Diumenge, 20 de setembre de 2020 - Edició 787
La República

L’Auditori iniciarà la primera Biennal Internacional de Quartets de Barcelona amb sis formacions en directe

ACN Barcelona.-L’Auditori de Barcelona acollirà la primera Biennal Internacional de Quartets de Barcelona, una trobada de quatre dies amb sis quartets en directe: Casals, Diotima, Modigliani, Marmen, Cosmos i Dalia. […]

Avatar
Agències 16/09/2020

ACN Barcelona.-L’Auditori de Barcelona acollirà la primera Biennal Internacional de Quartets de Barcelona, una trobada de quatre dies amb sis quartets en directe: Casals, Diotima, Modigliani, Marmen, Cosmos i Dalia. Aquest certamen tindrà una programació que reivindicarà Joseph Haydn com a pilar fonamental i “pare” del gènere, tot i que també s’hi podran escoltar compositors consagrats com Ludwig van Beethoven, Claude Debussy i Dimitri Xostakóvitx. La biennal tindrà lloc entre el 17 i el 20 de setembre i acollirà vuit concerts, quatre d’ells matinals i quatre vespertins. En concret, la biennal tindrà un total de 22 obres, dues d’estrena mundial, de les que 19 seran en directe, i tres es podran veire al canal digital de la sala Auditori Digital.

A més, els quartets Artemis i Jack participaran en la biennal virtualment amb una estrena mundial d’Hèctor Parra dedicada a Robert Gerhard, i una estrena nacional de Peteris Vasks. Aquesta és una iniciativa del Quartet Casals comissariada per L’Auditori de Barcelona i el patrocini del Departament de Cultura i la Diputació de Barcelona.Segons ha detallat el violoncel·lista del Quartet Casals, Arnau Tomàs: “Se’ns va ocórrer aquest projecte ara fa tres anys al ser convidats a altres biennals de corda”, en concret de Paris i Àmsterdam, i ha afegit: “Vam pensar que seria molt bonic que a la nostra ciutat hi hagués un festival d’aquestes característiques, amb la motivació de presentar aquest gènere en un format molt atractiu. D’aquesta manera, aspiren a que sigui una mena de festa i de congrés dels quartets d’arreu del món: “Que poguessin venir a Barcelona i compartir concerts”.Un “repertori magnífic” malgrat la covid-19Ha remarcat que amb la covid-19 no s’ha pogut fer tot el que estava previst”, ja que hi havia algun aspecte més intercoral” i transversal, però ha assenyalat que l’essencial s’ha pogut rescatar. El resultat són concerts amb un “repertori magnífic”, amb obres de nova creació i recents barrejades amb obres molt emblemàtiques del repertori dels quartets.”Vam pensar en una primera edició en un homenatge a ‘Papa Haydn’ amb quatre concerts matinals dedicats exclusivament a aquesta figura”, ha detallat sobre aquest compositor, que va ser el primer en compondre quartets i fer-ho “de forma molt brillant”; tant que molts compositors posteriors es basaven molt de temps després en la seva escriptura.La resta del repertori es bolca en els quartets “més famosos”, més inspirats o més representatius de cada autor, com per exemple ‘La mort i la donzella’, de Schubert, i l’Opus 132′, de Beethoven, amb un dels seus famosos moviments, compost quan es va guarir d’una malaltia quasi mortal. “Tota la humanitat està patint una malaltia, tant si la tenim com no, per tant esperem que aquest moviment sigui premonitori de la guarició de tota la humanitat de la covid-19”.També hi haurà l’auto-homenatge que es va fer a si mateix Xostakóvitx, amb el ‘Núm 8.’, que va crear després de veure les ruïnes de Dresden després de la Segona Guerra Mundial. “Serà una mena de demostració dels millors plats de cuina per quartet de corda”, ha sintetitzat.Explorar La CreacióLa temporada 2020-2021 de L’Auditori donarà així el tret de sortida a un nou projecte artístic de tres anys que començarà explorant el concepte de La Creació des de diferents perspectives. Dintre d’aquest viatge hi ha encàrrecs de noves obres i interpretació del patrimoni musical català.En aquest sentit, la Biennal comptarà amb algunes estrenes inspirades en obres passades. De Luis Codera Puzo el Quatour Diotima farà l’estrena mundial de ‘Code Is Poetry’. Igualment, el Dalia Quartet oferirà la primera audició del ‘Quartet de corda núm 8′ sobre un tema de Cristóbal de Morales’, de Josep Soler.Patrimoni musical catalàTambé hi haurà una “defensa del patrimoni musical català”, segons el director de L’Auditori, Robert Brufau, amb la música d’alguns dels autors més representatius, com Robert Gerhard, de qui enguany es commemora el 50è aniversari de la seva mort, i Jordi Cervelló, a banda de l’esmentat Josep Soler. A més, la nova generació de creadors catalans estarà representada per una de les compositores més internacionals: Raquel García-Tomás.Igualment, el cicle oferirà més contingut extra amb un vídeo del Quartet Casals interpretant el Nocturn del quartet Vistes al mar d’Eduard Toldrà als entorns de La Vila de la Vall de Bianya, espai gestionat per l’estudi d’arquitectura guanyador del premi Pritzker RCR. Es tracta d’un vídeo realitzat en sistema immersiu de so i 360 graus.Brufau ha defensat que el naixement de la iniciativa “no és casual”, sinó que prové del “pòsit” que han deixat formacions com el Quartet Casals a la sala, i també de l’aposta de l’equipament per les formacions de cambra: “Hem fet experiències amb ells com la ‘Integral’, de Beethoven”, ha recordat.Sobre els quartets de corda, Brufau ha assegurat que és un format molt específic i d’alt nivell tècnic: “No hi ha cap altre gènere en el món de la cambra on s’arribi a aquesta perfecció”, ha considerat.Ha detallat que la pandèmia ha imposat a la biennal algunes restriccions, com l’aforament del 50%, i algunes cancel·lacions en el programa del festival, però ha insistit: “Crec que és molt ambiciós igualment”. Ha remarcat que és un moment important perquè la iniciativa té voluntat de continuïtat, i aquest certamen no hauria de ser una diferència; de fet, ha defensat que la venda d’entrades ha anat molt bé. “La lectura dia a dia és que les vendes són molt altes però partint de zero”, ha dit Brufau, que ha precisat que la sensació del sector és que es va a última hora, especialment pel que fa a la venda d’abonaments.La nova directora general de Creació, Acció Territorial i Biblioteques, Rosa Tubau, ha destacat que la biennal “vol situar Barcelona, i per extensió, Catalunya” internacionalment, i ha destacat que el cicle s’articula d’acord amb aspectes que el Govern considera “clau”, com l’atenció i la visibilització dels músics locals.

Relacionats