Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

L’assemblea de treballadors del metro decideix convocar una vaga parcial l’11 de gener pel canvi en la contractació

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-L’assemblea d’empleats del metro de Barcelona ha decidit convocar una vaga parcial de dues hores per torn l’11 de gener per protestar contra un canvi en el sistema de contractació. El 80% dels més de 500 empleats que han anat al Parc de l’Espanya Industrial de Barcelona han votat a favor de la proposta de la CGT, CIM i SO, tres dels vuit sindicats del comitè d’empresa. A més, també s’ha decidit fer una manifestació a plaça Sant Jaume el 28 de desembre. L’empresa pública planteja aplicar un punt de l’Estatut de Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP) segons el qual s’haurà de fer un concurs de mèrits per consolidar les places, un procés que els tres sindicats creuen que pot allargar “dramàticament” el temps necessari per passar de temporal a fix.

A mitjans de novembre la nova direcció de recursos humans va comunicar als representants dels treballadors que ha detectat problemes en el sistema de contractació, que ara s’hauria de fer segons l’EBEP que és la norma que regeix la feina de les administracions públiques.Segons la CGT, aquest moviment perjudicaria 500 treballadors temporals i representa un “atac” al conveni firmat el 2017. El sindicat creu que el nou sistema pot provocar un augment “dramàtic” del temps necessari per passar d’un contracte temporal a un d’indefinit, ja que, segons fonts sindicals, en els últims anys hi havia persones que acabaven consolidant la plaça després que un jutge decretés que el seu contracte d’obra i servei havia de ser indefinit.Al seu torn, l’empresa ha explicat que vol estabilitzar i “la petita part de contractació temporal que està cobrint feines permanents” aplicant un punt de l’EBEP que demana que les places es publiquin i es faci un concurs de mèrits per consolidar el lloc de feina. El concurs es farà a les persones que tenen un contracte temporal o d’obra i serveis i que no van accedir a la feina amb publicitat o amb contractes amb clàusules que marquessin que passarien a ser fixos.Segons els sindicats, l’empresa contempla diverses opcions per materialitzar-ho, una de les quals és que els temporals passin a ser primer interins en espera d’optar a plaça per mèrits. La companyia de transports metropolitans garanteix que els concursos de mèrits arribaran “no de forma immediata pel 100% però si de manera contínua i progressiva” i recorda que l’AMB – que té el 100% de les accions de TMB- ha aprovat la cobertura de més 400 places. “Els treballadors no notaran cap canvi” amb el nou sistema de contractació, ha assegurat un portaveu de la companyia a l’ACN. L’empresa també ha afirmat que hi ha hagut diverses reunions les últimes setmanes en les quals “s’ha encarrilat l’acord amb la majoria dels sindicats de tots dos comitès d’empresa”. Concretament, asseguren que divendres passat es va arribar a un acord amb cinc de les vuit organitzacions del metro.Aquestes explicacions no convencen als tres sindicats que impulsen les mobilitzacions perquè tenen por que les seves condicions actuals empitjorin i que la situació d’interinatge perllongat que s’ha viscut a les administracions es traslladi al suburbà. “El seu interès per treure places fixes serà molt proper a zero perquè és molt més beneficiós per una empresa tenir interins que places fixes”, afirma Óscar Sánchez, delegat del comité d’empresa per la CGT a l’ACN. A l’empresa que dirigeix Rosa Alarcón també se li aplica la taxa de reposició, que només deixa que es contracti de manera indefinida a tantes persones com s’hagin donat de baixa en aquell exercici.La decisió de la nova direcció de recursos humans es basa en una sentència del Tribunal Suprem sobre els contractes d’obra i servei temporals a AENA considerats frau de llei per la sentència, però per qüestions pròpies de l’EBEP, l’alt tribunal decideix que passin a ser indefinits no fixes. “En cap cas la sentència parla de com s’han de fer les contractacions a partir d’aquest moment a AENA i encara menys en altres empreses que no són de titularitat estatal”, apunta la CGT, que creu que aquesta sentència no es pot aplicar al metro.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió