ACN Farrera – L’artista ebrenc Josep Piñol presenta una nova obra a l’Aplec Saó, un festival artístic anual que organitza el Centre d’Art i Natura de Farrera, a la Coma de Burg (Pallars Sobirà), amb intervencions a la muntanya de l’Alt Pirineu. La peça du per nom ‘Fusilamiento del 12 de octubre’ i es presenta aquest dissabte al matí, coincidint amb l’efemèride estatal. Piñol qüestiona i denuncia “la supremacia humana, l’explotació i el control sobre la natura”. La peça insta l’espectador a disparar, armat amb un tirador, sobre un paisatge artificial que encobreix el real. Aquest “afusellament” simbòlic d’animals és també una metàfora “de les celebracions nacionals que glorifiquen un passat colonial i invisibilitzen les històries de resistència”.
‘Fusilamiento del 12 de octubre’ aborda “la tensa i complexa relació entre la natura i la civilització” amb una “perspectiva decolonial i crítica” del “control, explotació i apropiació de la natura” que fan els humans. La peça està formada per un “estand de fira” en el qual es pot disparar a dotze espècies animals. El tret de l’espectador, que es converteix “en depredador simbòlic”, representa “el poder que erradica tot allò que no pot controlar”.
L’obra de l’artista de Tivenys (Baix Ebre) assenyala que “l’ésser humà ha alterat i altera ecosistemes sencers” – i posa d’exemple el dilema de l’os bru dels Pirineus -, i com “desposseeix la natura de la seva autonomia i equilibri”.
<strong>Colonialisme i memòria històrica</strong>
A ‘Fusilamiento del 12 de octubre’, Josep Piñol també aborda “la resignificació de símbols històrics”. Enllaça l’explotació de la natura amb “lògiques colonials que han dominat territoris i persones”. L’aparent simplicitat de la instal·lació amaga “un discurs profund sobre la memòria històrica, el poder i l’ecologia”.
Després de la polemitzada ‘Santa Baldana’, el creador de les Terres de l’Ebre torna a “explorar narratives hegemòniques” amb una proposta que porta a fer “una revisió crítica del passat” i reflexionar “sobre els valors que sustenten la noció de progrés”.