Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024
Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024

Les obres del túnel de la plaça de les Glòries ja estan executades en més del 85%

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Recta final dels treballs per fer una realitat el túnel viari de les Glòries que permetrà creuar la plaça de banda a banda. Les obres de construcció de la infraestructura, d’alta complexitat, ja estan executades en més del 85%, segons ha dit aquest dijous la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, que ha visitat l’obra amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. “Ja podem veure i concretar aquesta llum al final del túnel”, ha dit Sanz, que ha agraït la professionalitat dels equips que hi han treballat i les associacions de veïns de l’entorn per reivindicar una solució. Al seu torn, Colau ha afirmat que es fa “una passa de gegant” acabant una obra “històrica”, que és també “una conquesta veïnal”.

Tant Sanz com Colau han destacat també que l’obra permetrà tenir un gran parc i mobilitat sostenible en aquest àmbit, ja que al soterrar el trànsit rodat hi haurà un nou espai en superfície lliure de cotxes.El gener passat es va dur a terme l’excavació que va permetre connectar el túnel a banda i banda del seu recorregut i, segons el calendari previst -que es manté-, el seu ús serà una realitat a finals d’aquest any.El túnel de sortida de la ciutat -en sentit Besòs- es posarà en funcionament al setembre, i el túnel d’entrada a la ciutat -sentit Llobregat- entre finals de novembre i principis de desembre.Una obra de gran complexitatÁngel Sánchez, director general de BIMSA, ha destacat la complexitat dels treballs tècnics que s’han hagut de fer per excavar i construir el túnel, que passa per sota de quatre infraestructures ferroviàries existents. En concret, el túnel passa per sota de la L1 Metro, el de la R1, el de la R3 /R4 i el de la línia R2 sud de Rodalies. El túnel, que segueix la traça de la Gran Via, té una longitud total de 957 metres, sense comptar les rampes d’accés. Està format per dos tubs independents, un per sentit. En cadascun dels tubs hi haurà tres carrils: dos per a vehicle privat i un reservat exclusivament per al bus.El pas dels vehicles comptarà amb un seguiment 24 hores des de la central d’operacions de la ciutat, a través de les diferents càmeres i sensors que s’instal·laran. Alliberament d’espai en superfícieL’actuació a l’entorn de Glòries permetrà soterrar el trànsit rodat i generar un nou espai en superfície, lliure de cotxes. L’objectiu és tenir més espai per a vianants, verd i mobilitat sostenible. La primera fase del nou parc de Glòries va obrir-se a la ciutadania l’abril del 2019 i enguany el desenvolupament de l’àmbit urbanístic continua avançant amb el pla que desenvolupa l’espai de la plaça situat entre els carrers de Castillejos, Badajoz-Independència, Consell de Cent i el parc de la Canòpia.Reivindicació veïnalJaume Badenes, de l’Associació de Veïns del Poblenou, ha defensat la lluita dels veïns per la transformació definitiva de la plaça de les Glòries. “Realment portem molts anys”, ha assenyalat. De fet, la primera adjudicació de l’obra es remunta al 2010. Segons Badenes, era un “punt negre” de la ciutat que no estava resolt urbanísticament. “Aconseguir que això fos un gran parc va ser una lluita difícil”, ha admès. Amb tot, ha reconegut que el túnel és una solució tècnica “espectacular” i ha assegurat que els veïns volen “una ciutat amable”. Per la seva banda, l’alcaldessa Ada Colau també ha fet un reconeixement a aquesta lluita. “És una obra de molts mandats diferents però la línia de constància són els veïns i veïnes, que no us heu rendit mai”, ha dit als representants veïnals presents en la visita a l’obra.”Estem fent ciutat”, ha conclòs, satisfeta que s’avança en el model de ‘superilla Barcelona’. PressupostEl marc pressupostari de l’obra -aprovat per la Comissió de Govern de l’Ajuntament el novembre del 2019- se situa en 192,3 milions d’euros, segons han indicat fonts municipals. Les mateixes fonts s’han limitat a dir que la previsió econòmica de tancament de l’obra es manté, per ara, dins d’aquest marc pressupostari i han assegurat que la xifra exacta del cost se sabrà un cop acabi l’obra i es tanqui el projecte. De moment, està pendent de les valoracions econòmiques finals dels lots amb obra en curs i també de tots aquells treballs addicionals, com ara la implementació de directrius de mobilitat, adaptacions de l’espai urbà o requeriments de posada en funcionament del túnel. L’import global de 192,3 milions inclou serveis com direccions d’obres, control de qualitat, coordinació de seguretat i salut o informes tècnics específics, entre altres.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió