitatges perquè els treballadors a la fruita hi puguin accedir a un preu reduït de 4 euros per nit. Són 15 pisos de l’Empresa Municipal d’Urbanisme (EMU), que compten amb 80 places i 4 més de l’Agència Catalana de l’Habitatge que tenen 24 places. A dia d’avui, en fan ús 62 homes distribuïts en 12 pisos. També hi ha un pis destinat a dones que actualment està ocupat per 3.Valoració “òptima”La Paeria valora que, en general, el dispositiu funciona amb normalitat, sense registrar incidències destacables. S’apunta que el fet d’haver-lo coordinat amb una planificació més acurada i treballada ha permès donar-li una visió més integral, per donar suport, ja sigui per cobrir necessitats bàsiques o els àmbits jurídic i laboral, entre d’altres. L’objectiu final és, segons l’Ajuntament, que les persones puguin trobar feina durant la campanya de la fruita. Per tot plegat, des del consistori es valora com a “molt òptims” els resultats obtinguts fins ara, tant al pavelló, com als pisos.En aquest sentit, remarquen que el dispositiu s’ha desplegat tenint en compte la situació sanitària per la covid-19. Per això, s’hi estan aplicant les mesures de seguretat i prevenció corresponents per vetllar per la salut de les persones que s’hi atenen. A més, en coordinació amb el Departament de Salut s’han muntat dispositius per a vacunacions perquè les persones que ho consideressin, poguessin vacunar-se, així com dispositius per fer cribratges.Segons els tècnics que coordinen el dispositiu, les persones que en fan i n’han fet ús valoren els serveis habilitats molt positivament, ja que els permet situar-se i fer recerca activa de fina. Agraeixen el fet de disposar d’un llit i els àpats d’esmorzar i sopar, que a més a més estan adaptats als seus gustos i costums. Una de les novetats d’enguany, el servei de bugaderia, té molt bona acollida. Així mateix, valoren molt positivament el servei de dutxes, del qual poden fer ús tan persones allotjades al dispositiu com aquelles que només demanen utilitzar aquest servei. En la mateixa línia, les consignes també tenen un ús notori i ben valorat.