Dimarts, 22 de juny de 2021 - Edició 1062
La República

Les multes als vehicles contaminants que circulin per la Zona de Baixes Emissions aniran entre els 200 i els 1.803 euros

ACN Barcelona.-Les multes als vehicles contaminants que circulin per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’àmbit de rondes de Barcelona aniran des dels 200 fins als 1.803 euros. Segons […]

Avatar
Agències 16/09/2019

ACN Barcelona.-Les multes als vehicles contaminants que circulin per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’àmbit de rondes de Barcelona aniran des dels 200 fins als 1.803 euros. Segons preveu la normativa que entrarà en vigor l’1 de gener del 2020, els vehicles més contaminants tindran prohibit accedir o circular per la zona de dilluns a divendres entre les set del matí i les vuit del vespre. Les sancions, però, només començaran a aplicar-se a partir de l’abril, ja que els primers tres mesos d’entrada en vigor de la normativa serviran per fer campanya informativa i conscienciar els conductors, que sí que rebran avisos.

Cas a banda serà el dels vehicles professionals com autocars, furgonetes o camions, que estaran exempts durant el primer any, marge que les administracions els donen per renovar les flotes. Els que seran una excepció en qualsevol cas són els vehicles de mobilitat reduïda, ambulàncies o serveis funeraris, que sí que podran circular per la ZBE encara que siguin contaminants.La nova normativa també preveu que els particulars disposin de fins a deu autoritzacions l’any per accedir o circular per la zona -encara que siguin contaminants i ho facin dins l’horari de restriccions- sempre que ho sol·licitin a través d’un registre que s’habilitarà més endavant.Durant la nit, caps de setmana i festius, la circulació a la ciutat no estarà restringida a cap tipus de vehicle.S’espera que amb l’entrada en vigor de la nova ordenança i els sistemes de control deixin de circular diàriament per la ZBE prop de 50.000 vehicles i que en quatre anys la reducció sigui d’uns 125.000. Sistema de controlEl control dels vehicles en l’horari de set del matí a vuit del vespre es farà mitjançant un sistema de lectura de matrícules a través d’una setantena de punts de videovigilància instal·lats a la ciutat. A través de la lectura de matrícula es podrà comprovar si el vehicle disposa d’etiqueta de la DGT o és un vehicle categoritzat com a contaminant. En tot cas, no és obligatori portar l’etiqueta de la DGT enganxada al cotxe.Tipus de sancióLes sancions es dividiran entre infracció lleu (de 200 a 499 euros), greu (de 500 a 999 euros) o molt greu (de 1.000 a 1.803 euros). Les lleus s’aplicaran a les motos, als turismes i a les furgonetes mentre que es consideraran infraccions greus si es tracta d’autocars, furgonetes i camions. Si es circula per la ZBE en cas d’haver-se declarat un episodi de contaminació de l’aire la infracció passarà a ser catalogada com ‘greu’ en el cas de les motos, els turismes i les furgonetes i com a ‘molt greu’ si són autocars, furgonetes o camions.A més, les multes seran acumulatives, és a dir, si un cotxe contaminant accedeix a la ZBE dins l’horari restringit pot ser sancionat tant a l’entrar a Barcelona com per circular dins de la ciutat.“Mesura històrica”L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha qualificat la proposta d’ordenança de “mesura històrica”. Segons ha explicat en un acte davant la premsa, la ZBE “és l’equivalent aproximadament de 20 vegades l’extensió de Madrid Central”. De fet, la zona implica una àrea de més de 95 km2 que inclou, totalment o parcialment, Barcelona (a excepció de la Zona Franca-Industrial i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes) i quatre municipis més: l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. La iniciativa s’emmarca dins de l’acord institucional entre la Generalitat de Catalunya, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, amb l’objectiu, entre d’altres, de reduir en els propers 15 anys un 30% de les emissions a l’atmosfera de contaminants d’efecte local, principalment l’NO2 i les PM10.El conseller de Territori, Damià Calvet, ha explicat que la Generalitat farà un “acompanyament” i ha assenyalat que l’entrada en vigor “ha de comportar una millora de l’oferta del transport públic”. En aquest sentit, ha explicat tant en l’àmbit dels FGC com el metro ja s’estan comprant noves unitats que permetran més freqüència mentre que queda pendent una millora del servei de Rodalies. “Exigim infraestructures en inversions i anticipació perquè pugui haver-hi el servei adequat”, ha reclamat Calvet.Al seu torn, el vicepresident de l’Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, ha explicat que també s’està treballant en l’increment i millora de la flota d’autobusos a la ciutat.CalendariLa proposta de nova ordenança és conjunta als diversos municipis implicats en la ZBE i, per tant, haurà de tramitar-se als respectius ajuntaments. En el cas de Barcelona, s’espera que pugui aprovar-se en el ple del mes de desembre.