Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024
Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024

Les matriculacions de vehicles cauran un 35% aquest any si no es produeix un altre confinament, segons Anfac

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-L’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) ha suavitzat els càlculs de l’impacte la crisi de la covid-19 sobre l’automoció, que va xifrar en una baixada del 45% abans que el govern espanyol tirés endavant el pla Renove. Amb aquests incentius en marxa, i comptant que no es produeixen tancaments addicionals per la pandèmia, el descens de matriculacions pot ser de fins a un 35%, amb entre 800.000 i 850.000 vehicles matriculats aquest 2020, segons ha dit el seu director general, José López-Tafall, en una roda de premsa virtual. Els fabricants d’automòbils van facturar 69.500 milions d’euros durant el 2019, un 9% més que l’any anterior, tot i les incerteses que planaven sobre el sector i els dubtes dels consumidors.

Segons recull l’informe anual presentat per la patronal, les vendes de turismes i tot-terrenys van caure un 4,8% en relació amb el 2018. A més, l’exercici anterior va acabar amb un increment de la inversió fins als 2.700 milions d’euros, una dada per sobre de la mitjana registrada en els últims anys. “En set anys els nostres socis han invertit 16.000 milions d’euros a Espanya”, ha remarcat López-Tafall.Els fabricants d’automòbils van aportar 30.888 milions d’euros en impostos, un increment del 3%. En total, el sector genera un 11% del PIB, és responsable del 16% de les exportacions i dona feina un 9% dels treballadors a l’Estat, 66.000 dels quals són llocs de feina directes.Pel que fa al 2020, les dades mostren una caiguda generalitzada de la demanda durant els mesos d’abril (-96,5%) i maig (-73%) i un inici de la recuperació al juny (-37%), i també de la producció amb un descens del 98% durant l’abril i d’un 68% al maig. L’entitat calcula que a finals de 2020 es fabricaran 700.000 vehicles menys, una baixada de la fabricació del 25%.Tot i admetre un panorama “difícil a curt termini”, ja que l’automoció és l'”únic sector” que va paralitzar l’activitat per complet durant el confinament, la patronal s’ha mostrat “optimista” de cara el futur. “La crisi ha afectat en la tàctica però no el que és estructural. El full de ruta continua estant sobre la taula”, ha dit. Anfac creu que la pandèmia accelerarà la descarbonització i digitalització del sector perquè les autoritats europees aportaran fons per a reactivar l’economia en àmbits estratègics. “Hem de ser capaços d’aprofitar aquests fons ara perquè potser no tornaran a existir”, ha advertit. A més, ha demanat a les administracions que apostin per una “política fiscal renovada” per a incentivar la renovació el parc automobilístic, que té 12,65 anys de mitjana a l’Estat.Segons els seus càlculs, l’electrificació i la connectivitat faran que la facturació dels fabricants automobilístics passi de 210.000 a 310.000 milions el 2040. L’associació creu que el futur ecosistema de mobilitat donarà més valor a les empreses que es dediquin a components nous i de software, a gestió de dades i connectivitat i les que treballin amb serveis de mobilitat sota demanda. “El sector té futur, es crearà valor i hi haurà noves oportunitats”, ha assegurat el director general d’Anfac.Ara mateix a l’Estat espanyol hi ha 17 fàbriques que fabriquen 42 models de totes les tecnologies de propulsió, també híbrids endollables. Aquest nombre es reduirà quan es produeixi el tancament de les instal·lacions de Nissan a Catalunya, que la multinacional va anunciar aquest 28 de maig. Durant el 2019 es van fabricar 2.822.632 vehicles, un 0,1% més. Segons les dades publicades a l’informe anual Espanya va produir 16.885 vehicles elèctrics, i 272 híbrids endollables.En els pròxims anys, Anfac preveu que es produeixin fins a 16 tipus de vehicles electrificats a Espanya. En aquest punt, López-Tafall ha lamentat l’absència d’infraestructura de recàrrega a l’Estat, que durant el primer trimestre del 2020 només comptava amb 7.607 punts, “molt lluny” dels 110.000 que es necessiten pel 2025 i encara més allunyats dels 340.000 que volen tenir pel 2030. A Catalunya, és la comunitat amb més punts de recàrrega pública, amb 2.683 carregadors.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió