Dimarts, 27 de juliol de 2021 - Edició 1097
La República

L’editorial Tusquets celebra 50 anys amb la voluntat de mantenir el llistó i “descobrir nous fenòmens”

ACN Barcelona.-L’editorial Tusquets arriba a les cinc dècades d’història amb 3.000 títols publicats i la voluntat de mantenir el llistó donant sortida als èxits que han marcat la seva trajectòria, […]

Avatar
Agències 04/07/2019

ACN Barcelona.-L’editorial Tusquets arriba a les cinc dècades d’història amb 3.000 títols publicats i la voluntat de mantenir el llistó donant sortida als èxits que han marcat la seva trajectòria, com ‘Las edades de Lulú’ d’Almudena Grandes, ‘Tokio blues’ d’Haruki Murakami o ‘Patria’, de Fernando Aramburu. Però més enllà d’incidir en noves novel·les d’autors que ja tenen en catàleg, l’editorial no deixa de buscar noves veus. “Aquelles que anticipen tendències i que descobreixen un tema de la manera més emocionant possible. Ens agradaria que es convertissin en fenòmens”, ha assegurat aquest dijous l’editor de Tusquets, Juan Cerezo. El director editorial confessa que ara és “més difícil que mai”, però que l’alta competència no els fa desistir en aquesta recerca.

Editors internacionals, autors i llibreters es reuneixen aquesta nit a Esplugues de Llobregat (Barcelona) en la celebració dels 50 anys de la històrica editorial fundada el 1969 per Beatriz de Moura i Oscar Tusquets. “El plaer de la lectura és el que ens ha acompanyat en aquestes cinc dècades. El plaer de descobrir mons nous, d’anar a contracorrent”, ha assegurat Juan Cerezo, vinculat a Tusquets els últims 25 anys. La màxima de l’editorial ha estat, al seu parer, que la qualitat “no està renyida amb el plaer”, i que el més important de tot és la trajectòria de l’autor, més enllà de la seva última novetat literària. “És una casa d’autors, on acollir-los, publicar-los però també promocionar-los i convertir-nos en els seus socis”, ha apuntat Cerezo. D’aquí la fidelitat pel segell de molts d’ells, “sense deixar de ser selectius”. En un contacte amb la premsa aquest dijous, l’editor s’ha remuntat als inicis de l’editorial, quan després d’un primer any ple de complicacions, Gabriel García Márquez va cedir a l’editorial una sèrie de reportatges de la premsa colombiana, recollits en l’èxit ‘Diario de un náufrago’. “‘Gabo’ sempre va voler mantenir el contracte amb la Beatriz i quan les seves obres s’estaven subhastant en grans editorials sempre va respectar el contracte d’aquest llibre amb Tusquets”, ha explicat. Després d’aquest èxit en van arribar d’altres com ‘La insoportable levedad del ser’, de Milan Kundera, ‘El amante’, de Marguerite Duras, ‘Soldados de Salamina’, de Javier Cercas, ‘Tokio Blues’ de Murakami o ‘Patria’, de Fernando Aramburu, que ja ha superat el milió de lectors i arriba al desembre en format butxaca.Etapa amb PlanetaL’any 2012 Planeta va adquirir Tusquets, un pas que l’editorial considera positiu en especial pel potencial dels llibres en format digital i per arribar a públics com el llatinoamericà. “No és que hagin desaparegut les editorials mitjanes, sinó que Planeta ja és mitjà comparat amb els grans actors com Google”, ha reflexionat Cerezo, qui assegura sentir-se “més protegit” dins de Planeta que fora. “Negocien millor amb Amazon i aconsegueixen millors condicions amb Audible pels audiollibres que si ho féssim sols com fa 10 anys”, confessa l’editor.Malgrat estar sota el paraigua de Planeta, Cerezo celebra que aquests respectin la idiosincràsia del segell. “Creuen que tenim un esperit que funciona molt bé i que és una més de les marques d’un gran grup editorial”. Els 50 anys a Tusquets arriben “en un bon estat de forma” i satisfets de celebrar-ho amb la majoria d’autors fidels a l’editorial.