Dilluns, 26 de setembre de 2022 - Edició 1523
La República

L’Ajuntament de Barcelona impulsa una oficina virtual per facilitar l’accés als tràmits d’ajudes socials

ACN Barcelona – L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa una prova pilot de l’Oficina Virtual d’Atenció Ciutadana Social (OVACS), un projecte que busca reduir la bretxa digital i facilitar […]

Agències 27/08/2022

ACN Barcelona – L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa una prova pilot de l’Oficina Virtual d’Atenció Ciutadana Social (OVACS), un projecte que busca reduir la bretxa digital i facilitar l’accés de la població als tràmits d’ajudes comunitàries de forma virtual. El projecte pilot es va iniciar el juliol al Centre de Vida Comunitària de Trinitat Vella i, segons la gerent de l’àrea de Drets Socials, Laia Claverol, funcionarà fins a finals de desembre amb l’objectiu d’agregar més d’un tràmit de diferents oficines de la ciutat en un mateix punt. La llei de dependència, la sol·licitud de la T-Usual bonificada o els certificats energètics són algunes de les gestions que la ciutadania pot fer a l’OVACS de Trinitat Vella.

El consistori explica que, fins al 31 de desembre, la població dels barris de Sant Andreu, Baró de Viver, Trinitat Vella i Bon Pastor pot fer ús d’aquest nou sistema que permet connectar-se a través de videoconferència amb professionals de diferents serveis socials que hi ha repartits al territori, amb el suport d’una persona que l’acompanyarà i guiarà.

L’OVACS de Trinitat Vella ofereix la possibilitat connectar-se amb els Centres de Serveis Socials (CSS) per demanar informació general i recollir documents, fer la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència o el tràmit per demanar el servei de teleassistència.

Així mateix, la prova pilot impulsada per l’Ajuntament de Barcelona també permet a la població connectar-se amb l’Oficina de Prestacions per demanar informació sobre diferents prestacions, sobre com sol·licitar i rebre la targeta de transport T-Usual bonificada, o amb els Punts d’Assessorament Energètic (PAE), per rebre assessorament general, sol·licitar un Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) o la tramitació del bo social per pagar la factura de la llum.

Segons la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laura Pérez, la voluntat del consistori de “millorar la resposta als diferents problemes socials i facilitar l’accés als serveis socials”, amb l’ús de les eines digitals i la intel·ligència digital per tal de reduir el temps que els usuaris destinen als tràmits de serveis socials. Tant els mecanismes digitals com la intel·ligència artificial són dues línies de treball que el consistori ha començat a incorporar “molt intensament”.

Per la seva banda, Clavero considera que amb el punt d’atenció “virtualitzada” de Trinitat Vella “s’evita el traspàs d’informació i els desplaçaments innecessaris”. Segons el govern local, la prova pilot permetrà “veure com incorporar els punts OVACS en diferents llocs de la ciutat”.

<strong>Un sistema d’intel·ligència artificial per donar suport als treballadors dels serveis socials</strong>

L’àrea de drets socials de l’Ajuntament de Barcelona també ha impulsat un sistema d’intel·ligència artificial que busca donar servei als treballadors del departament. Es tracta del sistema DPR (Demandes, Problemes, Recursos), un mecanisme intern del consistori que busca donar suport a les decisions que prenen els professionals quan atenen una persona als Centres de Serveis Socials.

Segons la tinenta de Drets Socials, el sistema funciona amb eines d’intel·ligència artificial avançada, que, després que l’usuari hagi explicat la seva situació, recullen l’experiència passada de casos similars i ofereixen al professional diferents propostes de diagnosi i recursos.

El consistori destaca que el nou sistema permet al professional reduir el temps “de gestió, recerca de serveis i respostes” al diagnòstic, i dedicar-ne més a l’atenció social.