Dijous, 21 de gener de 2021 - Edició 910
La República

‘Les contes d’Hoffmann’ tornen al Liceu en una producció més propera a l’original i deu minuts més curta

ACN Barcelona.-L’òpera ‘Les contes d’Hoffmann’, de Jacques Offenbach, torna al Gran Teatre del Liceu en una producció de 2002 de Laurent Pelly, amb reposició de Christian Räth. La versió que […]

Avatar
Agències 12/01/2021

ACN Barcelona.-L’òpera ‘Les contes d’Hoffmann’, de Jacques Offenbach, torna al Gran Teatre del Liceu en una producció de 2002 de Laurent Pelly, amb reposició de Christian Räth. La versió que es veurà del 18 de gener a l’1 de febrer serà “més propera a l’original”, segons la repositora Agathe Mélinand, i uns deu minuts més curta en compliment de les restriccions per la pandèmia. Ermonela Jaho, John Osborn i Alexander Vinogradov posaran veu a un drama sobre la impossibilitat de ser estimat, que narra els infortunis del poeta Hoffmann, obsessionat amb triomfar en l’amor, a través de tres històries inspirades per la freda nina Olimpia, la fràgil i innocent Antonia i la cruel cortesana Giulietta.

Al repartiment hi haurà els tenors John Osborn i Arturo Chacón-Cruz com a Hoffmann, Ermonela Jaho en el paper d’Antonia, Olga Pudova i Rocío Pérez interpretant Olympia i Nino Surguladze i Ginger Costa-Jackson posant veu a Giulietta. Representada 25 vegades al teatre, el públic liceista podrà retrobar-se ara amb una creació artística que Mélinand ha descrit com a “especial” perquè l’obra inacabada per la mort del compositor l’any 1880, s’ha finalitzat com els repositors consideren que “el compositor la volia”.Ha recordat que la família d’Offenbach va donar totes les partitures a Ernest Guiraud, que va escriure versions “recitatives”, mentre que el que Offenbach volia eren “diàlegs parlats i música”, aspecte recuperat per Mélinand a l’hora de fer la producció. “La música i la història intenten acostar-se una mica més a l’original”, ha dit.Pel que fa a l’òpera, ha rebutjat que siguin uns contes còmics i divertits, i ha apostat per una lectura més “fosca”. Mélinand ha recordat que la inspiració del compositor per a aquest espectacle li va venir immers en l’alcoholisme i en la malaltia. “Ell volia anar a l’Opéra Comique de Paris i fer una òpera seriosa, però malauradament va morir abans”, ha recordat. D’aquesta manera, ha convidat a veure ‘Les contes d’Hoffmann’ com un univers màgic que aspirava a ser una “òpera total”.També ha convidat a llegir l’òpera, en temps de pandèmia, com una necessitat col·lectiva que fa evident que la humanitat “no només necessita menjar, beure i quedar-se a casa”, sinó que “alguna cosa l’empeny a veure espectacles plegats”.Una estructura “molt peculiar”En aquesta producció, Offenbach situa Hoffmann com un poeta i compositor maleït que evoca el seu passat amorós i condueix els espectadors a través d’un univers en què els somnis i la realitat s’entrellacen. Segons el director musical, Riccardo Frizza, es podrà veure una versió “sintètica” per donar temps els espectadors a tornar a casa seva, d’acord amb la direcció del teatre.El resultat és una versió uns deu minuts més curta per donar temps els espectadors, que s’ha aconseguit sense tallar escenes, sinó que s’han reduït els diàlegs i s’han fet talls en les repeticions d’alguns cuplets, sense afectar el desenvolupament de la història. Així mateix, també s’ha reduït la introducció i altres aspectes que no canvien l’estructura musical de l’òpera.En el terreny musical, Frizza ha destacat que és una òpera important perquè té una estructura “molt peculiar” de contes, molt ben diferenciats des del punt de vista dramatúrgic i musical. Ha remarcat que les diferents veus de dones produeixen una música en línies melòdiques totalment diferent. A més, ha alabat la capacitat del compositor d’augmentar el “grau de drama” en cadascun dels contes.Per part dels cantants, Osborn ha dit que és el tercer cop que interpreta aquesta producció, i ha confiat en que l’estrena pugui tenir lloc el 18 de gener i els cantants puguin demostrar la seva “capacitat artística”. Per la seva banda, Jaho ha remarcat la importància de la cultura com a “llenguatge de les ànimes i els sentiments” de l’ésser humà. “Mai com avui havíem pogut veure que vulnerable és la nostra existència”, ha afegit.Per la seva banda, la cantant Finger Costa-Jackson ha dit que és la primera feina que fa després de vuit mesos d’estar “en pijama per casa”, i que està molt il·lusionada de tornar a l’escenari.Procicat, dijousPel que fa a les noves restriccions per la pandèmia, el director artístic, Víctor Garcia de Gomar, ha remarcat que dijous es reuneix novament el Procicat, i que podria haver-hi una “estabilització” aquesta setmana del comportament nadalenc d’altres restriccions. Si fos així, “no hi hauria novetats”.Ara bé, també tenen oberta la porta a “noves restriccions” que podrien alterar la realitat del Liceu, de manera que el teatre líric té tots els escenaris plantejats i la voluntat de continuar. De Gomar ha dit que no poden deixar de tenir l’ai al cor i l’angoixa que en qualsevol moment pot “trencar el somni” de la sala de representar l’espectacle.D’altra banda, De Gomar ha explicat que van tenir un “petit incident” amb un dinar amb part de la companyia, on una persona externa va donar positiu, i el seu protocol intern els obligava a aïllar els contactes estrets. Això ha fet que tres persones del repartiment es mantinguin aïllades preventivament (Adriana González, Nino Surguladze i Rocío Pérez), que s’integraran amb normalitzat el dia 16.

Relacionats