Diumenge, 13 de juny de 2021 - Edició 1053
La República

L’Ajuntament de Barcelona impulsa una estratègia per aplicar una intel·ligència artificial “ètica”

ACN Barcelona.-L’Ajuntament de Barcelona vol impulsar una intel·ligència artificial (IA) “ètica”. Així ho recull una mesura de govern presentada aquest dimecres que té, entre els seus objectius, garantir la privacitat […]

Avatar
Agències 21/04/2021

ACN Barcelona.-L’Ajuntament de Barcelona vol impulsar una intel·ligència artificial (IA) “ètica”. Així ho recull una mesura de govern presentada aquest dimecres que té, entre els seus objectius, garantir la privacitat i el respecte dels drets digitals de la ciutadania. El consistori vol fixar una estratègia perquè quan l’administració municipal automatitzi decisions i polítiques públiques i gestioni grans volums de dades ho faci de forma ètica i respectuosa. Per això, es crearà una comissió transversal per l’impuls de la IA que tindrà entre les seves tasques validar els sistemes vigents i dirimir possibles conflictes que sorgeixin en aplicar algoritmes en processos intens i serveis públics de l’Ajuntament i ens municipals.

Barcelona és conscient que a nivell global els sistemes d’IA no estan exempts de riscos tecnològics i que el tractament de les dades sobre les quals es basen les decisions dels algoritmes no sempre són respectuosos amb el dret a la privacitat de la ciutadania. A més, és habitual que les bases de dades presentin biaixos socials. Per tot plegat, es vol posar ordre en com es recullen i s’analitzen les dades en combinació amb l’ús d’algoritmes a l’hora de prendre decisions. Per tot plegat, algunes accions previstes per al període 2021-2023 són el desenvolupament de projectes pilot, la creació d’un registre municipal d’algoritmes, l’inventari de possibles necessitats de la IA a l’Ajuntament, la publicació d’una guia d’aplicació de la IA, els procediments administratius basats en les dades o l’establiment d’un observatori d’IA Urbana. ExemplesAlguns exemples d’aplicació recent de tecnologies emergents per part del consistori són l’IRIS -el servei que permet a la ciutadania comunicar incidències o reclamacions- o algoritmes que s’utilitzen en els sistemes informàtics de serveis socials que suggereixen els recursos destinats a cada cas. Un altre exemple és el monitoratge d’afluència a les platges, eina creada l’estiu del 2020 arran de la pandèmia i la necessitat d’informar sobre la capacitat real de les platges en funció de l’afluència. Per a la mesura de govern presentada s’ha tingut en compte la normativa i recomanacions vigents a escala internacional i local relatives a les dades i la intel·ligència artificial.