Diumenge, 26 de setembre de 2021 - Edició 1158
La República

L’Ajuntament redefineix la transformació de la Via Laietana i preveu començar les obres abans de l’estiu del 2022

ACN Barcelona.-L’Ajuntament de Barcelona ha redefinit la que havia de ser la proposta definitiva perquè la Via Laietana deixi de ser una “autopista urbana”. La darrera proposta de transformació es […]

Avatar
Agències 22/07/2021

ACN Barcelona.-L’Ajuntament de Barcelona ha redefinit la que havia de ser la proposta definitiva perquè la Via Laietana deixi de ser una “autopista urbana”. La darrera proposta de transformació es va presentar just abans de l’esclat de la pandèmia i ara el consistori ha incorporat alguns canvis que considera que milloren l’anterior projecte. Els principals canvis, segons la nova versió presentada aquest dijous, són dos: les bicis compartiran carril amb el bus i el taxi de baixada -i no amb el vehicle privat com s’havia previst inicialment- i tindran un carril segregat de pujada que, en lloc de ser central, s’ubicarà al lateral. La previsió de l’Ajuntament és que les obres comencin abans de l’estiu del 2022 i durin com a mínim 10 o 12 mesos.

Tot i això, encara no hi ha data segura sobre la taula i s’ha d’estudiar si les obres es fan tot d’una o per fases. La inversió no s’allunya gaire del que ja s’havia previst i es fixa en 33 milions d’euros. La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, ha explicat que els canvis s’han incorporat després d’haver après algunes “lliçons” durant la mobilitat a la Via Laietana i altres punts de la ciutat després d’intervencions d’urbanisme tàctic. Així, ha dit, s’ha “perfeccionat” el projecte previ i s’hi han incorporat “totes les mirades”. Nova propostaEn total hi haurà dos carrils de baixada: un compartit entre bicis, busos i taxis i un altre per a vehicles privats que hauran d’anar màxim a 30 km/h. De pujada hi haurà un carril compartit per busos i taxis que també podran fer servir veïns o usuaris que facin ús dels pàrquings. Al costat, hi haurà segregat un carril bici, que serà només de pujada. Quan el bus, de pujada, necessiti parar per encotxar o desencotxar ho senyalitzarà i envairà temporalment el carril bici segregat ubicat al lateral dret i les bicicletes s’hauran d’esperar que acabi i arrenqui altre cop.Segons la proposta de carrils, el vehicle privat només podrà travessar tota la Via Laietana de baixada, sentit mar. D’aquesta manera, si un cotxe vol anar des de la Barceloneta fins a Urquinaona haurà de fer-ho fent la volta pel Passeig Picasso i el Passeig Lluís Companys, una ruta alternativa que li representarà d’un a tres minuts més que si hagués pujat directament per Via Laietana, segons Sanz. El regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, ha indicat que per garantir que els vehicles privats no fan un ús indegut del carril bus-taxi de pujada que hi haurà a la Via Laietana s’utilitzarà un sistema similar al que hi ha implantat a la Rambla. És a dir, s’instal·larien càmeres a banda i banda vertical de la Via Laietana i amb una lectura de matrícula es detectaria que el cotxe no és cap veí de la Barceloneta o d’aquell carrer. D’altra banda, les voreres tindran continuïtat i seran de fins a 4,05 m a tot el carrer, des de la plaça d’Urquinaona fins a la d’Antonio López. A més, es reubicaran tots els passos de vianants, que també seran més amples, i hi haurà quatre places noves on es reforçarà l’arbrat, la pavimentació i la il·luminació.En concret, hi haurà una gran plaça a Antoni Maura que unirà la Catedral amb el Mercat de Santa Caterina i es generaran places noves als encreuaments amb els principals eixos de Ciutat Vella, a les cruïlles amb el carrer de Jonqueres, que fins ara tenia voreres de menys de 2 m i passarà a ser de prioritat per als vianants, i als de les places de l’Àngel i d’Antonio López.La proposta també preveu recol·locar les parades de bus, que es concentraran en aquestes places, i reubicar la parada de taxis que hi ha ara a la plaça d’Antoni Maura. Els taxis es repartiran en dues parades, fet que permetrà duplicar les places d’estacionament de 4 a 8. En tot cas, segons l’Ajuntament, es garantirà el pas de serveis, la càrrega i descàrrega i l’accés als hotels.”Volem que sigui un lloc còmode”La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme ha destacat que es tracta d’una transformació “molt important”. “Volem dignificar la Via perquè sigui un lloc còmode, un lloc on vingui de gust estar-hi i amb preeminència de la mobilitat sostenible i amb un espai suficient per al vianant i la bici”, ha indicat. “Sempre hem prioritzat que la bici tingui un espai però també hem escoltat el sector de la bici i què li passa a la gent quan utilitza la Via Laietana”, ha explicat. La regidora també ha defensat que el fet de compartir carril de baixada entre busos i bicicletes és una bona opció ja que ho han provat al carrer de Sants i funciona bé. També ha reconegut que alguns ciclistes s’han apropiat de l’ampliació de les voreres -feta amb urbanisme tàctic- perquè “necessitaven sentir-se segurs”. Malgrat que el sistema actual no funciona com s’esperava, però, l’actuació tàctica es mantindrà tal com està fins que comencin les obres per a la transformació definitiva. “No creiem que ara sigui moment de canviar això”, ha conclòs. Calendari d’obresEl que encara no està clar és quan començaran les obres. El govern municipal està ara acabant de concretar la proposta definitiva de la transformació, que també s’ha treballat amb el grup municipal d’ERC. El pressupost total de la reforma serà de 33 milions d’euros, i la previsió és aprovar el projecte el novembre per poder licitar després les obres.El calendari prepandèmia preveia que comencessin l’últim trimestre del 2021 però la irrupció de la covid ho ha canviat tot. El nou calendari amb què treballa l’Ajuntament és que el projecte s’aprovi al novembre i les obres comencin potser al maig o al juny del 2022. “Abans de l’estiu segur”, ha dit Sanz. Sobre la durada, ha donat per fet que com a mínim seran 10 o 12 mesos però ha matisat que encara han de concretar si es fan en diverses fases. D’altra banda, l’Ajuntament té previst desplegar un dispositiu de comunicació per informar i fer seguiment de l’evolució de les obres i procurarà minimitzar les afectacions dels treballs i reduir les possibles alteracions a l’activitat habitual de la Via Laietana.ERC, satisfeta amb els canvisPer la seva banda, el grup municipal d’ERC es mostra satisfet amb els canvis al projecte. Segons el regidor Jordi Coronas un dels punts reclamats pels republicans i que s’ha aconseguit és que cap vorera tingui una amplada inferior als 4 metres, ja que el projecte inicial preveia diferents amplades. Un altre punt defensat pel grup era la connectivitat dels barris del Gòtic amb els del Casc Antic, que creuen que queda assolit amb la generació de quatre grans places que facilitaran la connexió dels barris per als vianants. Per últim, sobre les restriccions del trànsit, ERC volia anar un pas més enllà i era partidària de restringir el trànsit local únicament incloent els veïns de la Barceloneta. Tot i això, consideren que el projecte tal com està ara plantejat s’apropa “bastant” al que demanaven. A més, creuen que a curt o mitjà termini es pot fer aquesta modificació amb un projecte de baix cost.