Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

Les llars d’infants alerten que si s’integra el P2 a les escoles les privades no serien sostenibles econòmicament

ACN Barcelona.-L’Associació de Llars d’Infants de Catalunya i la Coordinadora d’Escoles Bressol de Catalunya han acusat el Govern de voler “acabar” amb l’etapa del 0-3 i han alertat que la […]

Avatar
Agències 14/05/2021

ACN Barcelona.-L’Associació de Llars d’Infants de Catalunya i la Coordinadora d’Escoles Bressol de Catalunya han acusat el Govern de voler “acabar” amb l’etapa del 0-3 i han alertat que la integració del P2 en centres escolars suposaria el tancament de les privades. Aquestes representen el 40% del total. Les llars han fet aquesta valoració arran de les declaracions a l’ACN del conseller d’Educació, Josep Bargalló, en què va apostar per la universalització i gratuïtat de l’etapa 0-3 i va obrir la porta a que el P2 es pogués integrar en els centres escolars en alguns casos. Les llars asseguren que només amb les dues primeres etapes, els centres privats “no serien econòmicament sostenibles”, i “deixarien de tenir sentit” bona part de les públiques.

La presidenta de l’Associació Catalana de Llars d’Infants, Conxita Pericó, ha afirmat que aquesta proposta de Bargalló “no té en compte ni premisses pedagògiques ni les necessitats dels infants i de les seves famílies”. Ha afegit que “només es basa en el criteri econòmic d’ocupar places d’un lloc on en sobren, com si es tractés d’una partida de dames”. Les dues organitzacions han valorat que si aquesta integració del P2 als centres s’acabés fent, els infants no rebrien atenció “en el lloc adient per fer-ho”, que han defensat que són escoles de dimensions reduïdes, properes, integrades al barri, amb equips molt consolidats, amb expertesa acumulada i amb espais pensats i adaptats a les necessitats dels més petits. A més, Pericó ha recordat que els dos anys és un punt crític en el desenvolupament de l’infant i per això ha defensat que l’atenció que s’ofereix en aquesta etapa englobi els tres anys del primer cicle, per tal d’incidir de manera coherent en el desenvolupament posterior. Ha afegit que els millors resultats pel que fa al rendiment de l’alumnat a llarg termini es donen en països que no separen l’educació infantil, com Suècia, Finlàndia o Dinamarca.”Ens fa por que aquest propòsit del Departament d’Educació sigui una repetició del que va succeir durant el curs 2004-2005, quan es va trencar per primera vegada l’educació infantil, en incloure a les escoles la segona part del cicle, els cursos de P3, P4 i P5″, han alertat.Subvenció a les famílies, a les llars o concertacióPel que fa a la gratuïtat de l’etapa, les llars d’infants privades s’hi han mostrat a favor i han posat sobre la taula propostes com la subvenció a famílies, a la totalitat de les llars amb una subvenció universal o la concertació de tot el primer cicle d’educació infantil.Les patronals han instat el Govern a “aprofitar la riquesa de la xarxa de centres educatius de 0 a 3 autoritzats existents”. Han defensat que aquesta és “suficient” per donar resposta a les noves necessitats, si es treballa conjuntament per reaprofitar espais i professionals.