Divendres, 23 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

L’APECAT estima pèrdues de 10MEUR i alerta que els ingressos pel consum de música enregistrada cauen amb el confinament

ACN Barcelona.-L’Associació de Productors i Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans (APECAT) calcula en uns 10MEUR la pèrdua d’ingressos que la crisi del coronavirus suposarà als seus representats. Segons l’entitat que […]

Avatar
Agències 14/04/2020

ACN Barcelona.-L’Associació de Productors i Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans (APECAT) calcula en uns 10MEUR la pèrdua d’ingressos que la crisi del coronavirus suposarà als seus representats. Segons l’entitat que agrupa prop del 75% dels segells musicals a Catalunya la davallada és fruit del tancament d’establiments comercials, la cancel·lació de l’activitat i, també, de la caiguda d’ingressos pel consum de música a les plataformes digitals. I és que les subscripcions de pagament a Spotify –generen més benefici- han baixat un 26% des del confinament, també ho han fet les gratuïtes (11%), i ha davallat la publicitat a YouTube, avisen. Per animar a consumir música enregistrada “amb retorn” l’APECAT llença la campanya ‘Confinat’ amb músiques’.

“Al contrari del que sembla, els ingressos pel consum de música a les plataformes digitals ha disminuït des del confinament”, alerten des de l’APECAT, amb dades relatives a la primera setmana del confinament però que consideren que marquen la tendència. No és que hi hagi menys consum musical, sinó una caiguda de la seva “monetització” tant per productors com per músics, indica la presidenta de l’entitat, Isabel Faustino, a l’ACN. Tant el descens de les subscripcions ‘Premium’ (un 26% menys) i també les gratuïtes (un 11% menys) a Spotify, com la caiguda de la publicitat a Youtube -que influeix directament en els beneficis dels músics-, així com l’auge de propostes musicals confinades ‘en viu’ però sense retorn econòmic, han motivat un toc d’alerta de l’entitat en forma de campanya ‘Confinat’ amb músiques’. En essència, la campanya vol conscienciar els usuaris que han abraçat molts continguts musicals generats durant el confinament, que la majoria són gratuïts i no tenen un retorn econòmic pels seus autors. A Instagram han proliferat les actuacions ‘en viu’ des de cases i balcons, però més enllà de donar visibilitat als músics i fer créixer els usuaris d’aquesta plataforma, aquesta activitat no genera ingressos als seus autors, per exemple. “Demanem als músics que estan fent un esforç molt important d’arribar al seu públic, de generar continguts forma generosa i altruista, que puguin fer el mateix però amb unes dinàmiques que almenys generin retorn”, explica Faustino.Per això demanen als artistes que “potenciïn” la seva música enregistrada a través de a través de llistes de reproducció en plataformes i suports que els generen beneficis, com Spotify, Deezer, iTunes o, en menor mesura, YouTube. Des de l’APECAT ja compten amb el suport de l’Acadèmia Catalana de la Música, que també difondrà la campanya entre els músics.En la mateixa mesura, es suggereix als consumidors de música que prioritzin els canals que beneficien més els músics (és a dir, aquells que via subscripció o via ingressos indirectes per publicitat els donaran ingressos). Faustino fa la següent reflexió sobre el panorama que ha desencadenat el confinament: “Tot i que és d’agrair que hagin sorgit tants continguts, produir dins del confinament a vegades fa que la qualitat no sigui la desitjable, i a més, no tots els grups poden produir perquè són bandes que no estan juntes, o són solistes. Per això, redirigir la gent que vol escoltar música a continguts preexistents millora la qualitat i és un retorn als músics que ara estan fent un esforç per dotar de nous continguts al públic en aquests moments”, reflexiona. Des de l’APECAT estimen que la indústria fonogràfica catalana –sense incloure-hi els autors- perdrà uns 10 milions d’euros degut a la crisi del coronavirus, no només per aquesta davallada del pagament online sinó sobretot pel tancament comercial i la reemissió de l’activitat. Segons l’associació, Catalunya representa el 10% del mercat estatal de producció i edició fonogràfica i videogràfica, i Promusicae ja ha calculat en 100 milions l’impacte de la crisi a tot l’Estat. “Aquesta és una estimació que pot variar en funció de les tendències. Pot millorar o pot ser que augmenti si se segueix tot el confinament consumint música que no estigui dins dels canals de monetització”, adverteixen.